2014-12-29, 11:48
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Hur kan man tro på gravitation?
Finns det överhuvudtaget något som stödjer tesen längre?
Alla verkar så ivriga med att slå fast att det är så.. men vart fan finns beviset?
Citera
2014-12-29, 12:05
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Alla verkar så ivriga med att slå fast att det är så.. men vart fan finns beviset?
Varför ska man inte tro på gravitationen? Det finns ju ingenting, någonstans, som pekar på att gravitationen inte existerar. Det finns inte någonting som INTE stödjer tesen.
Citera
2014-12-29, 12:11
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vad sägs om gravitationslinser som bevis?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitationslins
Citera
2014-12-29, 12:11
Bannlyst
Citat:
du kan göra ett experiment, håll upp en 10 vikt 1meter ovanför din stortå och släpp.
Citera
2014-12-29, 12:12
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Varför ska man inte tro på gravitationen? Det finns ju ingenting, någonstans, som pekar på att gravitationen inte existerar. Det finns inte någonting som INTE stödjer tesen.

Gravitation är endast en observation. Finns inga bevis, utan vi antar bara att det stämmer..
samtidigt som det finns massvis med ny forskning som talar för motsatsen.
Vi kan börja med ett exempel.
Varför i hela friden åker galagalaxerna ifrån varandra när gravitationen säger att all materia drar till sig objekt? Allt är bara en stor gåta och gravitation låter i mina öron som en väldigt dålig förklaring.

Ungefär som när vi trodde jorden var platt.. visst ser jorden platt ut från marken men åker vi tillräckligt högt upp så kan vi faktiskt se att jorden har en kurva.
Citera
2014-12-29, 12:12
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen

Antar att TS syftar på det här:

Citat:
Den starka och svaga kärnkraften liksom elektromagnetismen binds samman genom kvantmekaniken (se standardmodellen), däremot har det visat sig att gravitationen inte kan förklaras inom denna teori. Den allmänna relativitetsteorin förklarar gravitationen, men har då samtidigt motsatt sig kvantmekaniken. Genom strängteori har fysiker med matematikens hjälp lyckats förena kvantmekanik och relativitetsteori liksom alla de fyra krafterna. Strängteorin saknar dock experimentellt stöd trots lång tids forskning. Detta gör att teorin ofta ifrågasätts och än så länge inte bör betraktas som vedertagen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamental_v%C3%A4xelverkan
Citera
2014-12-29, 12:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Hur förklarar du annars att vi inte "ramlar" av jorden som både snurrar runt sin egen axel i en sjujäkla fart?
Eller att månen som är betydligt mindre än jorden inte har samma dragningskraft som jorden.
Eller vad är det som gör att du kan snurra en hink full med vätska som är kvar i hinken fast du har den upp och ned i farten( vet inte om det har att göra med dragningskraften?)
Något är det i alla fall som drar oss mot mitten, golvet, jorden eller vad man nu skall säga.
Citera
2014-12-29, 12:30
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Varför i hela friden åker galagalaxerna ifrån varandra när gravitationen säger att all materia drar till sig objekt? Allt är bara en stor gåta och gravitation låter i mina öron som en väldigt dålig förklaring.
Gravitationen säger inte att saker rör sig mot varandra, bara att de upplever en kraft mot varandra. Den behöver inte vara tillräckligt stark för att de faktiskt ska röra sig mot varandra. Om du kastar en boll uppåt så rör sig ju bollen och jorden ifrån varandra (innan bollen byter riktning och faller nedåt).
Citera
2014-12-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Eller vad är det som gör att du kan snurra en hink full med vätska som är kvar i hinken fast du har den upp och ned i farten( vet inte om det har att göra med dragningskraften?)

Nej, det är centrifugalkraften.

Gravitation som fenomen, dess bakomliggande orsak åsido, är svårt att tala emot om man köper att vi lever i ett någorlunda konsekvent universum där våra sinnen, minnen och andra instrument för att avläsa omvärlden är någorlunda pålitliga.

Att mena att kroppar attraherar är en induktiv slutsats dragen från alla observationer vi någonsin gjort -- eller, som vi åtminstone tror oss ha gjort.

Påståendet om materias attraherande egenskap (enligt relativitetsteorin orsakad av rummets krökning) är i sig faktiskt högst jämförbart med att "från mitt perspektiv, här på marken, så ser jorden platt ut", d.v.s. man gör inte anspråk på annat än det för stunden mätbara, eller ställer hypoteser om vad framtida observationer kan tänkas visa med stöd i tillgänglig empirisk data och teoretiska ramverk.

Vetenskapen falsifierar och blir ständigt än mer sofistikerad -- men bevisar aldrig något, eller kommer med absoluta utsagor och sanningar.
Citera
2014-12-29, 12:44
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Hur förklarar du annars att vi inte "ramlar" av jorden som både snurrar runt sin egen axel i en sjujäkla fart?
Eller att månen som är betydligt mindre än jorden inte har samma dragningskraft som jorden.
Något är det i alla fall som drar oss mot mitten, golvet, jorden eller vad man nu skall säga.
jag motsäger inte att jag dras emot jorden. Jag motsätter gravitationen och dess förklaring.
det är stor skillnad.

Att galaxer dras ifrån varandra är tillräckligt med bevis för att gravitation är felaktig anser jag.. vad annars?
Senast redigerad av jabbadabbadoo 2014-12-29 kl. 12:46.
Citera
2014-12-29, 12:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej, det är centrifugalkraften.

Gravitation som fenomen, dess bakomliggande orsak åsido, är svårt att tala emot om man köper att vi lever i ett någorlunda konsekvent universum där våra sinnen, minnen och andra instrument för att avläsa omvärlden är någorlunda pålitliga.

Att mena att kroppar attraherar är en induktiv slutsats dragen från alla observationer vi någonsin gjort -- eller, som vi åtminstone tror oss ha gjort.

Påståendet om materias attraherande egenskap (enligt relativitetsteorin orsakad av rummets krökning) är i sig faktiskt högst jämförbart med att "från mitt perspektiv, här på marken, så ser jorden platt ut", d.v.s. man gör inte anspråk på annat än det för stunden mätbara, eller ställer hypoteser om vad framtida observationer kan tänkas visa med stöd i tillgänglig empirisk data och teoretiska ramverk.

Vetenskapen falsifierar och blir ständigt än mer sofistikerad -- men bevisar aldrig något, eller kommer med absoluta utsagor och sanningar.
Kan man då också säga att centrifugalkraften också är med då det gäller jordens snurrande runt sin axel och solen. Att vi av den kraften stannar kvar på jorden eller är det endast tyngdkraften?
Citera
2014-12-29, 12:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
jag motsäger inte att jag dras emot jorden. Jag motsätter gravitationen och dess förklaring.
det är stor skillnad.
Ja jag förstår det men hur förklara du det då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in