2015-01-04, 17:30
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Bra.. men då kan ni också vara snälla och annonsera "inläggen" samt varningarna, som då rättfärdigar en eventuell avstängning. Vad tycker admin om den saken?

Insyn får man ju inte så länge man inte vet vad det rör sig om.
Pelle blev dömd till fängelse i 6år med anledning av brott mot x paragraf etc.. detta kallas inte för insyn..
Anledningen till att man får en avstängning för ett inlägg är just att det är så pass grovt att det inte ska finnas kvar på forumet. Hur bra blir det om vi publicerar de outningar som en 1.06-avstängning innebär? Hur mycket nytta gör det att vi delar ut en avstängning för en annons, med mera?
Citera
2015-01-04, 17:32
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Bra.. men då kan ni också vara snälla och annonsera "inläggen" samt varningarna, som då rättfärdigar en eventuell avstängning. Vad tycker admin om den saken?

Insyn får man ju inte så länge man inte vet vad det rör sig om.
Pelle blev dömd till fängelse i 6år med anledning av brott mot x paragraf etc.. detta kallas inte för insyn..
Hur du lite otur när du tänker?
Inläggen är ju raderade av den enkla anledningen att de bryter mot reglerna och att då visa dessa inlägg vore ju minst sagt kontraproduktivt.
Citera
2015-01-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Anledningen till att man får en avstängning för ett inlägg är just att det är så pass grovt att det inte ska finnas kvar på forumet. Hur bra blir det om vi publicerar de outningar som en 1.06-avstängning innebär? Hur mycket nytta gör det att vi delar ut en avstängning för en annons, med mera?

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Hur du lite otur när du tänker?
Inläggen är ju raderade av den enkla anledningen att de bryter mot reglerna och att då visa dessa inlägg vore ju minst sagt kontraproduktivt.
Jag vet inte om ni förstått det rätt..
T.ex. kan annonsen se ut så här;
Användaren X eller Y varnas/varnades för följande inläggen länk xxxxxx,xxxxxx,xxxxxx
Avstängd i en vecka!

Då kan övriga användare få insyn ..och modereringen blir mer kontrollerad.. Just nu sker mycket i det tysta, och olika korsfästningar här är meningslösa.
Senast redigerad av IR5 2015-01-04 kl. 18:07.
Citera
2015-01-04, 18:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Användaren X eller Y varnas/varnades för följande inläggen länk xxxxxx,xxxxxx,xxxxxx
Avstängd i en vecka!
Fast det är ju skit det samma var inläggen gjorts, användaren har på forumet gjort inlägg som inte är i enlighet med reglerna och stängs därför av i X tid
Det är sas för gemene man underförstått utan ytterligare förtydliganden.
Citera
2015-01-04, 18:14
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Detta är inte att räkna som ett officiellt svar men jag tror att det beror på att:
1. Vi vill ha något slags genomlysande.
2. Medlemmarna vill veta varför medlem XXX helt plötsligt är avstängd. Genom att utlysa detta så behöver man inte fråga (undantaget är 1.07)
3. Man vill påvisa att vi har ett regelverk och att de som inte följer detta faktiskt får se konsekvensen av det.
Då är det alltså så att ifall någon är avstängd men man inte finner användaren under "Avstängningar och bannlysningar" så gäller avstängningen 1.07? Alltid funderat varför vissa inte går att finna.
Citera
2015-01-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast det är ju skit det samma var inläggen gjorts, användaren har på forumet gjort inlägg som inte är i enlighet med reglerna och stängs därför av i X tid
Det är sas för gemene man underförstått utan ytterligare förtydliganden.

Nja, det är svårt att säga alla gånger eftersom inläggen försvinner och ers majestät; Admin, påpekar något om insyn.
Jag vill hävda att mitt förslag är väldigt bra för oss övriga användare för att verkligen få insyn i vad som verkligen hänt andra användare.
Det är ingenting svårt heller..
Citera
2015-01-04, 18:45
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Avstängd i en vecka!

