2015-01-03, 22:21
Medlem
JoeBidens avatar
Har under den senaste tiden i livet känt framgångar och motgångar under en relativt kort tidsperiod. Jag var nära att få till det med en kollega som jag verkligen gillar, men det verkar skita sig. Jag har fått mer stimulerande arbetsuppgifter på mitt jobb. Jag har fått mitt hus förstört. Jag har nästan fått sex på första gången på mycket länge. Jag har fått halva mitt hus förstört.

Osv... Grejen är den att jag inte riktigt vetat hur jag emotionellt skall reagera på allt som hänt under så kort varsel. Men så blev jag påmind om meningen som ligger till grund för denna tråd.

Det är som det är, det blir som det blir. alt, It is what it is.

För mig är det svårt att förklara, men efter att jag tog till mig denna lilla filosofiska mening så känns saker och ting mycket lättare och enklare. Jag har fått någon slags acceptans för allt som händer omkring mig, inte på något sånt vis att jag blir apatisk, men jag tänker bara att det är som det är och rycker lite mentalt på axlarna.

Någon annan som också känner att det har eller börjat få denna approach på livet? Någon annan som samtidigt kan förklara denna livsfilosofi på ett bättre sätt än mig?
Citera
2015-01-03, 22:26
Medlem
Svinhudens avatar
Slutat bry sig? Ja.
Citera
2015-01-03, 22:27
Bannlyst
Lämna dig aldrig i händerna till "ödet" !
Citera
2015-01-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Någon annan som samtidigt kan förklara denna livsfilosofi på ett bättre sätt än mig?

Marcus Aurelius exempelvis.
Citera
2015-01-03, 22:33
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Slutat bry sig? Ja.

Nä, men då låter det som att man har en apatisk inställning. Så känner inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av B4LLS
Lämna dig aldrig i händerna till "ödet" !

Det var aldrig min plan. Jag har dock slutat vara uppåt och neråt så att säga. Jag kan nog inte kalla det inre frid, men jag är mer stabil inombords och det känns väldigt bra. Jag accepterar situationer som de är och är positiv förändring möjlig försöker jag initiera sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Marcus Aurelius exempelvis.

Care to give me something more?
Citera
2015-01-03, 22:41
Medlem
Citat:
Nä, men då låter det som att man har en apatisk inställning. Så känner inte jag.

Inte i ordets moderna betydelse i svenskan, men:

Apati (från gr. απάθεια, apatheia, ung. "ingen sinnesrörelse") var [...] i det gamla Grekland det sedliga idealet för både cyniker och stoiker.

Citat:
Care to give me something more?

Läs Självbetraktelser! Den finns som ljudbok här.
Citera
2015-01-03, 23:42
Bannlyst
Citat:
Det är som det är, det blir som det blir. alt, It is what it is.
Jag förstår verkligen vad du menar, har själv tänkt kring dessa tankar och dessutom om det där citatet. Något som jag dock rekommenderar att du tänker på, som möjligtvis är lite ironiskt, är att en sådan här syn är ett försök på synen om ödet, determinism -- i viss mån. Detta kan ibland ge en viss känsla av hopplöshet, vilket kan vara orsakat av detta tankesätt. I vissa fall kan det helt enkelt vara bra att inneha realisationen att hur du tänker förändrar också framtiden.

Har lite svårigheter att förklara detta i text, men ponera att du skulle bli helt fri från omvärlden -- bara sitta och tänka "it is what it is" och skita i livet, eftersom att läget av nuet är oförändligt och varken gott eller ont existerar. Detta skulle givetvis leda till negativa konsekvenser för dig, som person. Därmed kan detta vara en bra insikt att ha bakom i tankarna, med att fullständigt leva i enlighet med detta tankesätt kan vara negativt. Nu skulle dina mänskliga behov aldrig tillåta dig att fullständigt strunta i livet som exemplet tidigare, men det kan även ha en potent verkan om du brukar denna insikt för mer vardagliga och prosaiska händelser.

Min poäng är att det är en god insikt att inneha i baktanken, men undvik att tillämpa tankesättet i ditt vardagliga liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Inte i ordets moderna betydelse i svenskan, men:

Apati (från gr. απάθεια, apatheia, ung. "ingen sinnesrörelse") var [...] i det gamla Grekland det sedliga idealet för både cyniker och stoiker.
Jag måste påpeka att i antikens grekland så hade inte ordet den negativa konnotation som ordet verker ha i dagsläget ! Det sågs snarare som en positiv egenskap där man accepterade omvärlden som den var.
Citat:
Läs Självbetraktelser! Den finns som ljudbok här.
Grym bok
Senast redigerad av Apathes 2015-01-04 kl. 00:06.
Citera
2015-01-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag måste påpeka att i antikens grekland så hade inte ordet den negativa konnotation som ordet verker ha i dagsläget ! Det sågs snarare som en positiv egenskap där man accepterade omvärlden som den var.

Det var det jag ville få fram faktiskt. Kanske var jag otydlig.
Citera
2015-01-05, 03:45
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:

Någon annan som också känner att det har eller börjat få denna approach på livet?
Någon annan som samtidigt kan förklara denna livsfilosofi på ett bättre sätt än mig?

Absolut. Acceptans är det som får mig att orka fortsätta leva. Jag är inte heller apatisk men tar inte lika allvarligt på livet längre.
Citera
2015-01-05, 03:54
Medlem
Hulls avatar
Det finns olika dimensioner i naturen. Rum, tid och fri vilja som ändrar i både tid och rum.

När man begränsar sin fria vilja flyter man med universums naturliga flöde och skapar väldigt lite motstånd.

När man börjar använda fri vilja för att styra universum runt omkring sig kommer universum förmodligen göra motstånd eller ge extra skjuts, beroende på om du gör vad universum inte vill ska hända respektive vill ska hända. ( Naturlagar emot dig eller med dig ).

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in