• 1
  • 2
2014-12-31, 12:31
Medlem
jugbandbluess avatar
det är alliansens budget som röstades igenom, klart det ska slå extra hårt mot snusare

är det lönt att hamstra?
Citera
2015-01-06, 00:25
Medlem
stavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Jag är lycklig lottad och har råd att betala lite mer för ciggen, men hur mycket dyrare blir ett paket fr.o.m. imorgon? Jag röker Marlboro och de kostar 56 kr nu.

Höjningen av tobaksskatten på cigg är åtta procent, bör bli från 56 kr till typ 58 kr. (Tobaksskatten läggs på först, sedan kommer momsen ovanpå hela klabbet!) Gav mej själv ett par limpor i julklapp (jag hade varit väldigt snäll) så jag har inte kollat i affärerna ännu faktiskt, stämmer detta?

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är alliansens budget som röstades igenom, klart det ska slå extra hårt mot snusare

Sossarna svek det vallöftet redan innan kaoset med budgeten bröt ut så det hade nog blivit ungefär lika illa med skatten på snuset oavsett...
Citera
2015-01-18, 12:57
Medlem
Nidexs avatar
Ett paket John Silver kostar typ 59 kr nu, får bli att röka smuggelmarlboro.
Citera
2015-01-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidex
Ett paket John Silver kostar typ 59 kr nu, får bli att röka smuggelmarlboro.

Fruktansvärt.

Jag köpte ett paket häromdagen och då kostade de fortfarande 56 kronor (som också är makalöst högt) men då kan jag alltså förvänta mig att betala högre nästa gång jag köper ett paket.

Förvisso bara väntade jag på att John Silver skulle höjas - nu är tiden kommen. Sorgligt men det är bara till att acceptera. Jag kommer dock också att ge mig på smuggelcigaretter inom en tid igen.
Citera
2015-01-18, 16:46
Medlem
Sluta röka bara? Seriöst, vad håller ni på med? Har man inte råd att döda sig själv, tänk er det här : det kan vara gratis att leva och ha bättre livskvalite..
Citera
2015-01-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Sluta röka bara? Seriöst, vad håller ni på med? Har man inte råd att döda sig själv, tänk er det här : det kan vara gratis att leva och ha bättre livskvalite..

Nej.

För att återgå till ämnet: Det är en jävla tur att man har då och då har vägarna förbi diverse länder med vänligare beskattning och priser i allmänhet. Baltikum och andra halvryssländer har toppenpriser på limpor; det är bara lasta bilen full om semestern råkar infinna sig i de krokarna. Från England är det busenkelt att beställa bra sortiment av piptobak och cigarrer via ett antal hemsidor; tullen tar MYCKET sällan dessa paket för tvångsbeskattning, särskilt om man ber företagen skicka dem i omärkta paket. Det är dock säkrare att själv lasta upp om man är på plats personligen. Turistar man i London eller motsvarande, gärna med ett par vänner som kan dela bördan, kan man med lätthet få med sig ett halvårs förråd av piptobak.

Tänk att det är så tragiskt att man behöver åka till utlandet för att få ägna sig åt sin passion... Vilket jävla land alltså.
Citera
2015-08-19, 20:06
Medlem
megasinned1s avatar
Nu är skatten höjd på mitt favorit snus, ja Stefan Löfven! Det blir moderaterna i nästa valröstning eller Sverigedemokraterna.
Citera
2015-08-19, 20:52
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megasinned1
Nu är skatten höjd på mitt favorit snus, ja Stefan Löfven! Det blir moderaterna i nästa valröstning eller Sverigedemokraterna.

Vad dillar du om? Skatten höjdes vid nyår, och om alliansen hade suttit kvar hade snusskatten höjts med 22%, och inte 12% som det vart nu (vilket är för högt också). Och sen alliansen tog över 2006 så höjde de den med 100% vid årsskiftet. Innan hade den inte rörts sedan 1997. Sen de tog över så ökade de punktskatten på snus med över 200%.

http://www.expressen.se/nyheter/snus...ianspartierna/
Artikel ifrån 2014 om höjningen med 22%, som inte gick igenom eftersom de förlorade valet, med en fakta ruta om höjningen 2006.

Och att cigaretter endast höjts med 30% under hela den tiden, nästan 10 år...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in