Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Så där var en explosion.. Det är det jag alltid mistänkt!

För länge sedan, innan "flashback" som folk tycker att det är idag fanns så fanns det endast en maillista (FNA, Flashback News Agency, finns fortfarande tror jag). Åren efter Estoniakatastrofen så gjorde advokaten som representerade de anhöriga sig hörd där. En rad fakta och berättelser om hot mot vittnen mm framkom då bla att förundersökningsledaren tyckte att tappen till bogvisiret som dykarna släpat upp från havets botten med mycken möda var en så het potatis att han helt sonika kastade den tillbaka i havet. Det är synd att denna kunskap blivit i det närmaste utraderad. Man kunde tanka ner advokatens skrivelser helt gratis och läsa dem. Skulle tro att denna kunskap endast finns kvar i våra sinnen. Hursomhelst så vet vi att locket ligger på stenhårt på den här sörjan eftersom den skulle kunna kasta oss in i ett större krig då Estonia de facto användes för att smuggla ryska militärhemligheter till väst med sverige som transitland och med svenska myndigheters medgivande. Vi som läst advokatens skrift har alltid skrattat högt åt alla galna påståenden som staten kommit med angående Estonia-affären, nu senast den nya "undersökningen" som skulle ställa allt till rätta mha en båtmodell hos något forskningsinstitut vid Chalmers i Göteborg. Den modellen visade (konstruerat) att det som Jutta visar i filmen och som faktiskt hände med den andra färjan hon nämner, inte skulle kunna ha hänt vilket är LOL eftersom det faktiskt hände med den andra färjan. Den förblev flytande på rygg under flera dagar, så som den var konstruerad att göra (för att människor skall kunna sätta sig i säkerhet), precis som passagerarfärjan Estonia var konstruerad att göra, av samma sinne som konstruerat den andra färjan så vitt jag vet.