• 1
  • 2
2014-12-29, 20:43
Medlem
Kikar just på ett program med Anders Dahlbom och det är ju allt från sötman från stekt lök, rätt syra i maträtten till upplägget på tallriken m.m.
Jag förstår ju naturligtvis att det är viktigt om man lagar mat på en fin restaurang och skall servera gäster att allt skall vara perfekt i smaker och upplägg men va äter kocken?

Om man nu jobbar på en restaurang med Michelinstjärnor eller nått och äter den maten varje dag så måste ju till och med det bli trist i längden.

Mvh
Citera
2014-12-29, 20:45
Medlem
moraltanten88s avatar
undrar jag också, kan de äta en vanlig spagetti o köttfärssås och tycka det är okey?
Citera
2014-12-29, 20:51
Medlem
Dom äter nog precis det som vi andra äter, det dom tycker är gott.
Citera
2014-12-29, 20:58
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten88
undrar jag också, kan de äta en vanlig spagetti o köttfärssås och tycka det är okey?

Skiljer sig väldigt mycket från kock till kock.
Men dom kockar jag jobbar med och jobbat med äter "samma mat som alla andra".
Vissa vill göra så enkel mat som möjligt på daglig basis hemma.

Våran kökschef säger att hans dotter har sagt att hans mat "är tråkig" för det smakar "restaurang mat" av allt han gör.

En och annan matlåda följer också med hem emellanåt.
Citera
2014-12-29, 21:40
Medlem
Isnatts avatar
På jobbet har vi personalmat som brukar vara det som blev över från lunchen eller så gör man ny mat, typ nån gryta eller så, nåt som går snabbt och är enkelt. Kan ju vara vad som helst, har man mycket oxfilébitar och ett par liter sås av nåt slag kvar kanske man gör en gryta på det.
Har varit med om stamgäster som frågat 'vad äter dom i köket ikväll?' och velat ha samma som vi kockar ätit. Ofta käkar man snabbt som fan för det kan ju komma gäster när som helst.

Hemma äter i alla fall jag rätt vanlig mat och oftast lagar man kanske roligare mat dom helger man är ledig eller så går man ut och käkar, när man jobbar kväll så äter man ju frukost hemma och sen till jobbet typ 14-16 och då äter man kanske personalmat 17. Sen en macka eller nåt om det finns innan man drar hem, eller så får det bli McDonalds take away eller korv med bröd i köket hemma vid 00-tiden och en snabb dusch och sen börja jobba igen kl 06:30 igen. Glamourösare än så är det inte
Citera
2014-12-29, 21:49
Medlem
anonpeds avatar
Såg Markus Aujalay sitta på burger king och vräka i sig en whopper en gång
Citera
2014-12-29, 21:51
Medlem
fistvakts avatar
Praktiserade på en restaurang när jag gick i högstadiet, där jag någon vecka senare träffade på delägaren/handledaren från praktiken på Burger king.
Så visst äter väl kockar lite enklare mat till och från.

Edit: yeah, 300 inlägg!
Senast redigerad av fistvakt 2014-12-29 kl. 21:53.
Citera
2014-12-29, 23:25
Medlem
franges avatar
Jobbar man med samma sak hela dagarna så är man oftast rätt trött när man väl slutar, och då vill man inte fortsätta arbetsdagen - ännu en gång - till sig själv.

Ser samma sak hos flera bekanta som är bilmekar, privat kör de helst en så ny, (tråkig), och felfri bil som möjligt. Just för att de vill inte ta arbetet hem - och ägna hela den lediga kvällen/helgen/semestern åt att skruva på sin egen bil.
Citera
2014-12-30, 00:11
Medlem
Knotknets avatar
Min erfarenhet av kockar och restaurangpersonal.från finkrogar, är att de ofta äter sunkig snabbmat efter jobbet och privat äter mycket simpel mat.
Citera
2014-12-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jobbar man med samma sak hela dagarna så är man oftast rätt trött när man väl slutar, och då vill man inte fortsätta arbetsdagen - ännu en gång - till sig själv.

Ser samma sak hos flera bekanta som är bilmekar, privat kör de helst en så ny, (tråkig), och felfri bil som möjligt. Just för att de vill inte ta arbetet hem - och ägna hela den lediga kvällen/helgen/semestern åt att skruva på sin egen bil.
Haha, okej och det skulle skilja de från andra yrkesgrupper menar du? Klart man skulle välja det om man nu har möjligheten.
Citera
2014-12-30, 00:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Haha, okej och det skulle skilja de från andra yrkesgrupper menar du? Klart man skulle välja det om man nu har möjligheten.

Näe men alltså, de flesta blir ju bilmekaniker för att skruva bil är det största intresset de har - men sen efter att ha jobbat med det dag ut och dag in i ett antal år och även om de nu är experter på just vad de gör - så blir det Jobbet. Och man vill inte ta med sig Jobbet hem.

Precis som jag menar med kockarna här - ägnar man dag ut och dag in åt att laga fin och lyxig mat hela tiden, så blir det liksom inte lika roligt att göra det ännu en gång när man själv landar i soffan hemma på kvällen...
Citera
2014-12-30, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Näe men alltså, de flesta blir ju bilmekaniker för att skruva bil är det största intresset de har - men sen efter att ha jobbat med det dag ut och dag in i ett antal år och även om de nu är experter på just vad de gör - så blir det Jobbet. Och man vill inte ta med sig Jobbet hem.

Precis som jag menar med kockarna här - ägnar man dag ut och dag in åt att laga fin och lyxig mat hela tiden, så blir det liksom inte lika roligt att göra det ännu en gång när man själv landar i soffan hemma på kvällen...
Jaha, då förstår jag bättre vad du menade. Du menar att de genomgår en förändring av sig själva snarare än att de skiljer sig mot andra grupper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in