2015-01-02, 14:00
Medlem
Ngon som gr dr eller nu har blivit antagen? Har nyss blivit antagen sjlv s tnkte att det kunde vara kul att hra runt lite om utbildningen, boende och om att pendla etc
Citera
2015-01-02, 14:09
Medlem
eXtremos avatar
Boende och pendling behandlas frslagsvis i trden om bostad i Uppsala (finns en bra FAQ i brjan trden). Generellt kan sgas att det inte r ngra problem att pendla, men att du kan missa lite av det sociala och spontana. Men rder dig att lsa i den trden d den innehller mycket matnyttigt.
Citera
2015-01-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Boende och pendling behandlas frslagsvis i trden om bostad i Uppsala (finns en bra FAQ i brjan trden). Generellt kan sgas att det inte r ngra problem att pendla, men att du kan missa lite av det sociala och spontana. Men rder dig att lsa i den trden d den innehller mycket matnyttigt.

Okej, tack! Kommer pendla i brjan, bor bara ca 60 min drr till drr (bor i utkanten av Stockholm mot Uppsala)
Citera
2015-01-02, 16:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannamaria93
Okej, tack! Kommer pendla i brjan, bor bara ca 60 min drr till drr (bor i utkanten av Stockholm mot Uppsala)
Jag pendlade i ca en mnad innan jag vill tilltrde till min lgenhet i Uppsala. Det var lite smjobbigt ibland. Att pendla till frelsningar och seminarier var inte jobbigt alls, det r ju ungefr som att bo i Stockholm och arbeta i Uppsala, vilket mnga gr. Vad som dremot kan bli lidande r den sociala biten. Nu talar jag inte bara om utgngar och fester, utan ocks den biten att man nstan bor granne med alla vnner. Bor man inte bredvid varandra kan man cykla till personen p 5-10 minuter. Det blir allts mycket enklare att vara spontan och dra hem till en polare, eller bjuda hem vnner, om man bor i staden.

Under vintern kan det vara lite frustrerande att tgen inte alltid gr efter tidtabellen, srskilt om man mste passa en tid, ssom ett seminarium eller ett mte med basgruppen. Andra saker och tnka p r huruvida man vill ka med SL eller SJ. SJ r snabbare och billigare om man ser till enskilda resor. SL tar lngre tid och r dyrare. Det blir dremot skillnad om man tittar p mnadskort. Ett UL/SL-kort fr en mnad kostar 1050 kr, och genom det kan man ka i hela UL- och SL-omrdet, vilket r vldigt frmnligt. Srskilt om man ofta r i Sthlm och vill kunna ka tunnelbana.
Citera
2015-01-02, 16:44
Medlem
Citat:

Skickade ett privatmeddelande till dig!
Citera
2015-01-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag pendlade i ca en mnad innan jag vill tilltrde till min lgenhet i Uppsala. Det var lite smjobbigt ibland. Att pendla till frelsningar och seminarier var inte jobbigt alls, det r ju ungefr som att bo i Stockholm och arbeta i Uppsala, vilket mnga gr. Vad som dremot kan bli lidande r den sociala biten. Nu talar jag inte bara om utgngar och fester, utan ocks den biten att man nstan bor granne med alla vnner. Bor man inte bredvid varandra kan man cykla till personen p 5-10 minuter. Det blir allts mycket enklare att vara spontan och dra hem till en polare, eller bjuda hem vnner, om man bor i staden.

Under vintern kan det vara lite frustrerande att tgen inte alltid gr efter tidtabellen, srskilt om man mste passa en tid, ssom ett seminarium eller ett mte med basgruppen. Andra saker och tnka p r huruvida man vill ka med SL eller SJ. SJ r snabbare och billigare om man ser till enskilda resor. SL tar lngre tid och r dyrare. Det blir dremot skillnad om man tittar p mnadskort. Ett UL/SL-kort fr en mnad kostar 1050 kr, och genom det kan man ka i hela UL- och SL-omrdet, vilket r vldigt frmnligt. Srskilt om man ofta r i Sthlm och vill kunna ka tunnelbana.

