Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-29, 17:09
Medlem
--- Uppdatering 2015-01-25 ---
Då det tillkommit uppgifter om att nya satser av ecstasytabletter med PMMA florerar på marknaden höjer jag ett varningens finger för även andra färger än de ursprungliga rosa och röda. Detta med hänseende till dels en artikel skriven av Expressen (http://www.expressen.se/gt/svensk-gripen-i-norge-med-supermandrog/) som beskriver orangefärgade tabletter samt ett inlägg av hoppidoppi ( (FB) Varning för "Rosa Superman" - ecstasytabletter med innehåll av PMA och PMMA!) som skriver 'Jag kan intyga; De farliga tabletterna kommer i en annan skepnad nu när de rosa/röda fått så dåligt rykte. Det fanns en tidigare batch av gula/orangea som var bra, men den nya är farlig (i min stad). ... Nu däremot finns det en orange/gul som helt klart är PMMA/PMA! 3 kompisar tog av den och alla fick förgiftningssymptom som stämmer överens med de som finns beskrivna.'.

Var uppmärksamma allihopa och akta er för olika former av supermanecstasy!

En sammanställning av artiklar och bakgrundshistoria finner ni i det här inlägget: (FB) Varning för "Rosa Superman" - ecstasytabletter med innehåll av PMA och PMMA!

--- Ursprunglig trådstart ---

Varning!

För att det ska får mer spridning så vill jag citera ett inlägg av Yeamon som postade i den stora tråden om ecstasy.

Citat:
Ursprungligen postat av Yeamon
Läste precis i en grupp på Facebook att det cirkulerar rosa Superman med PMMA i just nu. Tydligen ska en person ha avlidit i fredags efter att ha tagit dem, ytterligare en person i koma. I Sverige alltså. Pillren ska ha köpts och konsumerats i stockholmsområdet men kan nog finnas i hela landet.

Finns många olika supermans i cirkulation nu. Olika varianter av blå, olika varianter av röda/rosa. Kan nog vara klokt att avstå samtliga tills vidare.

Be safe och gott nytt år.

Här finns mer information:

http://www.pillreports.com/index.php?page=display_pill&id=34229

Det är alltså således ecstasy som egentligen ska innehålla MDMA som säljs med innehåll av PMA eller PMMA - som är en väldigt farlig substans i förhållande till MDMA. Både PMA och PMMA har orsakat flera dödsfall genom åren på grund av att de dels frisätter kraftiga mängder serotonin men samtidigt är MAO-hämmare av i synnerhet MAO-A. MAO-A är enzymet som står för nedbrytningen av bland annat serotonin och vid intag av mediciner som hämmar nedbrytningen leder det till ökad mängd serotonin i synapsen eftersom att nedbrytningen av signalsubstansen blir fördröjt, vilket verkar antidepressivt. Tar du då en substans som kraftigt frisätter serotonin samtidigt som du har en hämmande effekt på MAO-A som hindrar nedbrytningen av serotoninet leder det i sin tur till att substansen på egen hand kan inducera ett tillstånd som kallas för serotonergt syndrom och är fatalt för den som drabbas av det.

Kombinationer av MDMA och monoaminoxidashämmare orsakar samma symtom och här har vi substanser som på egen hand gör det eftersom att drogen självständigt har samma effekt som kombinationer av mediciner av typ MAO-hämmare och MDMA.

Serotonergt syndrom - http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom

Monoaminoxidashämmare - http://sv.wikipedia.org/wiki/Monoaminoxidash%C3%A4mmare

Monoaminoxidas A - http://en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_oxidase_A

Para-metoxiamfetamin (PMA) - http://en.wikipedia.org/wiki/Para-Methoxyamphetamine

Para-metoximetylamfetamin (PMMA) - http://en.wikipedia.org/wiki/Para-Methoxy-N-methylamphetamine

Var rädda om er!

Uppmana alla till att undvika att köpa dem!

Diskutera det etiska i att sälja droger under fel namn, egna erfarenheter av dessa tabletter och var ni har stött på dem.
Senast redigerad av kvm3 2015-01-25 kl. 11:06. Anledning: Uppdaterar trådstarten med mer relevant info på TS begäran
Citera
2014-12-29, 17:50
Medlem
Flufffens avatar
Har faktiskt blivit erbjuden att köpa Rosa superman, i skåne. Tror nog att jag avstår. Tack för att du tog dig tid att skriva en varning. Mycket kärlek
Citera
2014-12-29, 17:50
Medlem
Tänkte dra på med 2 st på Nyår men Pillreports fick mig att avstå både dom och Rolex så inhandlade Rosa DNA istället som är gröna. Förra gången jag köpte Supermans va det MDMA i dom men just nu skulle jag avstå dom. Personligen går gränsen för sånt skit när man säljer riktigt farliga saker PMMA t.ex.
Citera
2014-12-29, 18:01
Medlem
Jag och mina vänner köpte 3 såna här var. Jag tog en och mina polare tog 2. Det var för tre dagar sen och vi fick ett väldigt skönt rus med mycket hallisar. Fick ett sms med samma varning och där det står att det kan vara samma rus som mdma. Så undrar nu tror ni att pillrena vi fick är pma eller vanliga? Vi alla har en var kvar som vi skulle ta på nyår men nu är vi lite oroliga.
Citera
2014-12-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dampsnubben
Jag och mina vänner köpte 3 såna här var. Jag tog en och mina polare tog 2. Det var för tre dagar sen och vi fick ett väldigt skönt rus med mycket hallisar. Fick ett sms med samma varning och där det står att det kan vara samma rus som mdma. Så undrar nu tror ni att pillrena vi fick är pma eller vanliga? Vi alla har en var kvar som vi skulle ta på nyår men nu är vi lite oroliga.

