2015-01-05, 00:22
Medlem
Hej, som rubriken lyder, en rimlig tid på 150kg bänk? Började träna i somras och gjorde då ett max på 75kg, 4,5 månad senare, precis i början av december tog jag mitt första mål på 100kg bänk. Jag är 183, och väger ca 90kg skulle inte tro att jag har den "ultimata" träningsplanen men det har fungerat bra för mig. Har alltid kört så mina set blir 6, 5, 4/3 och kör det tills det bli 6, 6, 6 innan jag höjer, brukar bli 15-20 kg under maxet. Så vad tror ni är en rimlig tid? Hoppas kunna ta 150 innan året är slut men det kanske bara är ett önsketänk?
Citera
2015-01-05, 01:30
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Om du har en väldigt bra (perfekt) teknik och lägger upp träningen för att just nå 150kg, dvs anpasar resten av kroppen/övningar för bänken skull så är det inte helt omöjligt.

Men är kommer du att göra det?
Citera
2015-01-05, 01:58
Medlem
Har tänkt fortsätta träna som jag gjort. tränar 4ggr per vecka, bröst, ben, vila, rygg, axlar. Jag tycker att min teknik är bra och det har blivit ett större fokus på bänken än de övriga delarna.

Men vad vore ett bra upplägg isåfall för att nå 150kg det här året? och hur brukar stegringen se ut från 100 till 150kg?
Citera
2015-01-05, 05:15
Medlem
Testa att lägga upp träningen enligt Wendler 5-3-1 principen eller 5x5 Stronglift.
Citera
2015-01-05, 07:01
Medlem
Tog mig ca 1 år att gå från 80-150 i bänken, Men jag har ganska stor kroppsmassa och ganska lätt för att bli stark
Citera
2015-01-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toder
Tog mig ca 1 år att gå från 80-150 i bänken, Men jag har ganska stor kroppsmassa och ganska lätt för att bli stark
Utan grejer?
Vad var ditt upplägg och stats?
Citera
2015-01-05, 09:40
Medlem
qdqdqs avatar
Allt beror ju på mycket saker skador intag (över underskott), med det schemat du har nu så kommer du troligen inte fixa det inom någon snar framtid. Vill du bli bra på bänk då kör du just bänk, minst 2 gånger i veckan skulle jag säga helst 3, periodisera träningen också = lätt 8 – 12 rep, mellan 5 – 8 rep, tungt 3 – 5 rep. Vill du göra det helt raw så kommer ta en stund så är det med träning, 150 kg är en respektabel vikt som man inte bara kommer upp i helt utan vidare.
Senast redigerad av qdqdq 2015-01-05 kl. 09:44.
Citera
2015-01-05, 09:43
Bannlyst
Antagligen kommer du aldrig ta det. Inte om du är ren i alla fall.
Citera
2015-01-05, 11:46
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduda
Har tänkt fortsätta träna som jag gjort. tränar 4ggr per vecka, bröst, ben, vila, rygg, axlar. Jag tycker att min teknik är bra och det har blivit ett större fokus på bänken än de övriga delarna.

Men vad vore ett bra upplägg isåfall för att nå 150kg det här året? och hur brukar stegringen se ut från 100 till 150kg?
Varför tänker du fortsätta träna som du gjort hittills om du har ett annorlunda mål?:/

Tycker du att din teknik är bra? Det säger absolut inget.

Börja med att bänkpressa oftare än en gång i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av piccazzo
Testa att lägga upp träningen enligt Wendler 5-3-1 principen eller 5x5 Stronglift.
Sa du bara precis två kända träningsupplägg? eller tror du att dom två är TS bästa möjlighet till 150kg i bänkpress på ett år?
Citera
2015-01-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piccazzo

Nu räknade jag oerhört slarvigt och alldeles för fort, men jag kör personligen Jim Wendlers 5/3/1 och älskar det. Jag får bra ökningar.

Men med 52 veckor på ett år, där du ökar vikterna var fjärde vecka med 2.5kg får du en ökning på 32.5kg. Det är klart att du möjligen ökat 50kg i ren styrka under det, men det är inget jag skulle lita på. Du får väldigt små marginaler.

Sök efter ett specifikt bänk-schema, om det är bänken du vill satsa på detta år så går det nog bättre. MM2K verkar rätt populärt om inget annat.
Citera
2015-01-05, 15:55
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

Lätt att det går, haha shit alltså. Dessutom är TS 90+ han lär väl gå upp en rediga 5-10 kg när han är på 150kg i bänk.
Citera
2015-01-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduda
Hej, som rubriken lyder, en rimlig tid på 150kg bänk? Började träna i somras och gjorde då ett max på 75kg, 4,5 månad senare, precis i början av december tog jag mitt första mål på 100kg bänk. Jag är 183, och väger ca 90kg skulle inte tro att jag har den "ultimata" träningsplanen men det har fungerat bra för mig. Har alltid kört så mina set blir 6, 5, 4/3 och kör det tills det bli 6, 6, 6 innan jag höjer, brukar bli 15-20 kg under maxet. Så vad tror ni är en rimlig tid? Hoppas kunna ta 150 innan året är slut men det kanske bara är ett önsketänk?

Som någon annan nämnde tidigare, vill du bli bra på bänk så ska du köra just bänkpress.
Kollar runt på scheman som t.ex. MM2k, Wendler 5-3-1. Tränar du specifikt bänkpress i ett år nu kanske du skulle kunna klara 150kg innan året är slut. Väldigt svårt att säga, hur snabbt du gör det beror mycket på genetik (?) skulle jag vilja säga. Värt att tänka på är att bara för att du har gjort stadiga ökningar i bänken nu i 4-5 månader behöver inte det betyda att du kommer göra det resten av året. Ju högre upp i vikterna du kommer desto längre tid tar det att öka i vikter.

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

Va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in