2015-01-02, 17:45
Medlem
veyloons avatar
Ligger just ni i en uppkommande megatvist med en riktig surboll till hyresvärd.
Fick nyss ett email från henne,

"OBETALDA HYROR LÄMNAS TILL KRONOFOGDEN 4 DAGAR EFTER FÖRFALLODATUM
Ha en fortsatt trevlig dag."

Så som rubriken lyder, hur snabbt går saker och ting till kronofogden i vanliga fall?
Eller är detta ett "tomt" hot skrivet i affekt av hyresvärden?
Citera
2015-01-02, 17:48
Medlem
Tror inte det är så som hyresvärden påstår, först ska väl en påminnelse skickas sen inkasso x2, sen kronofogden?

Rätta mig gärna men så har jag uppfattat det.
Citera
2015-01-02, 17:50
Medlem
Ja, inkasso försöker väl driva in fordringen först väl?
Citera
2015-01-02, 17:51
Medlem
-defekt-s avatar
Hyresvärden kan skicka obetald hyra direkt till fogden.
Citera
2015-01-02, 18:18
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-

Jäpp. Vi har vissa kunder som vi haft problem med betalningar ifrån tidigare. De får fortsätta som kunder hos oss, men är de sena med betalningen går det direkt till kronofogden.
Citera
2015-01-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Ligger just ni i en uppkommande megatvist med en riktig surboll till hyresvärd.
Fick nyss ett email från henne,

"OBETALDA HYROR LÄMNAS TILL KRONOFOGDEN 4 DAGAR EFTER FÖRFALLODATUM
Ha en fortsatt trevlig dag."

Så som rubriken lyder, hur snabbt går saker och ting till kronofogden i vanliga fall?
Eller är detta ett "tomt" hot skrivet i affekt av hyresvärden?

Du bör nog sikta på en nedsättning.

http://www.lansstyrelsen.se/vastrago...av-pengar.aspx

Edit: Vid närmare eftertanke är det inte säkert att det går så då får du antingen betala eller bestrida kravet hos fogden och ta det i domstol.
Senast redigerad av Brollio 2015-01-02 kl. 18:35.
Citera
2015-01-02, 18:58
Medlem
veyloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-

Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Jäpp. Vi har vissa kunder som vi haft problem med betalningar ifrån tidigare. De får fortsätta som kunder hos oss, men är de sena med betalningen går det direkt till kronofogden.

Har aldrig under mitt vuxna liv som betalningsskyldig haft anmärkning eller fått saker som drivits så långt som till inkasso eller kronofogden. Jag har efter de dryga 20åren haft fåtaligt med påminnelser ens. Problemet med denna hyresvärden handlar bara om denna månaden, alla andra månader det inte varit tal om försening.
Jag har fortfarande städad ekonomi, så det är i sig inga problem att betala räkningen.
Tvisten ligger i att vi anser hyresvärden varit försumlig och därefter sagt att vi håller inne hyran innan vi vet hur värden vill gå vidare. Detta för att slippa gå vidare till hyresnämnd.

Ville bara få klarhet i om värden bara försökte visa sig styv och skrämma oss tysta.
Citera
2015-01-02, 19:11
Medlem
Ja, hon kan skicka direkt.
Prata med henne och säg att ni betalar så slipper du 500 kronor extra i avgifter.

Att hon varit "försummlig" duger inte som argument du måste ändå betala.
Sedan får du gå till hyresnämnden men det är svårt att få något större gehör.

Jävla tattarfasoner om du frågar mig!
Vad kan hon ha gjort som innebär att ni ska bo gratis?
Går för fan inte att driva affärsverksamhet om alla skulle sitta godtyckligt betala det som behagade.
Flytta om det inte passar och ett eget hus kanske är bäst så kan du stämma SMHI eller Gud om det är för kallt eller liknade.
Citera
2015-01-02, 19:24
Medlem
Citat:
Har aldrig under mitt vuxna liv som betalningsskyldig haft anmärkning eller fått saker som drivits så långt som till inkasso eller kronofogden. Jag har efter de dryga 20åren haft fåtaligt med påminnelser ens. Problemet med denna hyresvärden handlar bara om denna månaden, alla andra månader det inte varit tal om försening.
Jag har fortfarande städad ekonomi, så det är i sig inga problem att betala räkningen.
Tvisten ligger i att vi anser hyresvärden varit försumlig och därefter sagt att vi håller inne hyran innan vi vet hur värden vill gå vidare. Detta för att slippa gå vidare till hyresnämnd.

Ville bara få klarhet i om värden bara försökte visa sig styv och skrämma oss tysta.
Ni har inte rätt att på eget bevåg hålla inne hyran, däremot kan ni deponera den hos länsstyrelsen om de accepterar det och på så sätt hindra att värden får hyran.
Citera
2015-01-02, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snyggadennis
Tror inte det är så som hyresvärden påstår, först ska väl en påminnelse skickas sen inkasso x2, sen kronofogden?

Rätta mig gärna men så har jag uppfattat det.

Vaddå "först ska väl en påminnelse skickas sen inkasso x2, sen kronofogden", har mamma tutat i dig sådant trams?

Den som ska ha betalt kan skicka till KFM den första minuten som betalningen är sen.

Ska väl
Senast redigerad av Attributt 2015-01-02 kl. 19:37.
Citera
2015-01-02, 19:43
Medlem
veyloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ni har inte rätt att på eget bevåg hålla inne hyran, däremot kan ni deponera den hos länsstyrelsen om de accepterar det och på så sätt hindra att värden får hyran.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Sedan får du gå till hyresnämnden men det är svårt att få något större gehör.

Jävla tattarfasoner om du frågar mig!
Vad kan hon ha gjort som innebär att ni ska bo gratis?
Går för fan inte att driva affärsverksamhet om alla skulle sitta godtyckligt betala det som behagade.
Flytta om det inte passar och ett eget hus kanske är bäst så kan du stämma SMHI eller Gud om det är för kallt eller liknade.

Du var mig en arg liten filur.
Räcker det med att det regnar in, man inte har värme/varmvatten 4ggr i månaden pga kass värmepanna och att dålig isolering i garderoberna skapat mögel och förstört kläder för över 10k för dig?
Försumlighet iom att hon trots påtalade problem med mögel inte skickade fackman att kontrollera det. Det är inte mitt påhitt. Du får prata med hyresgästföreningen om du har annan uppfattning om att vara försumlig.
Citera
2015-01-02, 22:55
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Tack!

Du var mig en arg liten filur.
Räcker det med att det regnar in, man inte har värme/varmvatten 4ggr i månaden pga kass värmepanna och att dålig isolering i garderoberna skapat mögel och förstört kläder för över 10k för dig?
Försumlighet iom att hon trots påtalade problem med mögel inte skickade fackman att kontrollera det. Det är inte mitt påhitt. Du får prata med hyresgästföreningen om du har annan uppfattning om att vara försumlig.

Låter trist. Och visst finns det en del rötägg till hyresvärdar. Men du vill inte ha betalningsanmärkningar, så betala och bråka sen. Eller ännu hellre... flytta nån annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in