2015-01-03, 22:49
Avslutad
Av vilken anledning annonseras avstängningar och bannlysningar ut i egen tråd?

Är det på grund av viktig upplysning till andra medlemmar eller ett sätt att låta den avstängde schavottera ytterligare?
Citera
2015-01-03, 23:05
Medlem
TrotsTrollets avatar
Den enklaste förklaringen är ju att trådarna är till för att upplysa andra användare. De stör ju inte särskillt mycket heller.

Citera
2015-01-03, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Den enklaste förklaringen är ju att trådarna är till för att upplysa andra användare. De stör ju inte särskillt mycket heller.

Jag gnällde inte jag undrade bara om orsaken till detta.
Citera
2015-01-03, 23:19
Medlem
Ripzehs avatar
För mods ska få högre postcount
Citera
2015-01-03, 23:26
Medlem
soulreapers avatar
Detta är inte att räkna som ett officiellt svar men jag tror att det beror på att:
1. Vi vill ha något slags genomlysande.
2. Medlemmarna vill veta varför medlem XXX helt plötsligt är avstängd. Genom att utlysa detta så behöver man inte fråga (undantaget är 1.07)
3. Man vill påvisa att vi har ett regelverk och att de som inte följer detta faktiskt får se konsekvensen av det.
Citera
2015-01-03, 23:33
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripzeh
Postcounten är bortplockad i (FB) Avstängningar och bannlysningar.
Citera
2015-01-03, 23:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripzeh
Dessa inlägg skrivs inte av oss själva utan är automatiserade. Vi får inte heller postcount av dem.
Citera
2015-01-03, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Detta är inte att räkna som ett officiellt svar men jag tror att det beror på att:
1. Vi vill ha något slags genomlysande.
2. Medlemmarna vill veta varför medlem XXX helt plötsligt är avstängd. Genom att utlysa detta så behöver man inte fråga (undantaget är 1.07)
3. Man vill påvisa att vi har ett regelverk och att de som inte följer detta faktiskt får se konsekvensen av det.

Ja som jag uppfattar det den avstängde skall få känna sig en smula obekväm när han/hon figurerar i dessa trådar.

Med tanke på vad jag sett här så är det nog somliga som rent ut sagt skiter i detta.

Jag har fått ett klargörande svar och är tillfreds med detta.
Citera
2015-01-04, 00:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Under början av 2000-talet så annonserades alltid avstängningar ut och dessa fick då kommenteras av övriga medlemmar. Då var forumet litet och det var alltid några som hade synpunkter. Bra eller dålig bannlysning, rätt eller fel av Admin etc. På den tiden var forumet ganska litet och de flesta kände till varandra och för att folk skulle slippa undra så annonserades dessa ut.

Problemet blev dock att det kunde bli ganska mycket diskussion kring enstaka avstängningar som Admin och moderatorerna fick lägga sin energi på. Så i oktober 2004 slutade Flashback annonsera ut varningar publikt.

(FB) Regler ang. varningar och bannlysningar

Några månader senare återinförde Flashback publika varningar igen efter protester från medlemmarna. Dels ville man veta anledningen till varningar/avstängningar, dels för att det skulle råda lite öppenhet så att man i viss mån själv kan kontrollera att en varning/avstängning är riktig. Några diskussioner kring varningar och avstängningar tilläts dock inte.

(FB) Varningar rapporteras numera öppat i "Flashback".

Först två år senare öppnade avdelningen Feedback och nu tilläts medlemmarna diskuterar varningar och avstängningar igen, men först efter att inläggen förhandsgranskats.

(FB) Feedback öppnat igen!!

Så kort och gott, det är på önskemål av medlemmarna som avstängningar idag utannonseras. Men idag när forumet är så stort och har så många medlemmar vet jag inte om det direkt har någon praktisk betydelse. Jag kollar sällan i delforumet över avstängda eftersom jag sälla känner igen någon. Men på den gamla goda tiden kände man faktiskt ganska många som blev varnade eller avstängda

Edit: Jag har nog fel angående avdelningen "Feedback". Den verkar ha funnits tidigare, men stängdes och återinfördes i början av 2007. Kanske någon som är gammal i gamet kan komplettera eller rätta mig om jag har fel
Senast redigerad av Kämpendahl 2015-01-04 kl. 00:49.
Citera
2015-01-04, 01:26
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Under början av 2000-talet så annonserades alltid avstängningar ut och dessa fick då kommenteras av övriga medlemmar. Då var forumet litet och det var alltid några som hade synpunkter. Bra eller dålig bannlysning, rätt eller fel av Admin etc. På den tiden var forumet ganska litet och de flesta kände till varandra och för att folk skulle slippa undra så annonserades dessa ut.

Problemet blev dock att det kunde bli ganska mycket diskussion kring enstaka avstängningar som Admin och moderatorerna fick lägga sin energi på. Så i oktober 2004 slutade Flashback annonsera ut varningar publikt.

(FB) Regler ang. varningar och bannlysningar

Några månader senare återinförde Flashback publika varningar igen efter protester från medlemmarna. Dels ville man veta anledningen till varningar/avstängningar, dels för att det skulle råda lite öppenhet så att man i viss mån själv kan kontrollera att en varning/avstängning är riktig. Några diskussioner kring varningar och avstängningar tilläts dock inte.

(FB) Varningar rapporteras numera öppat i "Flashback".

Först två år senare öppnade avdelningen Feedback och nu tilläts medlemmarna diskuterar varningar och avstängningar igen, men först efter att inläggen förhandsgranskats.

(FB) Feedback öppnat igen!!

Så kort och gott, det är på önskemål av medlemmarna som avstängningar idag utannonseras. Men idag när forumet är så stort och har så många medlemmar vet jag inte om det direkt har någon praktisk betydelse. Jag kollar sällan i delforumet över avstängda eftersom jag sälla känner igen någon. Men på den gamla goda tiden kände man faktiskt ganska många som blev varnade eller avstängda

Edit: Jag har nog fel angående avdelningen "Feedback". Den verkar ha funnits tidigare, men stängdes och återinfördes i början av 2007. Kanske någon som är gammal i gamet kan komplettera eller rätta mig om jag har fel
Jag har grävt lite i moderatorarkivet och funnit att Feedback öppnades första gången 2005-07-19 och stängdes 2005-11-14, för att sen åter öppnas 2007-01-08 (i tråden du länkar), men då med förhandsmoderering.
Citera
2015-01-04, 06:00
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Av vilken anledning annonseras avstängningar och bannlysningar ut i egen tråd?

Är det på grund av viktig upplysning till andra medlemmar eller ett sätt att låta den avstängde schavottera ytterligare?

För att garantera oss mot missbruk. Så att användarna har insyn i vad som händer.
Ökad transparens gör att användarna kan granska vårt agerande. Hur vi tolkar reglerna etc.

admin
Citera
2015-01-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
För att garantera oss mot missbruk. Så att användarna har insyn i vad som händer.
Ökad transparens gör att användarna kan granska vårt agerande. Hur vi tolkar reglerna etc.

admin

Bra.. men då kan ni också vara snälla och annonsera "inläggen" samt varningarna, som då rättfärdigar en eventuell avstängning. Vad tycker admin om den saken?

Insyn får man ju inte så länge man inte vet vad det rör sig om.
Pelle blev dömd till fängelse i 6år med anledning av brott mot x paragraf etc.. detta kallas inte för insyn..
Senast redigerad av IR5 2015-01-04 kl. 17:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in