Citat:
Ursprungligen postat av
Plastiq
Har en närstående som har snortat sub under ett års tid som han köper svart. Det har varit uppehåll och abstinens och hela köret men sen börjar han igen. Det handlar om självmedicinering och han har gjort det under flera års tid med diverse preparat. Han vill inte träffa läkare. Förut ville han sluta men inte längre.
Är själv en sucker för sub och tramadol men slutade för ett halvår sedan och har inte vågat ta igen sedan dess. Röker dock gräs emellanåt och känner mig som en stor hycklare pga detta.
Läget känns fruktansvärt frustrerande vilket har lett till bråk och jag är orolig för honom. Vad händer med kroppen och psyket om man snortar sub under en längre tid?
Jag vill att han uppsöker läkare och får hjälp med sitt mående men om han inte vill, finns det något man kan göra då? Boka läkartid åt honom och försöka övertala honom att följa med?
Känner mig så jävla dum som skriver här men vet inte vart jag ska vända mig.
Eftersom du själv säger dig hållit på med droger, så vet du ju vad som händer?
Han blir/är en narkoman och blir/är beroende av droger.
Vill han inte ha hjälp är det svårt eller omöjligt att få honom att sluta. Du kan försöka prata med honom, men får förmodligen bara förnekelse tillbaka.
Går inte att tvinga någon till vård, bara han själv kan ta det beslutet.
LVM som är det lagliga tvånget känns rätt långt borta här.