2015-01-02, 20:03
Medlem
Hej! Jag är en nybörjare vad gäller fotografi och har tänkt köpa en Nikon D3200 med en Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Lens. Men... Det är lite dyrt och just nu har jag inte pengar till det. Jag har dock fått ett otroligt bra erbjudande, som ser ut som följande:

Nikon D40+18-55mm Lens+Sigma 50-200mm Lens+Case

Alla tillbehör och allt, fast den är begagnad. Men den kostar bara 250€. Vad tycker ni, som nybörjare ska jag köpa en begagnad kamera och göra halv-decent macro med setupen åvan eller vänta och köpa D3200 med Sigma macro objektivet? Eller köpa den för 250€ och helt enkelt köpa Sigma objektivet om något halvår? Ska som sagt användas till macro fotografi 99% av tiden.

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-01-02, 20:13
Medlem
systems avatar
Låter dyrt. Detta under förutsättning att jag tillåter mig ta kursen 1€ = 10 SEK.

Lägg på 250 kr och du kan nu på blocket få en D90 med 18-105 mm (eller en D5100 med 15-55 mm från samma säljare).

D40 är vad den är. Inte sämre idag än den var då den kom, så visst kan du använda den och bli nöjd (man ser sällan eller aldrig på en bild vilken utrustning som använts). Men, du kan få färskare prylar för samma pengar eller en spottstyver mer.

Lycka till.
Citera
2015-01-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Låter dyrt. Detta under förutsättning att jag tillåter mig ta kursen 1€ = 10 SEK.

Lägg på 250 kr och du kan nu på blocket få en D90 med 18-105 mm (eller en D5100 med 15-55 mm från samma säljare).

D40 är vad den är. Inte sämre idag än den var då den kom, så visst kan du använda den och bli nöjd (man ser sällan eller aldrig på en bild vilken utrustning som använts). Men, du kan få färskare prylar för samma pengar eller en spottstyver mer.

Lycka till.

Tack för info! Problemet är att jag inte bor i Sverige utan ett land där elektronik i allmänheten är svindyr

Så du tycker att jag borde vänta med det hela och i så fall köpa en ordentlig(are) kamera?
Citera
2015-01-02, 20:58
Medlem
Du borde vänta. De objektiven som följer med paketet duger inte för makro. Det är uppenbart att du vill fotografera just makro. Det dyra objektiv du funderar på, är ett utmärkt makroobjektiv, så det är bättre att vänta tills du har råd med det.
Citera
2015-01-02, 22:49
Moderator
rotadents avatar
Nikons äldre manuella objektiv passar väl även på deras moderna kameror om jag minns rätt? Har aldrig kört Nikon själv. När jag själv fotar makro gör jag det helst med manuell fokus, och jag tycker inte att det är särskilt nödvändigt med autofokus för den typen av foto. Att köpa en billig kamera med en hygglig normalzoom och sen plocka upp ett äldre begagnat makro tycker jag är en bra lösning.
Citera
2015-01-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nikons äldre manuella objektiv passar väl även på deras moderna kameror om jag minns rätt? Har aldrig kört Nikon själv. När jag själv fotar makro gör jag det helst med manuell fokus, och jag tycker inte att det är särskilt nödvändigt med autofokus för den typen av foto. Att köpa en billig kamera med en hygglig normalzoom och sen plocka upp ett äldre begagnat makro tycker jag är en bra lösning.

Det är korrekt.
Från AI gamla modellen passar och fungerar objektiven med också nyaste husen.
Kör själv på en AI-S i en D300 då och då. Funkar klockrent.
Objektivet har manuell fokus och är helt utan CPU eller elektronik.
Kamerans AF indikerar om du fått fokusen rätt.

Även äldre objektiv funagerar alltså rakt av i även nyare hus. Ett sätt att få pro objektiv för mindre pengar.
Citera
2015-01-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Hej! Jag är en nybörjare vad gäller fotografi och har tänkt köpa en Nikon D3200 med en Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Lens. Men... Det är lite dyrt och just nu har jag inte pengar till det. Jag har dock fått ett otroligt bra erbjudande, som ser ut som följande:

Nikon D40+18-55mm Lens+Sigma 50-200mm Lens+Case

Alla tillbehör och allt, fast den är begagnad. Men den kostar bara 250€. Vad tycker ni, som nybörjare ska jag köpa en begagnad kamera och göra halv-decent macro med setupen åvan eller vänta och köpa D3200 med Sigma macro objektivet? Eller köpa den för 250€ och helt enkelt köpa Sigma objektivet om något halvår? Ska som sagt användas till macro fotografi 99% av tiden.

Tacksam för hjälp!

Glöm D40, den är för gammal. D40X hade varit bättre.
Men du kan få D200 med objektiv för ca 1200-1400 SEK.
Citera
2015-01-06, 11:51
Medlem
Fick precis ett nytt erbjudande jag tänker på.

Nikon D3200 + Nikon AFS 18-55mm with warranty.

Warranty tills 09/2015, 4700 shots taken.

Priset är 300€ för hela paketet med kamera, lens och tillbehör. Låter det rimligt?
Citera
2015-01-07, 09:55
Medlem
Om det är rimligt kan bara du avgöra men det är betydligt bättre deal än en D40...
Citera
2015-01-07, 17:25
Medlem
Som tur är så hittade jag i sista sekunden en bra (bättre) deal där jag även får en väska och ett minneskort till kameran gratis, för 370€ totalt inklusive garanti och delivery. Kameran är framme imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in