Citat:
Ursprungligen postat av
JoeBiden
Det är som det är, det blir som det blir. alt, It is what it is.
Jag förstår verkligen vad du menar, har själv tänkt kring dessa tankar och dessutom om det där citatet. Något som jag dock rekommenderar att du tänker på, som möjligtvis är lite ironiskt, är att en sådan här syn är ett försök på synen om ödet, determinism -- i viss mån. Detta kan ibland ge en viss känsla av hopplöshet, vilket kan vara orsakat av detta tankesätt. I vissa fall kan det helt enkelt vara bra att inneha realisationen att hur du tänker förändrar också framtiden.
Har lite svårigheter att förklara detta i text, men ponera att du skulle bli helt fri från omvärlden -- bara sitta och tänka "it is what it is" och skita i livet, eftersom att läget av nuet är oförändligt och varken gott eller ont existerar. Detta skulle givetvis leda till negativa konsekvenser för dig, som person. Därmed kan detta vara en bra insikt att ha bakom i tankarna, med att fullständigt leva i enlighet med detta tankesätt kan vara negativt. Nu skulle dina mänskliga behov aldrig tillåta dig att fullständigt strunta i livet som exemplet tidigare, men det kan även ha en potent verkan om du brukar denna insikt för mer vardagliga och prosaiska händelser.
Min poäng är att det är en god insikt att inneha i baktanken, men undvik att tillämpa tankesättet i ditt vardagliga liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Inte i ordets moderna betydelse i svenskan, men:
Apati (från gr. απάθεια, apatheia, ung. "ingen sinnesrörelse") var [...] i det gamla Grekland det sedliga idealet för både cyniker och stoiker.
Jag måste påpeka att i antikens grekland så hade inte ordet den negativa konnotation som ordet verker ha i dagsläget

! Det sågs snarare som en positiv egenskap där man accepterade omvärlden som den var.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeBiden
Läs Självbetraktelser! Den finns som ljudbok
här.
Grym bok