Precis s har jag ju tnkt nu frsta tiden! Jag pluggar fr tillfllet i Stockholm och trots det hinner jag knappt med ngot studentliv, tragiskt nog, s mig skadar det inte s mycket faktiskt Jag har barndomsvnner som vi alla studerar och jobbar p olika hll som jag fortfarande umgs med och jag har aldrig varit mycket fr studentlivet, allts jag r lite s att jag lmnar studierna och privatlivet tskilda. Dock lr jag flytta s fort jag fr mjlighet eftersom ja, det blir ju s mycket enklare nd Jaa den dr biten med UL/SL kombinerat mste jag kolla upp!
Citera
2015-01-02, 17:00
Bannlyst
Jag tnker ska logopedprogrammet i hst 2015 men skulle ven jag vilja f lite information om studierna och hur jobbprognosen ser ut. Stmmer det att man r garanterad jobb efter examen? Har hrt att det ska vara ett vldigt intressant och lrofyllt jobb dr man jobbar mycket med barn. Dessutom r det inte s stressigt.
Citera
2015-01-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Jag tnker ska logopedprogrammet i hst 2015 men skulle ven jag vilja f lite information om studierna och hur jobbprognosen ser ut. Stmmer det att man r garanterad jobb efter examen? Har hrt att det ska vara ett vldigt intressant och lrofyllt jobb dr man jobbar mycket med barn. Dessutom r det inte s stressigt.

Av vad jag har lst r arbetsmarknaden stabil eller rttare sagt brjar bli mer stabil. Frut var bristen p Logopeder vldigt stor och r det fortfarande i vissa delar av landet. Annars r det nog inte s svrt att f jobb som nyexaminerad, beror ocks p vart och inom vilket omrde du vill arbeta
Citera
2015-01-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot

Ptja, det r ju en tvrvetenskaplig utbildning s personligen hade jag inte utbildat mig till det. Knns lite fr oskert och flytande vad som krvs.
Citera
2015-01-02, 19:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Precis s har jag ju tnkt nu frsta tiden! Jag pluggar fr tillfllet i Stockholm och trots det hinner jag knappt med ngot studentliv, tragiskt nog, s mig skadar det inte s mycket faktiskt Jag har barndomsvnner som vi alla studerar och jobbar p olika hll som jag fortfarande umgs med och jag har aldrig varit mycket fr studentlivet, allts jag r lite s att jag lmnar studierna och privatlivet tskilda. Dock lr jag flytta s fort jag fr mjlighet eftersom ja, det blir ju s mycket enklare nd Jaa den dr biten med UL/SL kombinerat mste jag kolla upp!
Det kan nog vara svrt att hlla privatliv och studier tskilda om man vill bo och studera i en sdan studentstad som Uppsala nd r. Genom att mnga flyttar till Uppsala frn andra stder s letar majoriteten, i alla fall under det frsta ret, aktivt efter nya kontakter och alla r mycket sociala. Efter ngra r avtar detta, fr att alla har hittat "sitt" gng, vilket sklart kan vara trkigt d man lser sig, men det r inte s farligt.

Jag har ocks barndomsvnner samt vnner frn gymnasiet som studerar och jobbar i olika stder i Sverige, samt ven utanfr Sverige. ven om jag har dessa mycket goda vnner var det fr mig sjlvklart att trffa nytt folk genom studierna samt genom olika freningar kopplade till studierna. Nu r jag inte en krnrd eller nationsnrd, utan tar sdana aktiviteter med en stor nypa salt (detta d folk som engagerar sig i kr och nation tenderar att vara av ett srskilt slag...) fr att istllet engagera mig i vissa freningar.

Kan du st ut med att det tar lite lngre tid att ka strckan Sthlm-Uppsala skulle jag faktiskt rekommendera SL/UL-kortet, just fr att det r s frmnligt genom att du kan ka bussar, tunnelbana och sprvagn i Stockholm och Uppsala, frutom pendeln. Detta har jag haft stor nytta av. Kanske ska sluta skriva om OT-grejer i trden, men har du fler frgor om pendling r det bara att skicka ivg ett PM. Pendlade som sagt frsta tiden, och ker ganska ofta mellan Uppsala och Stockholm nu.
Citera
2015-01-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ptja, det r ju en tvrvetenskaplig utbildning s personligen hade jag inte utbildat mig till det. Knns lite fr oskert och flytande vad som krvs.

Och vad har detta med trden att gra?
Citera
2015-01-03, 04:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah

Det r vl inga andra yrken som jobbar med talsvrigheter som logopeder s jag har svrt att se varfr det skulle vara ett oskert yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in