Då kan övriga användare få insyn ..och modereringen blir mer kontrollerad.. Just nu sker mycket i det tysta, och olika korsfästningar här är meningslösa.
Så du menar att utannonseringen ska innehålla länkar till de berörda inläggen som är raderade så att ingen (utom moderatorer) kan se dem ändå? Det känns inte som att det ger speciellt mycket mer än idag. Visst är det möjligt rent tekniskt, men ger ju ganska exakt ingenting. De som är konspiratoriska kommer ju ändå hävda att inläggen är påhittade.
Citera
2015-01-04, 18:55
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Avstängd i en vecka!

Precis som ChristianX påpekar så är naturligtvis de inlägg som bryter mot regelverket raderade, vad finns det för mening med att posta ett inläggsid som ändå bara kan läsas av administratörer och moderatorer?
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Då är det alltså så att ifall någon är avstängd men man inte finner användaren under "Avstängningar och bannlysningar" så gäller avstängningen 1.07? Alltid funderat varför vissa inte går att finna.
Citat:
3. Om du inte hittar orsaken i Avstängningar och bannlysningar så beror det på att kontot var ett trollkonto till en tidigare bannlyst användare. Om användaren inte är tillbaka efter den tid som har angetts i Avstängningar och bannlysningar beror detta på att användaren under sin avstängning har brutit mot regel 1.07
saxat direkt ifrån (FB) "Varför blev användarnamn avstängd?"-frågor!
Citera
2015-01-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Så du menar att utannonseringen ska innehålla länkar till de berörda inläggen som är raderade så att ingen (utom moderatorer) kan se dem ändå? Det känns inte som att det ger speciellt mycket mer än idag. Visst är det möjligt rent tekniskt, men ger ju ganska exakt ingenting. De som är konspiratoriska kommer ju ändå hävda att inläggen är påhittade.

Jag kan lova dig att det blir en kontroll över både konspiratoriska medlemmarna och moderatorer som kan göra fel..
Citera
2015-01-04, 20:44
Medlem
Andra kan ju i så fall se när användaren får komma tillbaka, men för besökare och nya medlemmar verkar det lite konstigt. Innan jag blev medlem läste jag en lång tråd med ganska många inlägg och såg att det på vissa stod Avstängd. Det kändes som mycket hårda bud. Jag trodde att det betydde att de för alltid var avstängda. Skulle det kunna ändras så att det istället stod:

Avstängd till [ett visst datum]?

Det skulle kunna locka fler medlemmar, för besökare som inte är säkra på om de vill bli medlemmar kan bli skrämda. Man väntar sig nog knappast att de direkt tittar på reglerna eller i avdelningen Avstängningar och bannlysningar under Flashback om de t ex har hittat just en tråd via Google eller annan sökmotor.
Citera
2015-01-04, 20:47
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag kan lova dig att det blir en kontroll över både konspiratoriska medlemmarna och moderatorer som kan göra fel..
Här är en länk till ett varnat inlägg, vad får du ut av den länken? (FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård.
Citera
2015-01-05, 11:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Nja, det är svårt att säga alla gånger eftersom inläggen försvinner och ers majestät; Admin, påpekar något om insyn.
Jag vill hävda att mitt förslag är väldigt bra för oss övriga användare för att verkligen få insyn i vad som verkligen hänt andra användare.
Det är ingenting svårt heller..
Menar du att det ska stå till exempel "Pappersvargen avstängd en vecka för 1.01, Reklam och annonsering för inlägget Jag säljer min vara* till högstbjudande, startpris 100 kr. PMa för mer information?
Det är ju i så fall ett jättedåligt förslag. Då är ju anledningen till att jag blev avstängd fortfarande synlig och är ju fortfarande reklam för min försäljning.

*Här kan det stå till exempel gameboy, fåtölj, katt, hund, persiska matta eller vaddetnuär jag ska sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in