2014-12-30, 23:21
Medlem
Querijuices avatar
Jag letar efter ett bra extrajobb och tyckte detta skulle passa utmärkt. Skramla ihop några tusenlappar per månad och också kunna hjälpa samhällets framtid.
Är det arbetsförmedlingen som hjälper till med detta? Har samhällets mindre rika barn råd med läxhjälp, eller kan den t.o.m. vara gratis för eleverna varav jag får några selmor från staten istället?
Finns det någon marknad för detta?

Mvh Nicke
Citera
2014-12-30, 23:27
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Jag letar efter ett bra extrajobb och tyckte detta skulle passa utmärkt. Skramla ihop några tusenlappar per månad och också kunna hjälpa samhällets framtid.
Är det arbetsförmedlingen som hjälper till med detta? Har samhällets mindre rika barn råd med läxhjälp, eller kan den t.o.m. vara gratis för eleverna varav jag får några selmor från staten istället?
Finns det någon marknad för detta?

Mvh Nicke

Det kan variera från stad till stad. Men AMS brukar inte hålla i något sådant. Så dina alternativ är att leta efter något företag som erbjuder detta, alternativt starta ditt eget.
Citera
2014-12-30, 23:41
Medlem
Det finns massor av företag som sysslar med detta och som ständigt söker folk. Googlar du så finner du direkt... Där kan du söka jobb hos dem direkt på deras sida.
Citera
2014-12-31, 00:49
Medlem
Brokenbacks avatar
Du kommer dock troligtvis inte bli långlivad inom branschen. Regeringen vill i sin budget (som delvis kommer gå igenom till våren) att läxhjälp inte längre ingår i Rut, varför många företag kommer få lägga ner. Detta blir då bara en tjänst för de rika. Rättvist?

Googla läxhjälp så hittar du företag i din stad. Bara att söka!
Citera
2014-12-31, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Du kommer dock troligtvis inte bli långlivad inom branschen. Regeringen vill i sin budget (som delvis kommer gå igenom till våren) att läxhjälp inte längre ingår i Rut, varför många företag kommer få lägga ner. Detta blir då bara en tjänst för de rika. Rättvist?

Googla läxhjälp så hittar du företag i din stad. Bara att söka!

Du kan dra av skatten på bilar hur mycket du än vill men en vanlig medborgare kmr aldrig att ha råd med en Ferrari. Men det är bara ett "räkneexempel"

Jag tycker att de brister som finns inom skolan bör motverkas i skolan, o inte utanför. Men sen såklart finns det specialfall...

Ont: en bekant har dragit igång ett sådant företag som mestadels fokuserar på matte. Om jag uppfattade det rätt får dem bidrag från även kommunen, och det rullar på helt enkelt. En vän som jobbar där säger att det är ganska kul, man kommer nära eleven o man känner sig godhjärtad helt enkelt.

Kolla med den lokala bibblan, sen kan du väl kanske kontakta kommunen som kan ge dig ett namn.
Citera
2015-01-03, 17:58
Medlem
Querijuices avatar
Personligen tycker jag att läxhjälpen ska vara kvar.
Jag är alldeles för klantig och otydlig (kanske inte duger som läxhjälp) men min tanke var att starta något privat, lokalt. Är det komplicerat? Behöver jag starta "enskild firma" eller går det bra att bara slå upp något och med hjälp av statligt understöd driva verksamheten? Jag hoppas läxhjälpen är kvar så även mindre rika barn kan få den extrahjälp som behövs.
Citera
2015-01-03, 22:04
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Personligen tycker jag att läxhjälpen ska vara kvar.
Jag är alldeles för klantig och otydlig (kanske inte duger som läxhjälp) men min tanke var att starta något privat, lokalt. Är det komplicerat? Behöver jag starta "enskild firma" eller går det bra att bara slå upp något och med hjälp av statligt understöd driva verksamheten? Jag hoppas läxhjälpen är kvar så även mindre rika barn kan få den extrahjälp som behövs.

Jag menade med mitt inlägg att det kommer bli en nästintill död branch. Starta eget och bygga upp en kundkrets för 11 månaders möjlighet till jobb känns onödigt.

Ska du vara leverantör till kommun behöver du också ha bolag och det är en massa procedurer med upphandlingar för att komma igång. Kommunen är ansvarig för skolan, inte staten.

Ska du tjäna pengar (som jag förmodar är en förutsättning) så är det nog via ett redan etablerar bolag eller möjligen svart. Vissa kommuner har läxläsning som drivs av volontärer, övrig läxläsning är nog oftast lärare eller skolpersonal.

Och vad är statligt understöd?
Citera
2015-01-04, 12:33
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Jag menade med mitt inlägg att det kommer bli en nästintill död branch. Starta eget och bygga upp en kundkrets för 11 månaders möjlighet till jobb känns onödigt.

Ska du vara leverantör till kommun behöver du också ha bolag och det är en massa procedurer med upphandlingar för att komma igång. Kommunen är ansvarig för skolan, inte staten.

Ska du tjäna pengar (som jag förmodar är en förutsättning) så är det nog via ett redan etablerar bolag eller möjligen svart. Vissa kommuner har läxläsning som drivs av volontärer, övrig läxläsning är nog oftast lärare eller skolpersonal.

Och vad är statligt understöd?

Tack för dina klargöranden. Oftast känns det som att det är jobbigare än vad det i verkligheten är, men du har många vettiga punkter. Vad jag hade hoppats på är att bygga en bra relation till föräldrar och barn så att oavsett RUT-förändringarna att de inblandade tycker att det är värt en liten slant även i framtiden. Hade tänkt mig mer som en "fritidsgård" där yngre får hjälp med sina studier osv. En förlägning till skolan.

Kanske får gå genom ett läxhjälpsföretag, men jag vill bygga något eget. Får se, kanske blir det att ha lite som extra projekt/svart, eller så startar jag en enskild firma och skickar ut lite gammaldags marknadsföring.

Med understöd, menade jag RUT-avdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in