2015-01-05, 00:03
Medlem
steffeehs avatar
Lärde mej lite olika filosofier när jag studerade ämnet på gymnasiet, men kommer inte på vad just denna hette.

I stort sett handlar de om tanken på hur våra val kan avgöra vår framtid, det har dock inget med existensialismen eller fatalismen att göra.

Exempel: En man går på en cykelväg och svänger vänster när en annan cykelväg korsar, och där möter han sin livs kärlek, men om han hade svängt höger hade detta inte hänt - lite corny exempel men första jag kunde spontant komma på

Tack på förhand!
Citera
2015-01-05, 00:13
Medlem
kinesarsles avatar
Kommer inte på det, men filmen Sliding Doors handlar om det.
Citera
2015-01-05, 00:24
Medlem
Mouses avatar
Kanske tänker du på http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_theory och mer specifikt, butterfly effect?
Citera
2015-01-05, 00:30
Medlem
steffeehs avatar
Mouse: Inte riktigt, de är ett sånt ämne som slutar på "ismen" vet jag. De du länkade verkar mer syfta på hur små saker i universum kan spela stor roll, vilket är lite åt de hållet i den filosofi jag försöker veta namnet av, men den jag syftar på anspelar mer på händelser och vikten av ens val i livet, iallafall som jag minns de.

Kinesarsle: Om du gillar såna filmer ska du kolla på Mr. Nobody filmen på tal om nåt helt annat dvs.
Citera
2015-01-05, 00:41
Medlem
yggdrazils avatar
Indeterminism?
Citera
2015-01-05, 00:49
Medlem
Mouses avatar
Okej. Förstår inte riktigt vad du menar. Ponera att jag svänger vänster och träffar min livs kärlek. Ponera att jag svänger höger och träffar således inte min livs kärlek. Ja?
Det låter för mig som om det handlar om determinism / indeterminism och alla ismer däremellan. Dock finner du även fatalismen i denna debatt..
Hoppas iaf du finner vad du söker, vilket du gör om du gör "rätt" "val"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in