2015-01-01, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Själva smärtan är endast nervsignaler som rapporterar om en skada som redan är skedd. Själva signalerna, alltså smärtupplevelsen, är inte skadlig i sig och är därmed en illusion som skall simulera den verkliga skadan som är skedd.

Skulle vi inducera samma signaler i nerverna utan att orsaka någon faktisk skada skulle smärtan vara lika intensiv och verklig, även om den inte är sann.

Problemet är just att smärtan själv är verklig, med eller utan vävnadsskada. Det hjälper inte att något är en illusion när den fortfarande inte går att undfly.
Citera
2015-01-01, 02:34
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Problemet är just att smärtan själv är verklig, med eller utan vävnadsskada. Det hjälper inte att något är en illusion när den fortfarande inte går att undfly.

Menar du rent generellt eller absolut i alla möjliga fall? För det finns ju bedövningsmedel som hindrar nervsignalerna att nå fram och därmed är det möjligt att undfly smärtan.
Citera
2015-01-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Konceptet att det gör ont att få en spark på smalbenet är sant eller inte är vad som ska argumenteras. Och jag antar att man kan klassa den smärtan som en tanke, men det är ingen tanke som man kan undanfly, så det är ett sant koncept.
Det jag menade var att så länge vi bara pratar om det så är det bara en tanke. Däremot håller jag med, när vissa saker händer, så följer andra saker... Jag ser bara inte relevansen av det.

"If someone would hit me in the face with a shovel, it probably wouldn't be very pleasant. However, nobody is hitting me in the face with a shovel at the moment."
Citera
2015-01-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Konceptet att det gör ont att få en spark på smalbenet är sant eller inte är vad som ska argumenteras. Och jag antar att man kan klassa den smärtan som en tanke, men det är ingen tanke som man kan undanfly, så det är ett sant koncept.

Ja, och det är ett bra exempel på hur hjärnan skapar koncept av verkligheten.

Givetvis finns inte någon smärta flygande omkring i luften och träffar mitt ben, utan det är hjärnan som skapar känslan av smärta.

Detta gäller allt i "verkligheten", allt du upplever är bara hjärnans koncept. Och därav ska man vara lite försiktig innan man tror på saker som hjärnan säger om vad som finns där ute i verkligheten.
Citera
2015-01-01, 14:24
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Tja, om den är kopplad till fungerande ögon och öron bör den göra det.
Det krävs fortfarande ett mentalt koncept för att sätta ord på det du ser och hör.
Citera
2015-01-01, 15:45
Medlem
Mest lycka tror jag kommer från aktiviteter och projekt som normalt kan kopplas till gröna ideologier och vänsterideologier, exempelvis följande:

- Hjälp dom svaga och utsatta. Organisera dig med likasinnade och bidra med tid eller pengar (eller både och) för att göra tillvaron drägligare för personer som inte har samma förutsättningar som du.

- Minska ditt ekologiska avtryck och din materialism. Det finns näst intill ett oändligt antal projekt du kan driva när det gäller ditt boende, dina transporter och din livsstil. Varför inte bygga/köpa smarta möbler som uppfyller fler funktioner eller samma funktion men på mindre yta och att du där igenom kan bo i en mindre bostad.

- Organisera dig i en förening. Det finns nästan garanterat en förening för dina fritidsintressen och det finns få saker som är så givande att aktivt jobba med likasinnade för att utveckla den gemensamma verksamheten.
Citera
2015-01-01, 16:46
Medlem
MikeHanlons avatar
Så som jag upplevt mitt liv hittills så är en av de viktigaste beståndsdelarna i "sann lycka" att man under längre perioder utsätter sig själv för prövningar/påfrestningar, för att jag tror att längtan är viktigt för att vi ska kunna uppskatta livet. Att pusha sig själv hårt för sin egen utveckling, att kanske vara ifrån sina närmaste, whatever.

Man får ta njutningsmedel/god mat/sex lite mer sällan för att när man väl gör det blir så mycket bättre "För mycket av det goda" kan ju lätt göra livet tråkigt
Citera
2015-01-01, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoernbaer
Mest lycka tror jag kommer från aktiviteter och projekt som normalt kan kopplas till gröna ideologier och vänsterideologier, exempelvis följande:

- Hjälp dom svaga och utsatta. Organisera dig med likasinnade och bidra med tid eller pengar (eller både och) för att göra tillvaron drägligare för personer som inte har samma förutsättningar som du.

- Minska ditt ekologiska avtryck och din materialism. Det finns näst intill ett oändligt antal projekt du kan driva när det gäller ditt boende, dina transporter och din livsstil. Varför inte bygga/köpa smarta möbler som uppfyller fler funktioner eller samma funktion men på mindre yta och att du där igenom kan bo i en mindre bostad.

- Organisera dig i en förening. Det finns nästan garanterat en förening för dina fritidsintressen och det finns få saker som är så givande att aktivt jobba med likasinnade för att utveckla den gemensamma verksamheten.

Då säger jag som Schopenhauer: om du slänger till tiggaren en allmosa idag, så lever han så att han kan lida imorgon också.
Citera
2015-01-01, 18:56
Medlem
Citat:
Då säger jag som Schopenhauer: om du slänger till tiggaren en allmosa idag, så lever han så att han kan lida imorgon också.

Om man i sin okunskap tror sig göra gott lär man ändå vara lycklig. Är man klokare än så krävs det att man gör gott på riktigt och gör det effektivt. För det krävs ett engagemang och forskning så att de allmosor du ger faktiskt lyfter folk från lidande till ett bättre liv. Då kan följande princip vara nyttig för ditt engagemang i välgörenhetens tecken:

"Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime"
Citera
2015-01-01, 19:23
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag tror att det kanske gäller att acceptera att livet ser ut som det gör, men även acceptera att man naturligt kommer att tänka på döden och meningen med allt utan att hitta någon "lösning" och att depressioner och välmåendetoppar är en del av livet. Sedan är det bara att börja leva så som du finner det bekvämt med viss hänsyn till systemet vi lever under givetvis.

Men det jag just skrev är väl en självklarhet, jag kan inte komma med något bättre.
Citera
2015-01-01, 19:29
Medlem
Citat:

I förlängningen kan den av din allmosa tillfälligt mättade även reproducera och skapa en ny generation i misär.
Citera
2015-01-01, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
I förlängningen kan den av din allmosa tillfälligt mättade även reproducera och skapa en ny generation i misär.

Det med. Så jag hjälper inte människor i nöd annat än de närmsta blodsförvanterna (gjorde ett misstag att avvika från det nyligen, men det ska aldrig någonsin mer upprepas). Har också slutat att mata sjuka djur. Det är ironiskt nog det barmhärtigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in