Under början av 2000-talet så annonserades alltid avstängningar ut och dessa fick då kommenteras av övriga medlemmar. Då var forumet litet och det var alltid några som hade synpunkter. Bra eller dålig bannlysning, rätt eller fel av Admin etc. På den tiden var forumet ganska litet och de flesta kände till varandra och för att folk skulle slippa undra så annonserades dessa ut.
Problemet blev dock att det kunde bli ganska mycket diskussion kring enstaka avstängningar som Admin och moderatorerna fick lägga sin energi på. Så i oktober 2004 slutade Flashback annonsera ut varningar publikt.
(FB) Regler ang. varningar och bannlysningar
Några månader senare återinförde Flashback publika varningar igen efter protester från medlemmarna. Dels ville man veta anledningen till varningar/avstängningar, dels för att det skulle råda lite öppenhet så att man i viss mån själv kan kontrollera att en varning/avstängning är riktig. Några diskussioner kring varningar och avstängningar tilläts dock inte.
(FB) Varningar rapporteras numera öppat i "Flashback".
Först två år senare öppnade avdelningen Feedback och nu tilläts medlemmarna diskuterar varningar och avstängningar igen, men först efter att inläggen förhandsgranskats.
(FB) Feedback öppnat igen!!
Så kort och gott, det är på önskemål av medlemmarna som avstängningar idag utannonseras. Men idag när forumet är så stort och har så många medlemmar vet jag inte om det direkt har någon praktisk betydelse. Jag kollar sällan i delforumet över avstängda eftersom jag sälla känner igen någon. Men på den gamla goda tiden kände man faktiskt ganska många som blev varnade eller avstängda
Edit: Jag har nog fel angående avdelningen "Feedback". Den verkar ha funnits tidigare, men stängdes och återinfördes i början av 2007. Kanske någon som är gammal i gamet kan komplettera eller rätta mig om jag har fel