Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-28, 22:49
  #13
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Tror ni verkligen att vi blir övervakade? Jag inser ju att massa info lagras, men vad är oddsen att någon granskar en individ helt utan belägg? Och finns det belägg, ja då är det ju en bra sak att personen i fråga blir granskad kanske?
Kanske inte jättestora, men datan finns där den dagen någon vill granska dig. Och tänk dig några decennier in i framtiden när vi har en fascistregering. Det kanske inte låter så troligt, men det var inte så många som trodde att Tyskland skulle bli vad det blev heller, och 2010 hade man skrattat åt någon som påstod att SD skulle komma in i riksdagen nästa år.
Citera
2014-12-28, 22:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Måste bara säga att jag i princip är HELT nollställd i denna debatten!
Jag ville bara höra lite argument för varför det är dåligt, för att sen kunna föra en totalt objektiv argumentation

Med det sagt:

Tror ni verkligen att vi blir övervakade? Jag inser ju att massa info lagras, men vad är oddsen att någon granskar en individ helt utan belägg? Och finns det belägg, ja då är det ju en bra sak att personen i fråga blir granskad kanske?
Innan du nu kräver att vi ska ge en massa exempel, skulle du själv kunna ge några?
Vilka brott tänker du på, och när har det slutat lyckligt?

Tror du att registers ändamål kan komma att ändras med tiden?

Jag har ett gott lager med exempel jag inom kort kan bidra med
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-12-28 kl. 22:53.
Citera
2014-12-28, 22:51
  #15
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Hmm, nu bor jag i hus.
Men hade helt klart tyckt det var lugnt om du satt utanför mitt hus och vaktade mitt grannskap, eller då i min trappuppgång om vi tar lägenhet, för att förhindra brott/bränder. Jag litar på att du inte kommer titta in genom mitt fönster och glo när jag skinkar på min flickvän eller brer mina frukostmackor.
Är du bekväm med att jag kikar in i ditt hus för att försäkra mig om att du inte gör något kriminellt?
Citera
2014-12-28, 22:53
  #16
Avstängd
jag tror de har övervakat oss under längre tid än vad vi tror ! det är bara en tidsfråga innan det börjar missbrukas av myndigheter aktivt
Citera
2014-12-28, 22:54
  #17
Medlem
BrotherBromances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Innan du nu kräver att vi ska ge en massa exempel, skulle du själv kunna ge några?
Vilka brott tänker du på, och när har det slutat lyckligt?

Tror du att registers ändamål kan komma att ändras med tiden?

Vilka exempel på fakta har jag bett någon om? Jag ber om folks personliga åsikt bara.
Jag vet inte vad FRA har hindrat, jag vet inte heller vad poliser som jobbar "undercover" har hindrat men jag tror nog inte det är helt resultatlöst.

Jag kan absolut tänka mig att registrens ändamål kan komma att ändras, men samtidigt vill jag inte tappa all tilltro till staten, jag menar vi kommer vara fast med den en tid framöver.
Citera
2014-12-28, 22:55
  #18
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Måste bara säga att jag i princip är HELT nollställd i denna debatten!
Jag ville bara höra lite argument för varför det är dåligt, för att sen kunna föra en totalt objektiv argumentation

Med det sagt:

Tror ni verkligen att vi blir övervakade? Jag inser ju att massa info lagras, men vad är oddsen att någon granskar en individ helt utan belägg? Och finns det belägg, ja då är det ju en bra sak att personen i fråga blir granskad kanske?
Mycket hög. Den enda kriterie som måste uppfyllas för att FRA ska få gå igenom din datatrafik är att den har korsat Sveriges gräns. Saken är ju den att även om du sitter i soffan brevid din polare och ringer honom så studsar ofta signalen mellan en jävla massa master innan den när fram och ibland är den även utanför Sverige och vänder.
Citera
2014-12-28, 22:56
  #19
Medlem
BrotherBromances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Är du bekväm med att jag kikar in i ditt hus för att försäkra mig om att du inte gör något kriminellt?

