2014-12-30, 12:18
Medlem
Hejsan!
Jobbar som konsult på academic work och är uthyrd till posten i hallsberg.
Jag hade fått ett bokat pass där jag skulle jobba och sen nu på morgonen fick jag ett sms där det stod att posten inte behövde någon hjälp så jag blev avbokad den dagen.

Nu till frågan...
kan dom verkligen göra såhär? har man väl blivit bokad borde man ju iaf få gå hemma med lön om det inte behövdes hjälp?
Citera
2014-12-30, 12:21
Medlem
-Mystics avatar
Tror knappats du har rätt till lön såvida du inte är heltidsanställd och inte får dina 40 timma per vecka.
Citera
2014-12-30, 12:29
Medlem
Lajtels avatar
Rent generellt sätt så funkar det som så, att om du har blivit erbjuden ett skift - och tackat ja - så är du skyldig att jobba det, och arbetsgivaren är skyldig att betala dig.
Givetvis kan du och arbetsgivaren tillsammans bestämma att ställa in passet, men om du inte vill detta så måste du tydligt markera detta.

Mitt råd till dig är att du kontaktar SEKO, eller om man kanske bör kontakta ett annat fackförbund eftersom man är inhyrd - är inte helt säker på det. Fackförbundet vet hur som helst vad som gäller.
Citera
2014-12-30, 19:12
Medlem
Jag har för mig att det finns någon tidsgräns; om det är 24 eller 48 timmar. Fram tills den gränsen kan både arbetsgivare och arbetstagare ångra sig och "ställa in" det planerade arbetspasset.

Är osäker på antalet timmar dock...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in