2015-01-02, 22:23
Medlem
Rubberstamps avatar
Tänkte ta och läsa lite filosofi i höst och vet inte om jag ska välja praktisk eller teoretisk filosofi. Universitetet i fråga är SU.

Vad är de stora skillnaderna mellan praktisk och teoretisk filosofi?

Var tror ni det är skönast folk, minst PK-ister, snyggast tjejer mm. ?
Citera
2015-01-02, 22:38
Medlem
Båda leder dig till Donken där du garanterat får trycka fräscha 17 åringar som du lätt sätter med alla stora ord du lär dig under utbildningen. Att undvika PKister och att hitta sköna typer får du nog ge upp tills dess men när du väl är framme lär väl häften av personalen rösta på SD (Alla som jobbar där längre än lovet.)

Jag funderade själv på praktiskt filosofi för att det lät mer intressant men velar ändå mellan det, historia och ekonomisk historia.
Senast redigerad av EnFragaTillErHeHE 2015-01-02 kl. 22:44.
Citera
2015-01-02, 22:45
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnFragaTillErHeHE
Båda leder dig till Donken där du garanterat får trycka fräscha 17 åringar som du lätt sätter med alla stora ord du lär dig under utbildningen. Att undvika PKister och att hitta sköna typer får du nog ge upp tills dess men när du väl är framme lär väl häften av personalen rösta på SD (Alla som jobbar där längre än lovet.)

Jag funderade själv på praktiskt filosofi för att det lät mer intressant men velar ändå mellan det, historia och ekonomisk historia.
Kan ju nämna att jag för övrigt läser till civ. ingenjör på KTH men var sugen på att läsa lite filosofi parallellt. Och om jag kunde undvika allt för mycket pk-ism, samt ha möjlighet att stöta på någon snygg tjej som jag kanske har lite gemensamt med skulle inte det vara fel.
Citera
2015-01-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
Kan ju nämna att jag för övrigt läser till civ. ingenjör på KTH men var sugen på att läsa lite filosofi parallellt. Och om jag kunde undvika allt för mycket pk-ism, samt ha möjlighet att stöta på någon snygg tjej som jag kanske har lite gemensamt med skulle inte det vara fel.

SU verkar vara motsatsen till det du letar efter man man lyssnar på Flashback's mentalt handikappade SU liaison: (FB) Fan vad Stockholms Universitet suger!

Notera att det han menar med att alla är singlar är att ingen är singel.

Om du inte vill lyssna på honom (Alla andra verkar dock för det mesta hålla med) så kan jag tyvärr inte bidra på riktigt till tråden, ville bara skämta om hur värdelöst humanoira är som val. Att undvika PKism och att samtidigt stöta på en skön brud inom Svensk akademisk filosofi blir nog en jävla utmaning.
Senast redigerad av EnFragaTillErHeHE 2015-01-02 kl. 22:54.
Citera
2015-01-02, 22:53
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnFragaTillErHeHE
SU verkar vara motsatsen till det du letar efter man man lyssnar på Flashback's mentalt handikappade SU liaison: (FB) Fan vad Stockholms Universitet suger!

Notera att det han menar med att alla är singlar är att ingen är singel.

Om du inte vill lyssna på honom så kan jag tyvärr inte bidra på riktigt till tråden, ville bara skämta om hur värdelöst humanoira är som val.
SU är det enda valet jag har eftersom jag läser på KTH.

Att det är mycket pk-ism öht på SU är jag medveten om. Frågeställningen gällde dock om jag ska välja praktisk eller teoretisk filosofi...
Citera
2015-01-02, 22:54
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag har läst både praktisk och teoretisk filosofi, om än i Uppsala istället för i Stockholm. Man kan väl inte direkt säga att det vimlar av politiskt inkorrekta typer, men det gör det väl inte på någon universitetsinstitution - i alla fall inte inom det humanistiska området. Jag skulle nog säga att filosofin - i alla fall såsom det bedrivits i Uppsala - är mer behaglig än många andra humanistiska (och även en del samhällsvetenskapliga) ämnen, på grund av den starka ställning som den analytiska filosofin har haft på många svenska lärosäten (det stora undantaget är väl Södertörn). I Uppsala så är (eller åtminstone var) den analytiska filosofin så gott som allenarådande i den praktiska filosofin. I den teoretiska filosofin var det mer blandat - de som var inriktade på vetenskapsfilosofi och sådant var mer analytiskt lagda, medan andra var mer åt det kontinentala hållet. Jag uppfattar den kontinentala filosofin som "flummigare", och inte sällan mer politiserad och förbunden men radikala/vänstervridna ("politiskt korrekta") politiska åsikter.

