2014-12-30, 17:58
Medlem
Har en närstående som har snortat sub under ett års tid som han köper svart. Det har varit uppehåll och abstinens och hela köret men sen börjar han igen. Det handlar om självmedicinering och han har gjort det under flera års tid med diverse preparat. Han vill inte träffa läkare. Förut ville han sluta men inte längre.

Är själv en sucker för sub och tramadol men slutade för ett halvår sedan och har inte vågat ta igen sedan dess. Röker dock gräs emellanåt och känner mig som en stor hycklare pga detta.

Läget känns fruktansvärt frustrerande vilket har lett till bråk och jag är orolig för honom. Vad händer med kroppen och psyket om man snortar sub under en längre tid?
Jag vill att han uppsöker läkare och får hjälp med sitt mående men om han inte vill, finns det något man kan göra då? Boka läkartid åt honom och försöka övertala honom att följa med?

Känner mig så jävla dum som skriver här men vet inte vart jag ska vända mig.
Citera
2014-12-30, 18:05
Bannlyst
Vad har ni för relation till varandra?
Citera
2014-12-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B4LLS
Vad har ni för relation till varandra?

vad spelar det för roll? tänkte du dra det klassiska "säga åt hon att lämna han" om dom var tillsammans eller
Citera
2014-12-30, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
vad spelar det för roll? tänkte du dra det klassiska "säga åt hon att lämna han" om dom var tillsammans eller

Vad vill du?
Citera
2014-12-30, 19:02
Medlem
Akilles-själs avatar
Ett ord för en herre (eller dam) med dessa problem Ayahuasca.
+ Sen är det okej att självmedicinera om man har problem, men räcker det det inte med weed?
Är det en mogen eller oinsatt tölp vi pratar om?
Vad vill han med livet?

Även Ibogain borde funka superbt.
Och kanske Lyrica ett tag för abbsen.

Må väl Akilles
Citera
2014-12-30, 19:33
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastiq
Har en närstående som har snortat sub under ett års tid som han köper svart. Det har varit uppehåll och abstinens och hela köret men sen börjar han igen. Det handlar om självmedicinering och han har gjort det under flera års tid med diverse preparat. Han vill inte träffa läkare. Förut ville han sluta men inte längre.

Är själv en sucker för sub och tramadol men slutade för ett halvår sedan och har inte vågat ta igen sedan dess. Röker dock gräs emellanåt och känner mig som en stor hycklare pga detta.

Läget känns fruktansvärt frustrerande vilket har lett till bråk och jag är orolig för honom. Vad händer med kroppen och psyket om man snortar sub under en längre tid?
Jag vill att han uppsöker läkare och får hjälp med sitt mående men om han inte vill, finns det något man kan göra då? Boka läkartid åt honom och försöka övertala honom att följa med?

Eftersom du själv säger dig hållit på med droger, så vet du ju vad som händer?
Han blir/är en narkoman och blir/är beroende av droger.

Vill han inte ha hjälp är det svårt eller omöjligt att få honom att sluta. Du kan försöka prata med honom, men får förmodligen bara förnekelse tillbaka.

Går inte att tvinga någon till vård, bara han själv kan ta det beslutet.

LVM som är det lagliga tvånget känns rätt långt borta här.
Citera
2014-12-30, 19:51
Medlem
Twhds avatar
Han måste tyvärr krascha, han måste in i en vägg innan han själv inser att det inte håller. Du kan prata med honom, men vill han inte så kommer han inte sluta. Att sluta är 99% egen vilja, självdisciplin.

Subutex är en jävlig drog, det är kanske billigt att bruka och händigt då man inte behöver några verktyg, bara att krossa och snorta, men biverkningarna är hemska. Avtändningen är längre (inte lika intensiv, dock) än Heroin, det håller i en lång lång period.
Citera
2014-12-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastiq

Kroppsligt = inte farligt. Psyket = halvförstör resten av livet pga endorfiner osv, beror dock på vem man är som person. Även om man får tillbaka all signalsubstanser på rätt plats kommer känslan att det inte är lika nice som när man är hög vara kvar för resten av livet.
Citera
2014-12-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Ett ord för en herre (eller dam) med dessa problem Ayahuasca.
+ Sen är det okej att självmedicinera om man har problem, men räcker det det inte med weed?
Är det en mogen eller oinsatt tölp vi pratar om?
Vad vill han med livet?

Även Ibogain borde funka superbt.
Och kanske Lyrica ett tag för abbsen.

Må väl Akilles
Varför just ayahuasca? kan väl i sådana fall lika gärna röka änglatrumpet och ta mao eller liknande skräp?
Citera
2014-12-30, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Varför just ayahuasca? kan väl i sådana fall lika gärna röka änglatrumpet och ta mao eller liknande skräp?

Alltid en massa självutnämnda djungeldoktorer som vill förespråka psykedeliska droger som någon universalmedicin mot beroende/missbruk.
Citera
2014-12-30, 21:34
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Alltid en massa självutnämnda djungeldoktorer som vill förespråka psykedeliska droger som någon universalmedicin mot beroende/missbruk.

Man kan väl alltid testa ? De har väl en anledning till varför de tipsar om detta
Citera
2014-12-31, 14:19
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Man kan väl alltid testa ? De har väl en anledning till varför de tipsar om detta

Å andra sidan, hur vet ni vem som sitter bakom skärmen och om denna individ är frisk i huvudet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in