2016-11-13, 17:19
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Skälet till min undring var att jag såg ett inlägg (i form av en bild med tveksamt ursprung) som menade att Trump också hade vunnit Popular vote, och jag hade lite svårt att tro på det.
Men, det kanske är såpass mycket oredovisat att det kan bli så?

/T

Har också sett de inläggen på diverse sidor men nej i nuläget finns det inte något sådant.

De siffrorna hävdar att Trump kommer vinna med samma siffror som Clinton leder med just nu. Jag har svårt att se det men vi får vänta att se, i nuläget finns det inget sådant bekräftat iaf.

Men det är skitsamma egentligen. Alla vet att det är elektorerna som spelar roll, först till 270 var reglerna som var accepterade av båda. Det kan man inte bortse från i efterhand. Däremot finns det möjlighet att systemet ändras i framtiden även om jag har svårt att se det med men att Trump inte blir vald i December av elektorskollegiet är otänkbart.

Större chans att SD får 80% i nästa val än att det inte skulle hända att Trump fick mer än 270 elektorer med sig.
Citera
2016-11-14, 11:52
Avslutad
Ryktet ar att Trump kommer aven vinna popular vote nar allt ar raknat och klart. Tror ni MSM kommer rapportera detta? Nej, de vill att massorna ska inbilla sig att Hillary vann sa att de olagliga protesterna kan fortsatta.

Trump vann ocksa Michigan vilket ar historiskt stort.
Citera
2016-11-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Ryktet ar att Trump kommer aven vinna popular vote nar allt ar raknat och klart......
Jo, jag har också sett det påståendet, men inget tyder på att det skulle vara välgrundat.
Det verkar snarare bli så att när allt är färdigräknat så ökar Hillarys försprång.
Se t.ex http://www.snopes.com/2016/11/13/who-won-the-popular-vote/
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/11/clintons-popular-vote-lead-will-grow-and-grow/507455/

/T
Senast redigerad av tenor302 2016-11-14 kl. 12:04.
Citera
2016-11-14, 15:49
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jo, jag har också sett det påståendet, men inget tyder på att det skulle vara välgrundat.
Det verkar snarare bli så att när allt är färdigräknat så ökar Hillarys försprång.
Se t.ex http://www.snopes.com/2016/11/13/who-won-the-popular-vote/
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/11/clintons-popular-vote-lead-will-grow-and-grow/507455/

/T
¨
Snopes e ju iofs den propagandasida för demokraterna likt This Election, Occupy Democrats etc.

Vi får avvakta och se. Ingen vet ännu vad Popular Vote kommer sluta på. Skitsamma egentligen. Båda sidorna visste att det var först till 270 som gällde och inget annat.

Dessutom är 600k människor bland de alla miljoner som röstat rätt lite.
Citera
2016-11-15, 09:33
Avslutad
Nya anklagelser om valfusk: www.infowars.com/report-three-million-votes-in-presidential-election-cast-by-illegal-aliens/

3 miljoner illegala invandrare har tydligen rostat i valet. Jag ar stensaker att Trump egentligen vann popular vote.
Citera
2016-11-15, 11:06
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Nya anklagelser om valfusk: www.infowars.com/report-three-million-votes-in-presidential-election-cast-by-illegal-aliens/

3 miljoner illegala invandrare har tydligen rostat i valet. Jag ar stensaker att Trump egentligen vann popular vote.

Självklart. Att Clinton inte hade skrivit något förlust-tal på valnatten berodde inte på att hon trodde sig vara överlägsen. Hon trodde däremot att det var tillräckligt jämnt för att hennes valfusk skulle få henne som vinnare.

Otur, nu kommer det bli en folklig administration som granskar valfusket.
Citera
2016-11-15, 11:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Hoppla, hoppla! Nu kan det kanske visa sig att USAs grundlagsfäder visste precis vad de gjorde när de utformade USAs statsskick. Elektorssystemet ger möjligheten att blockera en kandidat som folket röstat fram med som saknar kvalifikationer för presidentämbetet.

Två elektorer som tillhör det demokratiska partiet försöker just åstadkomma detta. De har redan fått med sig en tredje elektor. Det är inte så att de vill att Hillary skall bli president. Istället så vill de att Trump blockeras och att representanthuset tillsätter någon mer kvalificerad republikansk kandidat, typ Mitt Romney.