Till skillnad från många andra humanistiska ämnen är filosofin förhållandevis mansdominerad.

På frågan om huruvida du bör läsa praktisk eller teoretisk filosofi, så är den givna motfrågan "vad är du intresserad av", eller alternativt "med vilka andra ämnen hade du tänkt kombinera dina filosofikurser"? Då arbetsmarknaden är tämligen begränsad för filosofer, läser de allra flesta filosofi i huvudsak som ett komplement till andra ämnen.
Citera
2015-01-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
SU är det enda valet jag har eftersom jag läser på KTH.

Att det är mycket pk-ism öht på SU är jag medveten om. Frågeställningen gällde dock om jag ska välja praktisk eller teoretisk filosofi...

Läs filosofi hemma och leta brudar i en bättre lämpad höstack.
Citera
2015-01-02, 23:50
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Jag har läst både praktisk och teoretisk filosofi, om än i Uppsala istället för i Stockholm. Man kan väl inte direkt säga att det vimlar av politiskt inkorrekta typer, men det gör det väl inte på någon universitetsinstitution - i alla fall inte inom det humanistiska området. Jag skulle nog säga att filosofin - i alla fall såsom det bedrivits i Uppsala - är mer behaglig än många andra humanistiska (och även en del samhällsvetenskapliga) ämnen, på grund av den starka ställning som den analytiska filosofin har haft på många svenska lärosäten (det stora undantaget är väl Södertörn). I Uppsala så är (eller åtminstone var) den analytiska filosofin så gott som allenarådande i den praktiska filosofin. I den teoretiska filosofin var det mer blandat - de som var inriktade på vetenskapsfilosofi och sådant var mer analytiskt lagda, medan andra var mer åt det kontinentala hållet. Jag uppfattar den kontinentala filosofin som "flummigare", och inte sällan mer politiserad och förbunden men radikala/vänstervridna ("politiskt korrekta") politiska åsikter.

Till skillnad från många andra humanistiska ämnen är filosofin förhållandevis mansdominerad.

På frågan om huruvida du bör läsa praktisk eller teoretisk filosofi, så är den givna motfrågan "vad är du intresserad av", eller alternativt "med vilka andra ämnen hade du tänkt kombinera dina filosofikurser"? Då arbetsmarknaden är tämligen begränsad för filosofer, läser de allra flesta filosofi i huvudsak som ett komplement till andra ämnen.
Svårt att specificera exakt vad jag är intresserad av.

Jag gillar filosofi som tangerar psykologi. Som exempelvis mycket av det Schopenhauer skrivit om.

Och som sagt så läser jag till civ. ingenjör så arbetsmarknaden är irrelevant på det sättet.
Citera
2015-01-03, 00:28
Medlem
Kausalitets avatar
Har inte själv studerat någon typ av filosofi annat än på gymnasienivå, men hade en vän tillika filosofi-student som beskrev skillnaden mellan praktisk och teoretisk ungefär såhär.

Teoretisk: Om ett träd faller i skogen och ingen hör det falla, avger det då ett ljud?
Praktisk: Mormor i 80-års åldern vs fängelsekund i 30-årsåldern. Vem får njuren?
Citera
2015-01-03, 00:31
Medlem
Missat SU:s egna information? http://www.philosophy.su.se/utbildning/studieinformation/om-filosofistudier/praktisk-filosofi-eller-teoretisk-filosofi

Tror inte du kommer hitta annat än fula PK feminister på dessa två kurser
Citera
2018-02-18, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Teoretisk: Om ett träd faller i skogen och ingen hör det falla, avger det då ett ljud?
Praktisk: Mormor i 80-års åldern vs fängelsekund i 30-årsåldern. Vem får njuren?

Vem fick njuren då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in