2015-01-03, 12:57
Medlem
Avslutade mitt abonnemang hos telenor till den första januari i år. Noterade av en slump att på min sista faktura så stod det att fakturan gällde för perioden 8 december - 7 januari. I och för sig en skitsak men mailade iaf telenor och frågade hur det kom sig att man betalade för en period efter att abonnemanget avslutats.

Fick följande otroligt givande svar:

Svarade naturligtvis och undrade ungefär samma sak en gång till och fick då ett mer givande svar på fantastisk svenska.

Min slutsats av detta är ju naturligtvis att alla som avslutar abonnemang hos telenor blir lurade på en mindre summa pengar. Slog fram att de hade 2 miljoner kunder. Säg att 5% av dessa byter abonnemang varje år och att det i snitt rör sig om 50kr så handlar det om 5 miljoner per år.

Är det jag som är petig eller bör man göra något åt detta?
Citera
2015-01-03, 13:20
Medlem
M1159s avatar
Det är inget konstigt för Telenor, de har lärt upp sitt dotterbolag Glocalnet att gå ännu längre, de skickar fakturor typ GSG (går det så går det) och hoppas att dessa skall slinka igenom.

Med fördel på lite lägre belopp 45-90 kronor tillräckligt många fakturor och säg 50% betalar så blir det dock en slant.

Ja jag vet vad jag talar om för jag har haft förmånen att erhålla en sådan, givetvis blev den annulerad då jag hotade med anmälan till Telestyrelsen samt Polis
Citera
2015-01-03, 13:23
Medlem
PenisJuices avatar
Hade du sagt upp abonnemanget två veckor tidigare så hade du sparat pengar. Så de lurar inte alla. En del lär tjäna på det.
Citera
2015-01-03, 13:29
Medlem
Sebzors avatar
Det är inget nytt fenomen, nästan alla stora aktörer gör så.
Citera
2015-01-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Hade du sagt upp abonnemanget två veckor tidigare så hade du sparat pengar. Så de lurar inte alla. En del lär tjäna på det.

Fast det där tror jag nog inte riktigt på. Hade bundet till ett visst datum och ringde i princip på dagen tre månader före detta datum. Och hade abonnemanget avslutats den 17 december är jag rätt säker på att jag ändå fått fakturan för 8 dec - 7 jan.

Så hur tjänar folk på det menar du? Källa på det?
Citera
2015-01-03, 13:43
Medlem
Pappersvargens avatar
Vari ligger "lureriet"? Jag förstår inte vad som över huvud taget skulle vara märkvärdigt med detta.
Citera
2015-01-03, 14:54
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotagget
Fast det där tror jag nog inte riktigt på. Hade bundet till ett visst datum och ringde i princip på dagen tre månader före detta datum. Och hade abonnemanget avslutats den 17 december är jag rätt säker på att jag ändå fått fakturan för 8 dec - 7 jan.

Så hur tjänar folk på det menar du? Källa på det?

Äh vettefan, kanske missförstod dig. Orkar inte lägga tankemöda på dina 80 spänn för tillfället.
Citera
2015-01-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vari ligger "lureriet"? Jag förstår inte vad som över huvud taget skulle vara märkvärdigt med detta.

Och det är precis så de tjänar pengar. På ignoranta personer som mer än gärna betalar.
Citera
2015-01-03, 18:19
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theshawty
Och det är precis så de tjänar pengar. På ignoranta personer som mer än gärna betalar.
Att du får betala enligt avtalet? Det är absolut inte märkligt att betala för hela perioden, lite som att man har kalendermånaders uppsägning på till exempel lägenheten.
Citera
2015-01-06, 18:15
Medlem
antigravitations avatar
Förskottsdebitering, vilket är väldigt vanligt. För en som är van vid fakturadiskussioner går det enkelt att läsa ut att dina fakturor skapas den 8e varje månad och debiterar månadsavgift framåt i tiden till 7e kommande månad.
Såhär brukar det bli pga datorsystem som skapar fakturan. På företaget där jag jobbar så skapas i dessa fall en kreditfaktura månaden efter, alltså en faktura med ett minusbelopp. Den skickas ut till kund som sedan får ringa in till oss på kundservice för att antingen få summan utbetald till konto eller så lägger vi ett avdrag mot kommande faktura ifall kunden i fråga har fler abonnemang hos oss.
Citera
2015-01-09, 08:10
Medlem
Fick min faktura ändrad till rätt belopp. Men idag kom nästa överraskning. En ny faktura för perioden 8jan-7feb. För ett abonnemang som alltså gick ut första januari. Och detta är alltså också som det ska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in