• 1
  • 2
2014-12-29, 10:18
Medlem
Har en honda civic -95 Lsi 1,5 automat, vilken ska dra unngefär 0,6 liter milen. Haft den ett tag nu och märker att den drar överdrivet mycket bensin. Känns som den tar 3liter/milen..

temperaturmätaren för motorn går upp till ungefär hälften efter en stunds körning men kan lägga sig på botten senare helt random? kanske nånting med den

Har inte märkt andra större fel som t.ex däcken så att det ska dra så mycket bensin. Varningslampan för bensin har aldrig lyst då jag misstänker att den är ur funktion eftersom jag nått det röda sträcket ett flertal gånger. Det är vinter o kyligt som satan men förklarar nog nt den överdrivna förbrukningen.

bensinmätaren går upp o ner, upp o ner tills den ligger längst ner vid röda strecket, sen går inte mätaren upp mycket mer. Någon som känner igen detta eller har några ideer? tacksam för svar
Citera
2014-12-29, 10:30
Medlem
rumpgass avatar
Det finns ju såklart flera saker det kan vara men när min bil helt plötsligt började dra alldeles för mycket soppa så var det en broms som låg på. Har möjligtvis handbromsen frusit fast? Kör en bit och känn sen på bromsarna bak om dom är varma..
Citera
2014-12-29, 10:32
Medlem
Juneauxs avatar
Låter som att termostaten kan spöka. Blir inte motorn tillräckligt varm så drar den mer soppa i sig.

Sen att du uppskattar att den drar 3 liter är ju bra. Tanka 10 liter. Kör på trippen. Tanka igen och se hur mycket den verkligen drar. Jag kan tänka mig att den ligger max runt litern.

Men det låter inte riktigt som att du har vetskap om något som har med bilar att göra så be någon bekant eller meck som kan titta på bilen åt dig.
Citera
2014-12-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumpgas
Det finns ju såklart flera saker det kan vara men när min bil helt plötsligt började dra alldeles för mycket soppa så var det en broms som låg på. Har möjligtvis handbromsen frusit fast? Kör en bit och känn sen på bromsarna bak om dom är varma..

Var det din handbroms då som hade frusit eller? vart känner jag/ser jag om någon broms ligger på?
Citera
2014-12-29, 10:49
Moderator
Baserat på given info är det givetvis omöjligt att göra annat än spekulera. Först och främst, på vilket sätt använder du bilen, hur mycket gasar du och hur långa sträckor kör du åt gången?

För det andra, 0.6l/ mil vid vanlig körning, det tror jag inte på. runt 0.7-0.8l/mil låter mer normalt för motor och transmissionstyp vid blandad körning.

För det tredje, hur har du mätt upp förbrukningen? Har ökningen kommit plötsligt eller har den ökat efterhand, går bilen som den ska i övrigt?
Det kan vara hur mycket olika saker som helst, är bilen servad som den ska?
Citera
2014-12-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Låter som att termostaten kan spöka. Blir inte motorn tillräckligt varm så drar den mer soppa i sig.

Sen att du uppskattar att den drar 3 liter är ju bra. Tanka 10 liter. Kör på trippen. Tanka igen och se hur mycket den verkligen drar. Jag kan tänka mig att den ligger max runt litern.

Men det låter inte riktigt som att du har vetskap om något som har med bilar att göra så be någon bekant eller meck som kan titta på bilen åt dig.

Låter som en bra idé, ska försöka kolla med någon erfaren. Men har tempmätaren något att göra med motorns egentliga arbetstemp? Eftersom det verkar vara något fel på mätaren, och bensinlampan vägrar ju lysa och bensinmätaren går lite som den vill vilket gör det svårt att avgöra när jag ska tanka osv
Citera
2014-12-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prehawk25
Har en honda civic -95 Lsi 1,5 automat, vilken ska dra unngefär 0,6 liter milen. Haft den ett tag nu och märker att den drar överdrivet mycket bensin. Känns som den tar 3liter/milen..

temperaturmätaren för motorn går upp till ungefär hälften efter en stunds körning men kan lägga sig på botten senare helt random? kanske nånting med den

Har inte märkt andra större fel som t.ex däcken så att det ska dra så mycket bensin. Varningslampan för bensin har aldrig lyst då jag misstänker att den är ur funktion eftersom jag nått det röda sträcket ett flertal gånger. Det är vinter o kyligt som satan men förklarar nog nt den överdrivna förbrukningen.

bensinmätaren går upp o ner, upp o ner tills den ligger längst ner vid röda strecket, sen går inte mätaren upp mycket mer. Någon som känner igen detta eller har några ideer? tacksam för svar

Istället för att få hobbysvar här borde du gå till en verkstad.
Citera
2014-12-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux

låter som termostaten ja,kan dricka riktigt mycket om den öppnar när den inte ska det.
pröva att byta termostaten,kostar inte så mycket.
Citera
2014-12-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkillen
Istället för att få hobbysvar här borde du gå till en verkstad.
jo men nu har ju inte alla råd att vända sig till en verkstad,varför tror du han ber om råd här
Citera
2014-12-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Baserat på given info är det givetvis omöjligt att göra annat än spekulera. Först och främst, på vilket sätt använder du bilen, hur mycket gasar du och hur långa sträckor kör du åt gången?

För det andra, 0.6l/ mil vid vanlig körning, det tror jag inte på. runt 0.7-0.8l/mil låter mer normalt för motor och transmissionstyp vid blandad körning.

För det tredje, hur har du mätt upp förbrukningen? Har ökningen kommit plötsligt eller har den ökat efterhand, går bilen som den ska i övrigt?
Det kan vara hur mycket olika saker som helst, är bilen servad som den ska?

Skaffade mig den i höstas, la inte så värst märke till förbrukning föräns nu under vintern,Jag tankar bilen 8 liter för att åka runt 2 mil och efter det har bensinen närmat sig botten.. I Övrigt går bilen bra, misstänker något skumt ljud från däcken (sen förrigår) när jag kör vilket jag ska undersöka senare idag, men inget märkvärdigt fel i övrigt.

jag kan gasa då å då, men sällan. Kör oftast inte så långa sträckor, kan förstå om bilen drar ca. 1,2 med min körning men det ser mer ut som dubbelt om inte mer också.
Citera
2014-12-29, 11:00
Medlem
rumpgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prehawk25
Var det din handbroms då som hade frusit eller? vart känner jag/ser jag om någon broms ligger på?
Njae i mitt fall så hade vajern fransat sig så bromsen låg på hela tiden. Bytte vajer och bromsar på bakvagnen så löste det sig. Men numera så drar jag aldrig åt hanbromsern på vintern för det har hänt flera gånger att den frusit så att bromsarna legat på hela tiden.
om bromsen ligger på känner du lättast med handen, efter att du kört en bit så känner du efter med handen innanför hjulet, fälgen. Är det riktigt varmt så ligger någon broms på..
Citera
2014-12-29, 11:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av goliatbass
låter som termostaten ja,kan dricka riktigt mycket om den öppnar när den inte ska det.
pröva att byta termostaten,kostar inte så mycket.
Njae, visst gör det skillnad men inte så att den drar tre gånger så mycket som den ska. Mycket mer troligt med en tempgivare eller lambdasond i sånt fall.

Eftersom tempvisaren dessutom går upp till rätt nivå indikerar att termostaten funkar som den ska och att det istället är givarfel eller kontaktfel till instrumentet.

Hursomhelst finns det alldeles för dåligt med info om vad som kan vara fel för att det ska gå att ställa nån diagnos. Vissa saker kan man ju förvisso utesluta, termostaten är en av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in