• 1
  • 2
2015-01-03, 09:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det blev betydligt slätare i konsistensen. Vi har slut på fil just nu men jag skall testa några laddningar vid 45-50 och 55 grader också. Det kanske räcker med fingervarmt?

Teoretiskt sett skall du kunna göra filen själv om du inte kastat paketet med fil.
Värm upp mjölk tills den nästan kokar och låt svalna till rumstemp igen. Häll i den i gamla filpaketet (med den gamla filkulturen i) förslut med gladpack (annars får du städa) och skaka.
Låt stå till imorgn i rumstep.

Vi gjorde nåt liknande i stugan, då vi köpte mjölk från bonden (på en tiden det fanns bönder) och jag ville ha fil på morgonen. Gick att hålla igång en kultur hela sommaren bara man sparade lite (vet inte hur mycket) från förra gången.

Vet inte hur det fungerar med dagens mjölk dock, vi körde på mjölk i spann (i kylen) som man tagit bort grädden från (skummat?) efter att den stått still ett dygn eller så.

Då börjar det ju bli riktigt hemgjort

EDIT: Verkar inte gå med pastöriserad mjölk enligt http://web.archive.org/web/200812271...oenor/filbunke
Senast redigerad av christery 2015-01-03 kl. 09:13.
Citera
2015-01-03, 13:15
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då börjar det ju bli riktigt hemgjort

EDIT: Verkar inte gå med pastöriserad mjölk enligt http://web.archive.org/web/200812271...oenor/filbunke

Haha, ja, då kan man börja snacka om riktigt hemgjord färskost. Hur är det nu, är det alls tillåtet att sälja opastöriserad mjölk nuförtiden? Det var ju bom-stopp innan EU iaf, bönderna fick inte sälja till vägstrykare alls.
Citera
2015-01-03, 14:35
Medlem
Bylines avatar
Jag vet inte varför ni värmer filen/yoghurten. Själv har jag aldrig gjort det.
Ta bara valfri fil/yoghurt med valfri fetthalt. Ta någon ni tycker är mild och god i smaken.
Jag brukar köra på Lindahls Turkisk Yoghurt 10% och röra den riktigt slät och salta den vilket hjälper med avrinningen. Sedan häller du upp den i silduk (eller kaffefilter om du bara gör en liten mängd). Låt den stå svalt och rinna av sig. Rör gärna om och skrapa mot botten av silduken någon gång ibland för bästa resultat. Låt "hänga" till önskad konsistens. Smaksätt med önskad kryddning och lägg på burk. Håller minst en vecka i kylskåp. Vill ni ha den ännu fetare, så blanda i lite CF i yoghurten innan ni hänger den.
Citera
2015-01-03, 14:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag vet inte varför ni värmer filen/yoghurten. Själv har jag aldrig gjort det.
Ta bara valfri fil/yoghurt med valfri fetthalt. Ta någon ni tycker är mild och god i smaken.
Jag brukar köra på Lindahls Turkisk Yoghurt 10% och röra den riktigt slät och salta den vilket hjälper med avrinningen. Sedan häller du upp den i silduk (eller kaffefilter om du bara gör en liten mängd). Låt den stå svalt och rinna av sig. Rör gärna om och skrapa mot botten av silduken någon gång ibland för bästa resultat. Låt "hänga" till önskad konsistens. Smaksätt med önskad kryddning och lägg på burk. Håller minst en vecka i kylskåp. Vill ni ha den ännu fetare, så blanda i lite CF i yoghurten innan ni hänger den.
Precis så, förutom saltet, brukar jag göra när jag gör tzatsiki. Efter ett par timmar i silduken så kan man ta yoghurten som en boll. Sedan blandar jag med riven, saltad och urvattnad gurka.
Om tanken var att göra färskost eller smörgåspålägg så borde man väl kunna krydda redan innan avrinningen?
Citera
2015-01-03, 16:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om tanken var att göra färskost eller smörgåspålägg så borde man väl kunna krydda redan innan avrinningen?
Jo men smaken rinner bort då. Synd på så goa grejer.
Citera
2015-01-03, 16:31
Medlem
christerys avatar
Uppvärmningen har med konsistensen att göra om jag inte kommer ihåg fel, den blir lenare och lite annorlunda. Annars blir det mer gammeldags filbunke med grädden mer på toppen.... Men det var jäkligt länge sen, vi hämtade ju mjölken av en bonde. Och sådana är utrotade - mjölkbönder i alla fall, krävs storbruk för att få det att gå runt. Dom gick över till köttproduktion ett tag men har nu gett upp helt.

Dom 3 jag kände i alla fall.

Men det är nog ett jäkligt gammat sätt att hantera mjölk på så det finns massor av varianter. Som med allt annat som har varit med ett tag.
Citera
2016-09-22, 15:33
Medlem
heinos avatar
Hur är det med egen Creme Fraiche. Om man tar en gammal man har som håller på att ta slut och fyller på med grädde och låter stå, blir det Creme Fraiche då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in