• 1
  • 2
2005-09-21, 22:57
Bannlyst
Är det skadligt för ögonen ifall man tittar in i en microvågsugn medans den "arbetar"?
Har för mig någon förälder sa det när jag var yngre.
Citera
2005-09-21, 22:58
Bannlyst
Och man får fyrkantiga ögon om man tittar på för mycket tv
Citera
2005-09-21, 23:08
Bannlyst
Om du tar och tänker efter lite innan du försöker vara rolig så inser du säkert att det inte är riktigt samma sak. Föräldrar och annat löst patrask hotar ofta med "fyrkantiga ögon-myten" av en uppenbar anledning.

Menar du, Uriel, att microvågor är helt ofarligt för ögonen? Isåfall kunde du bara ha sagt det.
Citera
2005-09-21, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maskorm
Om du tar och tänker efter lite innan du försöker vara rolig så inser du säkert att det inte är riktigt samma sak. Föräldrar och annat löst patrask hotar ofta med "fyrkantiga ögon-myten" av en uppenbar anledning.

Menar du, Uriel, att microvågor är helt ofarligt för ögonen? Isåfall kunde du bara ha sagt det.
Nej det menar jag inte men tror du inte en micro är konstruerad så att det inte släpper ut några farliga microvågor.
Citera
2005-09-21, 23:12
Medlem
Damericuss avatar
Citat:

Nej han menar ju givetvis inte att det är ofarligt för ögonen. Tvärt om så är det mycket skadligt för ögonen men eftersom att mikrovågorna är inne i mikron och de kommer inte ut så kan du lugnt titta in i mikron utan att vara rädd. Om mikron hade varit skadlig hade den inte funnits i så många hushåll som den gör.
Citera
2005-09-21, 23:14
Medlem
Agent Coopers avatar
Vet att en kompis familj hade någon typ av spegel man fällde ner över micron. Men det var väl när "cancer hypen" var på topp.
Jag står ofta med näsan mot min micro. Vill ju inte värma på maten för mkt!
Citera
2005-09-21, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Nej det menar jag inte men tror du inte en micro är konstruerad så att det inte släpper ut några farliga microvågor.

Jo, det tror jag att de är. I högsta möjliga grad. Men det betyder inte att de är helt ofarliga. Går att jämnföra med tex mobiltelefoner som tydligen kan påverka kroppen skadligt, men det betyder ju inte att de är dödliga vapen.
Citera
2005-09-21, 23:15
Medlem
Nä det är inte farligt, däremot ska du inte stoppa in huvudet eller din tama hamster när den är igång.
Citera
2005-09-21, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Vet att en kompis familj hade någon typ av spegel man fällde ner över micron. Men det var väl när "cancer hypen" var på topp.
Jag står ofta med näsan mot min micro. Vill ju inte värma på maten för mkt!

Det gör jag med. Därför jag frågade, man vill ju vara säker
Citera
2005-09-21, 23:18
Medlem
Mobiltelefoner börjar ju för övrigt mikra örat när man snackar för länge... Bra när det är kallt och man inte har toppluvan med sig.
Citera
2005-09-21, 23:19
Bannlyst
Citat:
Jo, det tror jag att de är. I högsta möjliga grad. Men det betyder inte att de är helt ofarliga. Går att jämnföra med tex mobiltelefoner som tydligen kan påverka kroppen skadligt, men det betyder ju inte att de är dödliga vapen.
Ja men media överdriver ju allting med. Dagens mobiltelefoner. Ger ju ifrån sig skadlig strålning men hur många timamr därimot man måste använda den för att det ska vara skadligt står inte alltför ofta.
Citera
2005-09-21, 23:26
Medlem
Avva66s avatar
Det är farligare att titta på TV än micron, men roligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in