Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-05, 02:23
  #1
Medlem
Hej.

Köpt expansionen "städer och riddare" till grundspelet Settlers of catan och spelade det med ett par polare ikväll.

Några regler som jag inte får ut ur manualen.

1, Får man aktivera en riddare direkt(samma tur) efter att man "attackerat" rövare (och flyttat den från en hex(zon)) eller annan riddare?

2, När man snor råvarukort från motspelare genom att slå 7 eller flytta rövaren, får man då också välja av handelskorten?

2 b, Om nej, räknas handelskortet till råvarukorten när man räknar hur många kort man har vid en slagen 7a?

3, När man placerar handelsmannen på en hex(zon), får alla spelare med ansluten by/stad möjligheten att byta 2:1 eller bara den som flyttar?

4, På byggkostnadskortet finns det något som heter "skepp". Vad är det?

5, En metropol gör staden värd 2 extra poäng, är det meningen att man också ska ta ytterligare två råvarukort när det utdelas eller gäller det endast poäng för att vinna spelet?

6, Om rövaren står på samma hex(zon) som handelsmannen, får man fortfarande använda handelsmannen vid byte med banken eller blir han blockerad?

Rätt säker på att det är "Ja" på både 1 och 2 men vill ändå höra hur tycker.

Berätta gärna hur ni spelar, hur ni tror att det ska vara eller länka till mer ingående regler.
__________________
Senast redigerad av 17.06.14 2015-01-05 kl. 02:26.
Citera
2015-01-05, 02:58
  #2
Medlem
Hittade reglerna på engelska och dom var betydligt bättre.

Hittade svar på:

1, ja.
2, ja.
2b, räknas.
3, inte glasklart men verkar som att det bara gäller spelaren som aktiverar handelsmannen. Tycker det är märkligt hur man ska se tydligt vem som "äger" honom. Man kan kanske placera honom närmast sin egen by/stad.
4, Hör tydligen till en annan expansion.

Då var det bara fråga 5 och 6 jag inte fått någon klarhet i än. Hoppas någon kan bidra.
Citera
2015-01-05, 20:30
  #3
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
Hej.

Köpt expansionen "städer och riddare" till grundspelet Settlers of catan och spelade det med ett par polare ikväll.

Några regler som jag inte får ut ur manualen.

1, Får man aktivera en riddare direkt(samma tur) efter att man "attackerat" rövare (och flyttat den från en hex(zon)) eller annan riddare?

Ja, från regelboken på nätet (sid 10): http://www.catan.com/files/downloads...les_091907.pdf
Citat:
Each knight may perform any 1 of the actions each turn. A knight may not be activated and then perform an action on the same turn. A knight can, however, perform an action and then be activated again later in the same turn (though he could not then perform a second action).
Eller på svenska, "en riddare kan göra någon av aktionerna på en omgång. En riddare kan inte aktiveras och sedan göra en aktion samma omgång. En riddare kan dock göra en aktion och sedan aktiveras igen samma omgång (men kan inte göra en andra aktion).

2, När man snor råvarukort från motspelare genom att slå 7 eller flytta rövaren, får man då också välja av handelskorten?
Ja, regelboken sid 7. Handelskorten har samma baksida som råvarukorten så att man just kan "välja" ett kort utan att veta vilket det är. Man drar ju slumpvis.
Citat:
In many ways, the commodities are treated the same as resources

Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
2 b, Om nej, räknas handelskortet till råvarukorten när man räknar hur många kort man har vid en slagen 7a?

Ja, de räknas, även om jag svarade ja på fråga 2. Regelboken sid 7
Citat:
Commodities, when produced, are added to your hand of Resource Cards. They count toward the robber limit when a “7” is rolled. They may be stolen by the robber, or lost as a discard.

Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
3, När man placerar handelsmannen på en hex(zon), får alla spelare med ansluten by/stad möjligheten att byta 2:1 eller bara den som flyttar?
Bara den som "flyttar" eller äger handelsmannen. Placeringen är bara ett sätt att komma ihåg vilken vara som handelsmannen köper.
Regelboken sid 12.
Citat:
Until another “Merchant” card is played, you may trade the resource
Min fetning på you.

Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
4, På byggkostnadskortet finns det något som heter "skepp". Vad är det?
Används bara om du spelar "Sjöfarar"-expansionen, kan spelas samtidigt som "Städer och riddare" i vissa scenarion.

Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
5, En metropol gör staden värd 2 extra poäng, är det meningen att man också ska ta ytterligare två råvarukort när det utdelas eller gäller det endast poäng för att vinna spelet?
Nej, endast 2 extra poäng mot slutvinst. Inga extra kort.

Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
6, Om rövaren står på samma hex(zon) som handelsmannen, får man fortfarande använda handelsmannen vid byte med banken eller blir han blockerad?
Ja, handelsmannen blockeras inte. Men det finns varianter på nätet som gör att han blockeras.

Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
Rätt säker på att det är "Ja" på både 1 och 2 men vill ändå höra hur tycker.

Berätta gärna hur ni spelar, hur ni tror att det ska vara eller länka till mer ingående regler.
Citera
2015-01-06, 17:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Ja, från regelboken på nätet (sid 10): http://www.catan.com/files/downloads...les_091907.pdf

Eller på svenska, "en riddare kan göra någon av aktionerna på en omgång. En riddare kan inte aktiveras och sedan göra en aktion samma omgång. En riddare kan dock göra en aktion och sedan aktiveras igen samma omgång (men kan inte göra en andra aktion).

2, När man snor råvarukort från motspelare genom att slå 7 eller flytta rövaren, får man då också välja av handelskorten?
Ja, regelboken sid 7. Handelskorten har samma baksida som råvarukorten så att man just kan "välja" ett kort utan att veta vilket det är. Man drar ju slumpvis.



Ja, de räknas, även om jag svarade ja på fråga 2. Regelboken sid 7


Bara den som "flyttar" eller äger handelsmannen. Placeringen är bara ett sätt att komma ihåg vilken vara som handelsmannen köper.
Regelboken sid 12. Min fetning på you.


Används bara om du spelar "Sjöfarar"-expansionen, kan spelas samtidigt som "Städer och riddare" i vissa scenarion.


Nej, endast 2 extra poäng mot slutvinst. Inga extra kort.


Ja, handelsmannen blockeras inte. Men det finns varianter på nätet som gör att han blockeras.

Tack, fick jag klarhet i dom sista två också! =)

Kan tillägga att jag gillar den här expansionen starkt, roligt när man spelat sig lite småtrött på grundspelet.
Citera
2017-12-17, 14:42
  #5
Medlem
Pappan89s avatar
Jag har en fråga kring framstegskortet "Förrädare".
På kortet står det:
"Valfri motspelare måste ta bort en av sina riddare från spelplanen. Därefter får du utan kostnad sätta ut en av dina egna riddare med motsvarande styrka på samma plats."

Jag tycker att jag som spelar kortet ska få välja vilken av mina motspelares riddare jag ska få peta bort och ersätta med min egen. Detta höll dock inte alla med om och det blev dålig stämning med anledning av att vi inte kunde enas. Med en bitter stämma gav jag mig till slut och gav min motspelare rätten att själv välja en riddare att ta bort.

Hur tycker ni kortet ska tolkas? Vem ska få välja vilken riddare som ska ersättas?
Citera
2017-12-17, 23:27
  #6
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappan89
Jag har en fråga kring framstegskortet "Förrädare".
På kortet står det:
"Valfri motspelare måste ta bort en av sina riddare från spelplanen. Därefter får du utan kostnad sätta ut en av dina egna riddare med motsvarande styrka på samma plats."

Jag tycker att jag som spelar kortet ska få välja vilken av mina motspelares riddare jag ska få peta bort och ersätta med min egen. Detta höll dock inte alla med om och det blev dålig stämning med anledning av att vi inte kunde enas. Med en bitter stämma gav jag mig till slut och gav min motspelare rätten att själv välja en riddare att ta bort.

Hur tycker ni kortet ska tolkas? Vem ska få välja vilken riddare som ska ersättas?
Texten lyder, obönhörligt, valfri motståndare måste ta bort en av sina riddare.

Hur går det att tolka annorlunda ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback