Det är en stor skillnad: Trump är ingen vanlig republikan, han är en amerikansk fascist.
Går man tillbaka i tiden så, visst ojade vi oss över Reagan, (som dock visade sig vara den president som knäckte Sovjetunionen.
Och visst hatade och skojade man om George W Bush. Men jag lärde mig respektera en sak hos honom: Han vek aldrig en tum ifrån att försvara yttrandefriheten, trots att det var han som blev attackerad hela tiden. T.o.m när en irakisk journalist kastade skor på honom så blev han inte ett dugg förvånad och knappast upprörd. Han duckade bara och väntade på nästa sko!
Men med Trump är det annorlunda. Det är inte bara USA som befinner sig i vågskålen, det gör hela världen.
Vill vi verkligen överge en samhällsutveckling som varit så framgångsrik sedan 1945?
Vill vi verkligen sätta vår tillit till moderna fascister, trots att vi bara har deras ord på att de kan lösa de problem som finns kvar, (dock inga viktiga saker som global uppvärmning och undernäring i världen).
Antingen så kommer det amerikanska valresultatet resultera i en global kamp emot den moderna fascismen, inklusive det ryska fascistiska piss-imperiet. Med kamp menar jag inte nödvändigtvis väpnad kan, en sådan är, förstås, inte ens önskvärd.
Eller också så går vi in i en ny mörk tid där den moderna fascismen dominerar världen. Då kommer mänskliga rättigheter kränkas, nationellt självbestämmande för de små och medelstora nationerna att förtvina, krigsrisken dramatiskt öka då fascistiska stormakter slåss om "livsrum för sina överlägsna folk".