De två elektorerna erkänner iof att chansen för att de skall lyckas är liten. Men om det tidigare krävts troligen 37 otrogna elektorer för att blockera Trump så har nu det antalet minskat efter att det visat sig att Hillary vann New Hampshire.

Faktum är att fascisterna nu ökar sannolikheten för ett sådant scenario. Inte nog med att alla Trumps hat uttalanden finns att tillgå. Nu skall också Ku klux klan hålla segerparader på många ställen för att fira sin president. Hade jag varit elektor så hade jag nog, allvarligt, funderat på vad landet är på väg med Trump som sittande president. Sedan behöver det bara tillkomma några helt opassande Trump uttalanden eller tweets och fler incidenter där Trumpanhängare jagar Latinos och svarta längs gatorna.

Det jag helst skulle vilja se, för Sverige och Europas skull, vore att kongressen inte kan enas om någon av de mer vanliga kandidaterna utan istället väljer outsidern McMillan. Han är extremt kvalificerad vad gäller utrikespolitik, handelspolitik och migrationspolitik. Vad gäller inrikespolitik så omfattar han de vanliga republikanska tokerierna. Dock borde han, i ett sådant läge, ta till sig Trumps "New deal 2.0" då detta bevisligen ökar tillväxten, se bara på bostadsbyggandet i Sverige som snart ligger i nivå med miljonprogrammets dagar. Dessutom så borde han införa Trumps femåriga karantän för kongressledamöter innan de får bli lobbyister. Själv använder sig dock Trump just av lobbyister i sin, troligen, men inte 100 procentigt säkert, administration.

Men skulle de två elektorerna övertala tillräckligt många andra elektorer och Trump blockeras så riskerar USA någon som påminner väldigt mycket om inbördeskrig när de högerextrema mobiliserar de WT:et som redan visat att de applåderar vilken hatretorik som helst och är beredda att tro på vilken ledare som helst bara den predikar "förändring". Så i ett sådant, ytterst hypotetiskt läge, så måste McMillan använda all sin kunskap, list och förstånd för att undvika att Civil war 2.0 bryter ut.

http://www.politico.com/story/2016/11/electoral-college-effort-stop-trump-231350
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-11-15 kl. 12:03.
Citera
2016-11-15, 12:20
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han.Jelin
Tror du verkligen på det du skriver? Donald Trump är USA:s nästa president. Något annat kommer inte hända. Konsekvenserna annars skulle vara enorma och inte bara skulle det utbryta inbördeskrig men tilltron till det demokratiska systemet skulle vara dött.

Ja, det hade nog faktiskt fått mindre konsekvenser om en eller några elektorer traskar in på Trump Tower och skjuter honom. Då kanske det demokratiska systemet överlever. I det scenario som foliehatten Ola Schubert beskriver blir det helt säkert krig.
Citera
2016-11-15, 12:27
Medlem
Han.Jelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Ja, det hade nog faktiskt fått mindre konsekvenser om en eller några elektorer traskar in på Trump Tower och skjuter honom. Då kanske det demokratiska systemet överlever. I det scenario som foliehatten Ola Schubert beskriver blir det helt säkert krig.
Den ''goda'' makten skulle ha förlorat mot vapenbärande Amerikaner. Jag själv vet att en president inte kan förändra systemet och jag vet att ''Drain The Swamp'' inte går att genomföra demokratiskt i USA. Jag själv som stödjer Trump över Hillary skulle gärna se att elektorerna röstar på någon annan. Det skulle ge förändring på riktigt. Rysslands roll som världsmakt skulle öka betydande och det tror jag inte Ola vill se.
Citera
2016-11-15, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Men det är skitsamma egentligen. Alla vet att det är elektorerna som spelar roll, först till 270 var reglerna som var accepterade av båda.
Trump sade tvärtom att han bara tänkte acceptera valresultatet om han vann och att enda sättet han kunde förlora var pga valfusk. Vid ett tillfälle sa han rentav att man borde ställa in valet och ge honom segern direkt (normalt skulle det sista bara tolkas som retorik, men i kombination med hans andra uttalanden ger det en skrämmande syn på Trumps syn på vad demokrati är).

Sen är det ju så att man USA inte röstar på president utan just på elektorer, så visst kan dessa fullt i enlighet med konstitutionen välja en annan kandidat. Olika delstater har lite olika regler om hur hårt uppknutna elektorerna är att följa valresultatet, men det har aldrig provats rättsligt vad jag vet.

