Citat:
Trump sade tvärtom att han bara tänkte acceptera valresultatet om han vann och att enda sättet han kunde förlora var pga valfusk. Vid ett tillfälle sa han rentav att man borde ställa in valet och ge honom segern direkt (normalt skulle det sista bara tolkas som retorik, men i kombination med hans andra uttalanden ger det en skrämmande syn på Trumps syn på vad demokrati är).
Sen är det ju så att man USA inte röstar på president utan just på elektorer, så visst kan dessa fullt i enlighet med konstitutionen välja en annan kandidat. Olika delstater har lite olika regler om hur hårt uppknutna elektorerna är att följa valresultatet, men det har aldrig provats rättsligt vad jag vet.
En annan möjlighet som spekuleras i är att kongressen omedelbart inleder impeachmentprocess mot Trump för t ex Trump University. Jag kan tänka mig att en del republikaner ser vicepresidenten som ett mer pålitligt kort.
Troligen händer inget av detta, men möjligheten finns.
Sen är det ju så att man USA inte röstar på president utan just på elektorer, så visst kan dessa fullt i enlighet med konstitutionen välja en annan kandidat. Olika delstater har lite olika regler om hur hårt uppknutna elektorerna är att följa valresultatet, men det har aldrig provats rättsligt vad jag vet.
En annan möjlighet som spekuleras i är att kongressen omedelbart inleder impeachmentprocess mot Trump för t ex Trump University. Jag kan tänka mig att en del republikaner ser vicepresidenten som ett mer pålitligt kort.
Troligen händer inget av detta, men möjligheten finns.
1. En president kan inte bli impeached för ett civil law suit case din dummerjöns
2. Jag vet mycket väl hur USA:s valsystem fungerar, till skillnad från dig har jag bevakat valet och tillhörande trådar från början tills nuet så försök inte
Som svar på din text så jo visst finns det en möjlighet men den möjligheten är så liten att det är större sannolikhet att Stefan Löfven ber Jimmie Åkesson ta över posten som statsminister....
Snacket om att Trump inte skulle acceptera valutgången var ju ytterliggare ett skämt bara för att få gratis PR, precis som han flera gånger gjort burdusa uttalanden. Det lustiga var att alla demokrater var på honom för det men sedan så gick dem själva ut och protesterade och Hillary skulle inte alls ge sig utan dem skulle fortsätta dagen därpå etc. Hycklare är ni!
Trump har vunnit och han kommer bli USA:s näste President!