2014-12-31, 02:20
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Egentligen är det nog inte särskilt komplicerat.

Love and work

Eller vad Freud sa.

Människan som djur behöver en käresta, vänner och någon stimulerande sysselsättning. Skaffa familj och ha ett jobb som du inte hatar samt ger tid över till familj och vänner. Voila!

Jag tror att människan som flockdjur var lycklig. Tillvaron erbjöd allting. Lagom mycket fara, väldigt sammansvetsade relationer, närhet till naturen osv.

Sen att folk dog som flugor i många fall var givetvis en nackdel men jag tror att man kan använda människans situation i sitt ursprungstillstånd som en bra modell för vad man blir "lycklig" av.
Den gode Freud stöds till viss del av modern forskning.
- Att ha några varma, långvariga relationer är den främsta prediktorn för upplevd god livskvalitet i nuet och i framtiden.
- Att ha sysselsättning ger högre livskvalitet än att vara arbetslös/sjukskriven
- Pengar/levnadsstandard har positiv effekt ända upp till strax under medelinkomst, därefter minskar den positiva effekten.

Tyvärr finns det ju personer som av olika anledningar har svårt med nära relationer. De blir inte särskilt lyckliga, relationer innebär stress för dem. I viss mån kan man dock ändra sina beteenden och upplevelser i relationer. Samtidigt kanske man behöver satsa på andra vägar, tex meningsfullt arbete och intressen.

Personligen så tänker jag att ett lyckligt liv är när man har det "trivsamt". Alltså inte lyckorus eller kickar utan snarare ett tillstånd av att ha det soft ibland, intressant ibland, mysigt emellanåt osv. För mig är det definitivt att min kärleksrelation, relationer till barnen, mina närmsta vänner samt mitt arbete är A och O. Mina intressen/hobbies blir små strimmor av nyfikenhet och fokus i tillvaron.
Med det resonemanget blir det lika meningsfullt att ta ett nytt spännande uppdrag på jobbet som att tacka nej, det viktiga är ju inte att ta sig någonstans eller att" utvecklas". det viktiga är att ha det schysst. Likaledes är det värdefullt att spela igenom ett nytt dataspel likaväl som att spendera en helg i skärgården med några nära vänner.
Citera
2014-12-31, 03:48
Medlem
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden

Obs! Glöm inte att dricka mycket vatten. 👍☺💪
Citera
2014-12-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Jag sparkar dig på smalbenet. Du får ont.
Allt som lever kommer att dö.

Detta är ditt bästa svar gällande sanna koncept i verkligheten? Eller var detta bara något lösryckt ogenomtänkt typ?

(Bara marginellt bättre än ditt snack om att bli torterad av rodox...)
Citera
2014-12-31, 16:35
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Detta är ditt bästa svar gällande sanna koncept i verkligheten? Eller var detta bara något lösryckt ogenomtänkt typ?

(Bara marginellt bättre än ditt snack om att bli torterad av rodox...)
Men kom med ett motargument istället ditt jävla fån.
Citera
2014-12-31, 18:06
Medlem
Citat:
Men kom med ett motargument istället ditt jävla fån.
Hmm vad är det som ska motargumenteras? Din fantasi om att sparka på folk eller fantasin om att det gör ont? För du håller väl med om att det bara handlar om tankar som åker runt i sinnet?
Citera
2014-12-31, 18:13
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Visst, konceptet försvinner men jag sitter fortfarande kvar i fängelset. Bara för att jag inte kan sätta ord på det betyder det inte att det inte finns.
Det är när du sätter ord på det som det börjar existera. Konceptet fängelse är neutralt. Det är din egen uppfattning som gör fängelset till något.

Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du kan ignorera faktumet att du sitter i fängelse men du kan aldrig sluta vara medveten över att du sitter inlåst i ett fängelse. Det skulle krävas lobotomi eller möjligtvis att du blir så gravt psykiskt sjuk att du istället blir inlåst på ett psykhem och tror att du är hemma varje dag och att du har lyckats så bra i livet att du har fjorton betjänter som gör allt åt dig.
Vad om det inte finns något att ignorera?
Du kan inte ignorera något du inte vet. Det är endast i samband med tanken fängelse som fängelset skapas och det är endast i samband med tanken som säger att fängelset är dåligt som fängelset blir dåligt.

Vad är det för skillnad mellan att vara medveten om att du sitter i fängelse och vara medveten fast du inte vet att du sitter i fängelse?
Citera
2014-12-31, 19:46
Bannlyst
Sitter man i fängelse och har en fungerande hjärna så är man medveten om att man sitter i fängelse. Om man saknar denna kapacitet sitter man troligen istället på ett dårhus.
Citera
2014-12-31, 22:35
Medlem
-vaas-s avatar
Antagligen genom att inte dra då starka kontraster mellan lycka och olycka utan att acceptera dualismen/yin/yang-elementet med allt - där man måste gå genom dåliga faser för att ha ett stadie att utgå ifrån för att veta när man känner lycka.

Alltså lycka eller olycka finns inte utan det är olika sidor av samma mynt som är livet där bägge behövs, och egentlig lycka handlar om harmoni och balans men inte om stunder av eufori.

Låter som jag sniffat eter när jag läser det.
Citera
2014-12-31, 22:57
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Sitter man i fängelse och har en fungerande hjärna så är man medveten om att man sitter i fängelse. Om man saknar denna kapacitet sitter man troligen istället på ett dårhus.
Varför måste en fungerande hjärna vara medveten om var individen befinner sig?
Senast redigerad av Pendek 2014-12-31 kl. 23:00.
Citera
2014-12-31, 23:00
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Hmm vad är det som ska motargumenteras? Din fantasi om att sparka på folk eller fantasin om att det gör ont? För du håller väl med om att det bara handlar om tankar som åker runt i sinnet?
Konceptet att det gör ont att få en spark på smalbenet är sant eller inte är vad som ska argumenteras. Och jag antar att man kan klassa den smärtan som en tanke, men det är ingen tanke som man kan undanfly, så det är ett sant koncept.
Citera
2015-01-01, 01:53
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Konceptet att det gör ont att få en spark på smalbenet är sant eller inte är vad som ska argumenteras. Och jag antar att man kan klassa den smärtan som en tanke, men det är ingen tanke som man kan undanfly, så det är ett sant koncept.

Själva smärtan är endast nervsignaler som rapporterar om en skada som redan är skedd. Själva signalerna, alltså smärtupplevelsen, är inte skadlig i sig och är därmed en illusion som skall simulera den verkliga skadan som är skedd.

Skulle vi inducera samma signaler i nerverna utan att orsaka någon faktisk skada skulle smärtan vara lika intensiv och verklig, även om den inte är sann.
Citera
2015-01-01, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Varför måste en fungerande hjärna vara medveten om var individen befinner sig?

Tja, om den är kopplad till fungerande ögon och öron bör den göra det.

Hela detta resonemang är totalt fånigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in