En annan möjlighet som spekuleras i är att kongressen omedelbart inleder impeachmentprocess mot Trump för t ex Trump University. Jag kan tänka mig att en del republikaner ser vicepresidenten som ett mer pålitligt kort.

Troligen händer inget av detta, men möjligheten finns.
Citera
2016-11-15, 12:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hoppla, hoppla! Nu kan det kanske visa sig att USAs grundlagsfäder visste precis vad de gjorde när de utformade USAs statsskick. Elektorssystemet ger möjligheten att blockera en kandidat som folket röstat fram med som saknar kvalifikationer för presidentämbetet.

Två elektorer som tillhör det demokratiska partiet försöker just åstadkomma detta. De har redan fått med sig en tredje elektor. Det är inte så att de vill att Hillary skall bli president. Istället så vill de att Trump blockeras och att representanthuset tillsätter någon mer kvalificerad republikansk kandidat, typ Mitt Romney.

De två elektorerna erkänner iof att chansen för att de skall lyckas är liten. Men om det tidigare krävts troligen 37 otrogna elektorer för att blockera Trump så har nu det antalet minskat efter att det visat sig att Hillary vann New Hampshire.

Faktum är att fascisterna nu ökar sannolikheten för ett sådant scenario. Inte nog med att alla Trumps hat uttalanden finns att tillgå. Nu skall också Ku klux klan hålla segerparader på många ställen för att fira sin president. Hade jag varit elektor så hade jag nog, allvarligt, funderat på vad landet är på väg med Trump som sittande president. Sedan behöver det bara tillkomma några helt opassande Trump uttalanden eller tweets och fler incidenter där Trumpanhängare jagar Latinos och svarta längs gatorna.

Det jag helst skulle vilja se, för Sverige och Europas skull, vore att kongressen inte kan enas om någon av de mer vanliga kandidaterna utan istället väljer outsidern McMillan. Han är extremt kvalificerad vad gäller utrikespolitik, handelspolitik och migrationspolitik. Vad gäller inrikespolitik så omfattar han de vanliga republikanska tokerierna. Dock borde han, i ett sådant läge, ta till sig Trumps "New deal 2.0" då detta bevisligen ökar tillväxten, se bara på bostadsbyggandet i Sverige som snart ligger i nivå med miljonprogrammets dagar. Dessutom så borde han införa Trumps femåriga karantän för kongressledamöter innan de får bli lobbyister. Själv använder sig dock Trump just av lobbyister i sin, troligen, men inte 100 procentigt säkert, administration.

Men skulle de två elektorerna övertala tillräckligt många andra elektorer och Trump blockeras så riskerar USA någon som påminner väldigt mycket om inbördeskrig när de högerextrema mobiliserar de WT:et som redan visat att de applåderar vilken hatretorik som helst och är beredda att tro på vilken ledare som helst bara den predikar "förändring". Så i ett sådant, ytterst hypotetiskt läge, så måste McMillan använda all sin kunskap, list och förstånd för att undvika att Civil war 2.0 bryter ut.

http://www.politico.com/story/2016/11/electoral-college-effort-stop-trump-231350

De som uttalar sig är demokratiska elektorer från stater där demokraterna vann. Vad de tycker och tänker rösta på förändrar i förstone inte att det finns 306 republikanska elektorer. Det kommer fortfarande att behövas att 38 republikanska elektorer skriver in Hillary Clintons namn istället för Trumps, något som sannerligen inte kommer hända.

Det är fullt möjligt att det inte ens räcker med att 38 elektorer skriver in Clintons namn, eftersom en av de där demokratiska elektorerna från Washington inte tycker om henne.

Ifall de skriver andra namn kommer representantshuset att avgöra, och där har republikanerna majoritet, och då blir det Trump ändå.

Men visst är det möjligt. Som du har förstått skulle det troligen dock leda till inbördeskrig, och vilken elektor vill ha det på sitt samvete?

Det enda scenario som kan få det att hända är att det kommer bevis på att Trump är en grov brottsling.
Citera
2016-11-15, 12:38
Medlem
Han.Jelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Trump sade tvärtom att han bara tänkte acceptera valresultatet om han vann och att enda sättet han kunde förlora var pga valfusk. Vid ett tillfälle sa han rentav att man borde ställa in valet och ge honom segern direkt (normalt skulle det sista bara tolkas som retorik, men i kombination med hans andra uttalanden ger det en skrämmande syn på Trumps syn på vad demokrati är).

Du tror väl inte att han var seriös? Han gjorde en show på sina rallys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in