Hejsan!
Jobbar som konsult på academic work och är uthyrd till posten i hallsberg.
Jag hade fått ett bokat pass där jag skulle jobba och sen nu på morgonen fick jag ett sms där det stod att posten inte behövde någon hjälp så jag blev avbokad den dagen.
Nu till frågan...
kan dom verkligen göra såhär? har man väl blivit bokad borde man ju iaf få gå hemma med lön om det inte behövdes hjälp?
Rent generellt sätt så funkar det som så, att om du har blivit erbjuden ett skift - och tackat ja - så är du skyldig att jobba det, och arbetsgivaren är skyldig att betala dig.
Givetvis kan du och arbetsgivaren tillsammans bestämma att ställa in passet, men om du inte vill detta så måste du tydligt markera detta.
Mitt råd till dig är att du kontaktar SEKO, eller om man kanske bör kontakta ett annat fackförbund eftersom man är inhyrd - är inte helt säker på det. Fackförbundet vet hur som helst vad som gäller.
Jag har för mig att det finns någon tidsgräns; om det är 24 eller 48 timmar. Fram tills den gränsen kan både arbetsgivare och arbetstagare ångra sig och "ställa in" det planerade arbetspasset.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!