• 1
  • 2
2015-01-04, 13:01
Medlem
Aliccs avatar
Hej!

Har lite frågor om kuperade dobermanns i Sverige. Eftersom att det är förbjudet att ställa ut kuperade dobermann nu, är det då folk som ändå köper? Får man tävla med dom fortf i tex ipo osv? Hur populärt är det med kupering? Vad kostar en kuperad dobermannvalp på ca 8 veckor och som har champions föräldrar och mycket mer titlar i Swe?

Hörde att det det fanns folk som la ut annons för 25000 och 35000 kr, går det ens att sälja så dyrt?

Eftersom att det knappt finns att få tag på kuperade dobermanns i sverige och finns knappt dobermann att köpa överhuvudtaget, är det då möjligt att folk kan pröjsa 25.000 för en kuperad import valp från ex polen med jätte fin stamtavla där föräldrarna har tagit hem massa titlar osv?

Vad kostar det att köpa en kuperad valp utomlands? I tex polen då.

Varför är det olagligt med kupering? Vad är det som gör ont osv? Själva klippet eller rören dom har efteråt?

Ingen kritik tack. Ställer dessa frågor för att jag är nyfiken och vill veta. Har en okuperad dobbis redan så har inga planer på att skaffa en till
Citera
2015-01-04, 13:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Då slänger jag in en fråga till.
Eftersom inte alla länder infört kuperingsförbud medan vi har utställningsförbud för kuperade hundar så ser jag två regelverk som kolliderar.
Kan man verkligen enl FCIs regler förbjuda utlandsägda hundar på FCI-utställningar i Sverige pga kupering?
Citera
2015-01-04, 14:09
Medlem
Klart det gör ont att kapa igenom både skelett i svans och brosk i öronen. Det fattar väl vem som helst
Citera
2015-01-04, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alicc
Hej!

Har lite frågor om kuperade dobermanns i Sverige. Eftersom att det är förbjudet att ställa ut kuperade dobermann nu, är det då folk som ändå köper? Får man tävla med dom fortf i tex ipo osv? Hur populärt är det med kupering? Vad kostar en kuperad dobermannvalp på ca 8 veckor och som har champions föräldrar och mycket mer titlar i Swe?

Hörde att det det fanns folk som la ut annons för 25000 och 35000 kr, går det ens att sälja så dyrt?

Eftersom att det knappt finns att få tag på kuperade dobermanns i sverige och finns knappt dobermann att köpa överhuvudtaget, är det då möjligt att folk kan pröjsa 25.000 för en kuperad import valp från ex polen med jätte fin stamtavla där föräldrarna har tagit hem massa titlar osv?

Varför är det olagligt med kupering? Vad är det som gör ont osv? Själva klippet eller rören dom har efteråt?

Ingen kritik tack. Ställer dessa frågor för att jag är nyfiken och vill veta. Har en okuperad dobbis redan så har inga planer på att skaffa en till
Allt går att sälja till tomtar som är mer intresserade av statuspryl än hundens hälsa.

Både kuperingen och läkningen är smärtsam .. precis som det vore för dig själv om man skar av en bit av ditt öra eller klippte av dig ett finger..

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Eftersom inte alla länder infört kuperingsförbud medan vi har utställningsförbud för kuperade hundar så ser jag två regelverk som kolliderar.
Kan man verkligen enl FCIs regler förbjuda utlandsägda hundar på FCI-utställningar i Sverige pga kupering?
Utlandsfödda hundar får tävlas/ställas i Sverige - däremot får du vare sig tävla eller ställa en hund kuperad i Sverige eller annat land där förbud råder (undantag finns för de hundar som amputeras av veterinär av medicinska skäl )

Kuperad hund

Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs.

Hundar som har svanskuperats av veterinär*medicinska skäl eller som inte är födda med naturligt hellång svans, äger också rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning. För kuperade hundar födda före 1 januari 2008 kontakta SKKs kansli.
http://www.skk.se/sv/prov-tavling/re...perade-hundar/
Senast redigerad av micro113 2015-01-04 kl. 15:17.
Citera
2015-01-04, 18:33
Medlem
"Rören" som sitter i öronen är till för att hindra att öronen rullar ihop sig efter kuperingen. Håller man inte på och binder upp dem sitter man med blomkålsöron -kan bara tänkta mig hur det känns för jycken att få sina såriga öron utdragna varje dag.
Vansinne från början till slut.
Citera
2015-01-05, 00:33
Medlem
Ovcharkas avatar
Det är olagligt i hela I-världen. Argentina och USA undantag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Croppin...tus_by_country
Senast redigerad av Ovcharka 2015-01-05 kl. 00:42.
Citera
2015-01-05, 08:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Allt går att sälja till tomtar som är mer intresserade av statuspryl än hundens hälsa.

Både kuperingen och läkningen är smärtsam .. precis som det vore för dig själv om man skar av en bit av ditt öra eller klippte av dig ett finger..

Utlandsfödda hundar får tävlas/ställas i Sverige - däremot får du vare sig tävla eller ställa en hund kuperad i Sverige eller annat land där förbud råder (undantag finns för de hundar som amputeras av veterinär av medicinska skäl )

Kuperad hund

Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs.

