• 1
  • 2
2015-01-02, 00:59
Medlem
Det är ju allmänt känt att nattjobb är dåligt för hälsan.
Men exakt VAD är det som är farligt? Det verkar ju vara att "förstöra dygnsrytmen och skapa obalans" som är det farliga.

Jag har lite reflektioner som ni gärna får hissa dissa eller bara kommentera:

Kan det vara så att nattarbete ofta skapar andra problem, som för lite sömn, dålig mat och mindre social samvaro, vilket, det i sig är ohälsosamt, men inte beror på nattarbete?

Om man helt enkelt "förskjuter" dygnet, och alltid går upp vid 14, blir det ens vanliga "morgon " då? Och detta med ämnesomsättning, kan den oxå ev förskjutas tror ni?

Och vad gäller ljus, i så fall är det väl ganska "farligt" att bo i Sverige under vinterhalvåret...och lika farligt att vara deprimerad inte gå ut...?

Skulle man inte kunna se nattarbete som när man åker utomlands, bara ändra klockan, ja det är väl typ förskjutning som jag skrev innan.

Anledningen till detta är väl att jag gillar att jobba natt. Men oroar mig för konsekvenserna.

Känner lite att allt är farligt. Stillasittande, mörker, stress och mat. Och så nattarbete då. Och kemikalier och gifter. Och massa mer saker som jag inte orkar räkna upp.

God natt på er. Oavsett om den spenderas i sängen eller på jobbet 😊
Citera
2015-01-02, 01:02
Medlem
Polyklorfenols avatar
Möjligtvis att det är svårare att sova på dagen, när det är ljust. Avbruten eller ytlig sömn ger inte lika bra läkning av inflammationer i kroppen, t.ex. i blodkärl.

Det värsta är väl skift, där man byter mellan dag och natt stup i ett.
Citera
2015-01-02, 01:06
Medlem
lucifersatans avatar
Det farliga är att man vänder på dygnet fram och tillbaka hela tiden. Det orsaker stress på kroppen. Om man gör det någon gång är det förmodligen helt ofarligt men om man hela tiden håller på så blir det inte så hälsosamt i längden.

Om man vänjer sig vid nattjobb och har den dygnsrytmen hela tiden borde det inte vara lika farligt?
Citera
2015-01-02, 01:09
Medlem
Jo håller med om det med svårare att sova dag. Men låt oss säga att jag sover i ett fönsterlöst rum? Då är ju det problemet borta..
Citera
2015-01-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Det farliga är att man vänder på dygnet fram och tillbaka hela tiden. Det orsaker stress på kroppen. Om man gör det någon gång är det förmodligen helt ofarligt men om man hela tiden håller på så blir det inte så hälsosamt i längden.

Om man vänjer sig vid nattjobb och har den dygnsrytmen hela tiden borde det inte vara lika farligt?

Precis så jag tänker...!
Citera
2015-01-02, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agrud
Det är ju allmänt känt att nattjobb är dåligt för hälsan.
Men exakt VAD är det som är farligt? Det verkar ju vara att "förstöra dygnsrytmen och skapa obalans" som är det farliga.

Jag har lite reflektioner som ni gärna får hissa dissa eller bara kommentera:

Kan det vara så att nattarbete ofta skapar andra problem, som för lite sömn, dålig mat och mindre social samvaro, vilket, det i sig är ohälsosamt, men inte beror på nattarbete?

Om man helt enkelt "förskjuter" dygnet, och alltid går upp vid 14, blir det ens vanliga "morgon " då? Och detta med ämnesomsättning, kan den oxå ev förskjutas tror ni?

Och vad gäller ljus, i så fall är det väl ganska "farligt" att bo i Sverige under vinterhalvåret...och lika farligt att vara deprimerad inte gå ut...?

Skulle man inte kunna se nattarbete som när man åker utomlands, bara ändra klockan, ja det är väl typ förskjutning som jag skrev innan.

Anledningen till detta är väl att jag gillar att jobba natt. Men oroar mig för konsekvenserna.

Känner lite att allt är farligt. Stillasittande, mörker, stress och mat. Och så nattarbete då. Och kemikalier och gifter. Och massa mer saker som jag inte orkar räkna upp.

God natt på er. Oavsett om den spenderas i sängen eller på jobbet 😊

Hänvisar till denna : http://sahlgrenska.gu.se/aktuellt/ny...en-.cid1228222
Citera
2015-01-02, 01:50
Medlem
StalinsKonjaks avatar
jag jobbade ständig natt i 8 månader. De första 1-2 månaderna märkte jag inte någon större skillnad, Men efter det så blev det ganska tungt. Jag kände mig aldrig helt utvilad och jag sov ändå 8 timmar per dag. Jag blev även väldigt lätt irriterad, vet inte vad skillnaden mellan att sova på natten vs dagen är men skillnad gör det iallafall
Citera
2015-01-02, 02:13
Medlem
stpungens avatar
I stort sett alla nattarbetare får med tiden högt blodtryck, nattarbete sliter enormt på kroppen och psyket.
Citera
2015-01-02, 02:16
Medlem
retrospectives avatar
Känner två personer som jobbat natt under längre perioder, 7 respektive 10 år, och ingendera lider av det överhuvudtaget. Men folk är givetvis annorlunda, så ta hänsyn till det.
Citera
2015-01-02, 02:55
Medlem
karatekungens avatar
Jag tror det kan vara farligt beroende på vad man gör för något. Nattarbete ute på vägarna lär nog inte vara hälsosamt då man jobbar i rätt mörka miljöer. Dock ser jag ingen skillnad mellan att jobba på kontoret på natten eller på dagen. Själv brukar jag plugga på nätterna och sova på dagarna under tentaperioder. Funkar utmärkt.

Finns ingen skillnad mellan att sova nattetid som dagtid såvida du inte bor i ett tält.
Citera
2015-01-02, 03:06
Medlem
Slackoffs avatar
Kortisolutsöndringen följer den biologiska klockan till exempel.
Så om vår sömn inte överstämmer med den biologiska klockan så kan man väl tänka sig att en hel del oreda förekommer gällande styrning av inflammatorisk respons, metabolism och sånt.
Senast redigerad av Slackoff 2015-01-02 kl. 03:14.
Citera
2015-01-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Kortisolutsöndringen följer den biologiska klockan till exempel.
Så om vår sömn inte överstämmer med den biologiska klockan så kan man väl tänka sig att en hel del oreda förekommer gällande styrning av inflammatorisk respons, metabolism och sånt.
Den biologiska klockan bör väl ställas väl om efter ett tag. Det farliga borde vara om man försöker kombinera nattarbete med ett dagliv, t ex att man har ett familjeliv. Som ensamstående borde det inte vara farligt att jobba natt, så länge man alltid får bra och regelbunden sömn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in