Citat:
Den gode Freud stöds till viss del av modern forskning.Egentligen är det nog inte särskilt komplicerat.
Love and work
Eller vad Freud sa.
Människan som djur behöver en käresta, vänner och någon stimulerande sysselsättning. Skaffa familj och ha ett jobb som du inte hatar samt ger tid över till familj och vänner. Voila!
Jag tror att människan som flockdjur var lycklig. Tillvaron erbjöd allting. Lagom mycket fara, väldigt sammansvetsade relationer, närhet till naturen osv.
Sen att folk dog som flugor i många fall var givetvis en nackdel men jag tror att man kan använda människans situation i sitt ursprungstillstånd som en bra modell för vad man blir "lycklig" av.
Love and work
Eller vad Freud sa.
Människan som djur behöver en käresta, vänner och någon stimulerande sysselsättning. Skaffa familj och ha ett jobb som du inte hatar samt ger tid över till familj och vänner. Voila!
Jag tror att människan som flockdjur var lycklig. Tillvaron erbjöd allting. Lagom mycket fara, väldigt sammansvetsade relationer, närhet till naturen osv.
Sen att folk dog som flugor i många fall var givetvis en nackdel men jag tror att man kan använda människans situation i sitt ursprungstillstånd som en bra modell för vad man blir "lycklig" av.
- Att ha några varma, långvariga relationer är den främsta prediktorn för upplevd god livskvalitet i nuet och i framtiden.
- Att ha sysselsättning ger högre livskvalitet än att vara arbetslös/sjukskriven
- Pengar/levnadsstandard har positiv effekt ända upp till strax under medelinkomst, därefter minskar den positiva effekten.
Tyvärr finns det ju personer som av olika anledningar har svårt med nära relationer. De blir inte särskilt lyckliga, relationer innebär stress för dem. I viss mån kan man dock ändra sina beteenden och upplevelser i relationer. Samtidigt kanske man behöver satsa på andra vägar, tex meningsfullt arbete och intressen.
Personligen så tänker jag att ett lyckligt liv är när man har det "trivsamt". Alltså inte lyckorus eller kickar utan snarare ett tillstånd av att ha det soft ibland, intressant ibland, mysigt emellanåt osv. För mig är det definitivt att min kärleksrelation, relationer till barnen, mina närmsta vänner samt mitt arbete är A och O. Mina intressen/hobbies blir små strimmor av nyfikenhet och fokus i tillvaron.
Med det resonemanget blir det lika meningsfullt att ta ett nytt spännande uppdrag på jobbet som att tacka nej, det viktiga är ju inte att ta sig någonstans eller att" utvecklas". det viktiga är att ha det schysst. Likaledes är det värdefullt att spela igenom ett nytt dataspel likaväl som att spendera en helg i skärgården med några nära vänner.