Hoppla, hoppla! Nu kan det kanske visa sig att USAs grundlagsfäder visste precis vad de gjorde när de utformade USAs statsskick. Elektorssystemet ger möjligheten att blockera en kandidat som folket röstat fram med som saknar kvalifikationer för presidentämbetet.
Två elektorer som tillhör det demokratiska partiet försöker just åstadkomma detta. De har redan fått med sig en tredje elektor. Det är
inte så att de vill att Hillary skall bli president. Istället så vill de att Trump blockeras och att representanthuset tillsätter någon mer kvalificerad republikansk kandidat, typ Mitt Romney.
De två elektorerna erkänner iof att chansen för att de skall lyckas är liten. Men om det tidigare krävts troligen 37 otrogna elektorer för att blockera Trump så har nu det antalet minskat efter att det visat sig att Hillary vann New Hampshire.
Faktum är att fascisterna nu ökar sannolikheten för ett sådant scenario. Inte nog med att alla Trumps hat uttalanden finns att tillgå. Nu skall också Ku klux klan hålla segerparader på många ställen för att fira sin president. Hade jag varit elektor så hade jag nog, allvarligt, funderat på vad landet är på väg med Trump som sittande president. Sedan behöver det bara tillkomma några helt opassande Trump uttalanden eller tweets och fler incidenter där Trumpanhängare jagar Latinos och svarta längs gatorna.
Det jag helst skulle vilja se, för Sverige och Europas skull, vore att kongressen inte kan enas om någon av de mer vanliga kandidaterna utan istället väljer outsidern McMillan. Han är extremt kvalificerad vad gäller utrikespolitik, handelspolitik och migrationspolitik. Vad gäller inrikespolitik så omfattar han de vanliga republikanska tokerierna. Dock borde han, i ett sådant läge, ta till sig Trumps "New deal 2.0" då detta bevisligen ökar tillväxten, se bara på bostadsbyggandet i Sverige som snart ligger i nivå med miljonprogrammets dagar. Dessutom så borde han införa Trumps femåriga karantän för kongressledamöter innan de får bli lobbyister. Själv använder sig dock Trump just av lobbyister i sin, troligen, men inte 100 procentigt säkert, administration.
Men skulle de två elektorerna övertala tillräckligt många andra elektorer och Trump blockeras så riskerar USA någon som påminner väldigt mycket om inbördeskrig när de högerextrema mobiliserar de WT:et som redan visat att de applåderar vilken hatretorik som helst och är beredda att tro på vilken ledare som helst bara den predikar "förändring". Så i ett sådant, ytterst hypotetiskt läge, så måste McMillan använda all sin kunskap, list och förstånd för att undvika att Civil war 2.0 bryter ut.
http://www.politico.com/story/2016/11/electoral-college-effort-stop-trump-231350