PMA / PMMA har ett rus som karaktärsmässigt liknar ett svagt MDMA rus vilket omedelbart gör det substansen livsfarligt eftersom att vederbörande känner igen effekterna och tänker i banor som "jaha, knapparna var klena, vi tar fler" och PMA / PMMA är en substans som man enkelt kan överdosera på och som följd höjs kroppstemperaturen så pass mycket att du trillar av pinnen.

Oavsett om dina knappar var PMA/PMMA eller MDMA rekommenderar jag dig att alltid vänta minst 3 månader mellan intag av MDMA.
Citera
2014-12-29, 18:17
Medlem
Men jag blev helt efter en halv låg i sängen och stönade av eufori så kan inte vara pma?
Citera
2014-12-29, 18:29
Medlem
Risplockarns avatar
Testat och det var en av de sämre jag tagit. Var nästan helt färsk då och hade ingen aning om vad PMA/PMMA var. Ta det försiktigt och läs alltid på innan ni knaprar.
Citera
2014-12-29, 19:26
Medlem
PermanentNojjas avatar
Bra att fler har sett det och varnar, tänkte just gå in och göra detsamma. Här är facebookinlägget i sin helhet, om någon är intresserad:

"!VARNING! - Rosa Superman - !VARNING!
Just nu cirkulerar det ecstasypiller i Stockholm, eventuellt andra platser lika så, som är lika med livsfara. Pillren är rosa och har en "Superman" logga tryckta på sig. Pillret är gjort för att efterlikna ett tidigare populärt piller, dessa var dock röda, inte rosa. Detta är en kopia som är utblandade med livsfarliga amfetaminderivat!
I fredags så förlorade vi en av de finaste själar som vandrat på denna Jord till dessa. En annan ung kille hamnade i komatöst tillstånd. Med nyår runt hörnet, en av de kvällar på året då det tas som mest droger, så är en varning inte bara bra, utan ett måste!
Pillren i fråga är utblandade med det psykoaktiva ämnet PMMA, para-Metoxi-N-Metylamfetamin, en molekyl nära besläktad till metamfetamin.
PMMA omvandlas i kroppen till PMA, en drog som har fått gatunamnet "Doktor Död", eller bara "Död", efter de många dödsfall som drogen orsakat, bland annat i Norge och Storbritannien!!
Effekterna från PMMA är väldigt lika de som man får utav MDMA (ecstasy), vilket till en början kan göra det svårt att skilja de åt efter förtäring: ökad puls, högt blodtryck, ögondarrningar, hallucinationer, extremt hög kroppstemperatur och njursvikt,
Skillnaden ligger i att PMMA/PMA är extremt potent, men att det tar lång tid innan det börjar verka, vilket lurar användaren till att ta mer, för att känna av något.
Till alla unga: Lek inte med livet. Avstå droger, speciellt i samband med alkohol. Sprid ordet till alla kompisar som kan tänkas "festa till det" på nyår och håll ögonen öppna efter rosa piller. Ni kan rädda någons liv, något som tyvärr hade behövts redan i fredags.
Till alla föräldrar: Varna era söner, döttrar och vänner för dessa piller, oavsett om de håller på med droger eller ej. Oavsett vad de har för umgängeskretsar. Era barn har större kontakt med de som är i riskzonen.
Se till att inte fler personer behöver lämna oss. Se till att inte fler personer behöver sörja i onödan. Sprid ordet."
Citera
2014-12-29, 20:15
Medlem
lemon99s avatar
Till er som tagit rosa supermans och mått bra: Supermans har tryckts i flera färger, storlekar och former, och den "äkta" med supermansköld på ena sidan och brytskåra på andra finns åtminstone i rosa, röd och blå. Så det är möjligt att ni har tagit en sådan, jag har gjort det tidigare i år och den var bra. För ett par veckor sedan så dök denna kopian upp som har supermanskölden på båda sidorna och som innehåller mycket PMMA/PMA. Meningen med min post är att ni inte ska tro att det är ofarligt att ta en till superman, för att förra gången gick det ju bra. Var försiktiga och avstå helst supermans helt och hållet, skaffa också ett ez test.
Citera
2014-12-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
PMA / PMMA har ett rus som karaktärsmässigt liknar ett svagt MDMA rus vilket omedelbart gör det substansen livsfarligt eftersom att vederbörande känner igen effekterna och tänker i banor som "jaha, knapparna var klena, vi tar fler" och PMA / PMMA är en substans som man enkelt kan överdosera på och som följd höjs kroppstemperaturen så pass mycket att du trillar av pinnen.

Oavsett om dina knappar var PMA/PMMA eller MDMA rekommenderar jag dig att alltid vänta minst 3 månader mellan intag av MDMA.

Och sedan är ett av de stora problemen med PMMA som beskrivs på Wikipedia att redan omkring 100 milligram börjar biverkningar så som förhöjt blodtryck och ökad hjärtaktivitet men vid den mängden är drogen inte psykoaktiv; det vill säga att den inte ger några påtagliga effekter som man eftersträvar. Så för att få dessa effekter som man är ute efter krävs det att man ökar ännu mer och då börjar också dess MAO-hämmande effekt att verka vilket är det riktigt farliga.

Det är två fruktansvärda substanser, både PMA och PMMA.
Citera
2014-12-29, 22:56
Medlem
TraeHitlers avatar
Det är alltså bara supermans utan skåra som hittills verkar ha innehållt skräpet? Köpte idag ett gäng blåa supermans, med skåra. Säljaren hävdade med stor säkerhet att dessa inte var några rcknappar.
Citera
2014-12-30, 00:16
Medlem
Undrar samma sak som traehitler. Befinner mig i Snåland, nån som tagit blå superman här?

Smakat på dem och de smakar som det brukar iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in