Hundar som har svanskuperats av veterinär*medicinska skäl eller som inte är födda med naturligt hellång svans, äger också rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning. För kuperade hundar födda före 1 januari 2008 kontakta SKKs kansli.
http://www.skk.se/sv/prov-tavling/re...perade-hundar/

Jag får rätta mig själv gällande utställning .. Hund som kuperats lagligt kan få dispens att exteriörbeskrivas i Sveriges men får inte ställas.

Kuperad hund

Det är olagligt att kupera hundar i Sverige. Det gäller både öron och svans. En lagligt svanskuperad hund född efter 1 januari 2008 kan få dispens att genomgå en exteriörbedömning vid ett (1) tillfälle.

Hund född efter 1 januari 2008 i land där svanskupering var tillåten när den företogs, eller som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild prövning av Svenska Kennelklubbens Utställningskommitté ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett (1) tillfälle i samband med en utställning (hunden deltar utom tävlan) och få resultatet infört i stamboken. Hunden blir därefter spärrad för vidare exteriör bedömning.

Exteriörbedömningen utförs av en för rasen auktoriserad domare som skriver kritik över hunden och tilldelar ett kvalitetspris, det vill säga Ck, Excellent, Very Good, Good, Sufficient, Disqualified alternativt Cannot be judged.

http://www.skk.se/utstallning/regler/kuperade-hundar/

Givet hur det ser ut på en del utställningar så undrar jag dock lite över hur regeln faktiskt efterlevs .. kanske är det dags att börja anmäla utställningar och deltagare när man ser kuperat..

Hunden får inte tävla vidare i någon konkurrensklass.
Citera
2015-01-05, 17:53
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alicc
Hej!

Generellt sett köper man kuperade hundar från öststater eftersom det är olagligt i de flesta länder. Ungern och Serbien är t.ex. två populära länder med bra kennlar. De kostar som vilka andra renrasiga som helst, kanske någon tusenlapp extra men det är pga kenneln isåfall.

Kupering är förbjudet eftersom det anses som plastikkirurgi och djurplågeri. Har man funnit bevis för detta i verkligheten? Både ja och nej. En vuxen hund som kuperas pga skada har visat sig känna kroppsdelen fast den är bortplockad, exakt som en människa kan "känna" en amputerad arm.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Ja, numera kan man det. I år så ändrade tyskland rasstardard för Dobermann så att kuperade hundar ses som defekta. Hur detta påverkade äldre hundar kommer jag inte riktigt ihåg, men hundar födda och kuperade efter 2014 kommer inte få tävla alls.
Citera
2015-01-07, 01:14
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det är olagligt i hela I-världen. Argentina och USA undantag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Croppin...tus_by_country
Huh? Sist jag kollade var det lagligt i det mesta av Spanien. Och så många kuperade hundar man ser utomlands så kan jag inte tänka mig att det bara är lagligt i USA och Argentina, av avancerade länder.
UK förbjöd kupering ju bara häromåret.
Citera
2015-01-07, 01:48
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Huh? Sist jag kollade var det lagligt i det mesta av Spanien. Och så många kuperade hundar man ser utomlands så kan jag inte tänka mig att det bara är lagligt i USA och Argentina, av avancerade länder.
UK förbjöd kupering ju bara häromåret.

I större delen av Spanien är det lagligt. Men det finns undantag. I t.ex. Katalonien är det förbjudet.

En hund lever i 10-15 år, så om det nyligen blivit förbjudet är det inte konstigt att man fortfarande ser kuperade hundar.
Senast redigerad av Ovcharka 2015-01-07 kl. 01:50.
Citera
2015-01-07, 13:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ja, numera kan man det. I år så ändrade tyskland rasstardard för Dobermann så att kuperade hundar ses som defekta. Hur detta påverkade äldre hundar kommer jag inte riktigt ihåg, men hundar födda och kuperade efter 2014 kommer inte få tävla alls.
Om jag inte är ute o cyklar så är Doberman en tysk ras vilket innebär att rasens rasstandard bör ändras, globalt.
Mkt bra i så fall.
Citera
2016-04-07, 14:44
Medlem
Min Doberman är kuppad, detta av humana skäl, linjerna, är vad som avgör priset,.
Och hittar di för 25.000:- Då kan det vara 2 orsaker, 1 de klarar ej av den. Eller så har den importerats, o sällskap av ytterligare minst en. Annars ligger ett ca standard pris ca 1500€
Därtill frakt, ca700€ därtill enbart vissa flyg . samt don körning för att hämta på flyget.
Så.
Jag skilde mig , och ex frun (slarvade bort) min hund . han skulle nu bli 2 år . vad mig vettigt så lever han men jag vet ej Vart, och Polisen verkar ha annat att göra när man ser på nyheterna , än att leta efter en IPO förbered hund.

https://youtu.be/jpXcauzR7JM
Senast redigerad av dannedreadpower 2016-04-07 kl. 14:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in