Hmm bra fråga. Nä det tror jag inte, men lite så funkar det ju med fartkameror och t.ex. polisbevakning vid fotbollsmatcher. De poliserna står ju endast där för att se om någon bedriver olagliga handlingar, och det tycker jag är helt ok. Vad trycker du om det?
Citera
2014-12-28, 22:57
  #20
Medlem
BrotherBromances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Mycket hög. Den enda kriterie som måste uppfyllas för att FRA ska få gå igenom din datatrafik är att den har korsat Sveriges gräns. Saken är ju den att även om du sitter i soffan brevid din polare och ringer honom så studsar ofta signalen mellan en jävla massa master innan den när fram och ibland är den även utanför Sverige och vänder.

Att de får förstår jag mycket väl, men vad är oddsen att en anställd verkligen sätter sig ner och gör det? Väldigt låga tror jag.
Citera
2014-12-28, 22:59
  #21
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Hmm bra fråga. Nä det tror jag inte, men lite så funkar det ju med fartkameror och t.ex. polisbevakning vid fotbollsmatcher. De poliserna står ju endast där för att se om någon bedriver olagliga handlingar, och det tycker jag är helt ok. Vad trycker du om det?
Fartkameror har jag egentligen inga problem med i sig. Problemet kommer med att det är väldigt enkelt att spara data om var alla bilnummer har befunnit sig vid specifika tidpunkter.

Att poliser är närvarande vid en fotbollsmatch har jag inga problem med alls. Jag känner det inte som någon integritetskränkning, och de måste vara där för att kunna agera snabbt.
Citera
2014-12-28, 23:00
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Vilka exempel på fakta har jag bett någon om? Jag ber om folks personliga åsikt bara.
Jag vet inte vad FRA har hindrat, jag vet inte heller vad poliser som jobbar "undercover" har hindrat men jag tror nog inte det är helt resultatlöst.

Jag kan absolut tänka mig att registrens ändamål kan komma att ändras, men samtidigt vill jag inte tappa all tilltro till staten, jag menar vi kommer vara fast med den en tid framöver.
Sorry, jag misstolkade dig och trodde att du var ute efter exempel.

Sånt händer ibland, att man misstolkar. Information kan ibland se ut att vara något annat än vad det i själva verket är.
https://m.youtube.com/watch?v=VZxd8w11YSA


Vi kan också fråga oss detta:
Vilka allvarliga brott är det du menar att man ska förhindra? Jag kan tänka mig att på sin höjd endast skitbrott skulle kunna förhindra med detta.

Men FRA själva vill minsann inte granskas. De har minsann en egen, hemlig domstol.
http://www.dagensjuridik.se/2012/09/...stol-ar-malens

Det hade ju varit tråkigt om en myndighet begick brott mot sina egna lagar, som t.ex. i USA eller i Sverige under IB-affären.

Här hittade jag fler svenska exmpel om visselblåsare och regimens brott mot regimens lagar:
(FB) Prism / NSA - Facebook, Google, Microsoft, Apple, Yahoo - Snowden
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Vi har faktiskt haft det förr.

Viktigast måste nog vara Håk*n Is*cson, avslöjade den olagliga IB-affären. Dömdes till fängelse för spioneri. (Ja, ni läste rätt! Lite ironiskt, med tanke på att det var han som avslöjade ett olagligt spioneri!)

__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-12-28 kl. 23:11.
Citera
2014-12-28, 23:00
  #23
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Att de får förstår jag mycket väl, men vad är oddsen att en anställd verkligen sätter sig ner och gör det? Väldigt låga tror jag.
Ett problem är att med dagens datorer går mycket sådant att göra automatiserat.
Citera
2014-12-28, 23:03
  #24
Medlem
BrotherBromances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fartkameror har jag egentligen inga problem med i sig. Problemet kommer med att det är väldigt enkelt att spara data om var alla bilnummer har befunnit sig vid specifika tidpunkter.

Att poliser är närvarande vid en fotbollsmatch har jag inga problem med alls. Jag känner det inte som någon integritetskränkning, och de måste vara där för att kunna agera snabbt.

Lite så tror jag att de som är för detta känner om FRA lagarna. Om det nu är så att det sitter 10 terrorister i Sverige någonstans och planerar massa skit över telefon/internet, så behöver staten få reda på detta snabbt som fan, inte efter bomben har sprängts och förundersökningen sätter igång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback