2014-12-27, 10:13
Medlem
CCCowboy1s avatar
Jag har en djupfryst vildsvinsbog uppskattningsvis cirka 2-2.5 kg. Har aldrig själv tillagat vildsvin över huvud taget förut så jag önskar recept/tips på hur man ska göra med denna köttdel. Om någon har bra erfarenheter av detta köttstycke så skriv gärna tips och hur ni tycker att man bör tillaga detta!

Tack på förhand flashback kockarna
Citera
2014-12-27, 10:16
Medlem
CCCowboy1s avatar
Om någon är kunnig här med just vildsvin så får ni gärna berätta exakt hur ni skulle göra från det att köttet tas ur frysen Är helt okunnig som sagt med detta, så skriv gärna detaljerat hur ni skulle göra en hel rätt från början till slut med vilka tillbehör och såser etc.
Citera
2014-12-27, 12:09
Medlem
psflaxs avatar
Googla "Anklagat Fläsk" av Lisa Förare Winbladh

Hittade länken:

http://www.sydsvenskan.se/mat--dryck...-sommarrullar/

Går säkert bra med bog.
Detta är bland det godaste jag har ätit.
Servera med ris och skyn.
Citera
2014-12-27, 14:29
Medlem
pelviss avatar
Jag hade gjort så här, ganska klassisk stek.

Salta och peppra köttet, bryn det runt om med smör i stekpanna. Lägg steken i en stekgryta, slå på lite vatten så det täcker några cm upp på steken, lägg i lök, vitlök och morötter, in i ugnen på 150-175 grader tills köttet är 65-70 grader. Lägg in köttet i folie, sila av spadet. Av spadet gör du en god gräddsås som du vid servering slår över det skivade köttet.

Servera med kokt potatis, kokta grönsaker och det skröfset som bakats i ugnen med köttet samt gelé eller lingon.
Är du okunning vad gäller matlagning så är ett tips när du ska få grädden att blanda sig med mjölet att ta några matskedar grädde och blanda en gröt av det med mjölet innan du blandar i resten, under ständig omröring, av grädden och skyn/spadet. Då slipper du förhoppningsvis klumpar.

God söndagsstek
Senast redigerad av pelvis 2014-12-27 kl. 14:35.
Citera
2014-12-27, 19:48
Medlem
CCCowboy1s avatar
Hm verkar som att det inte var så många som hade kunskaper om denna köttdel, tråkigt. Skulle gärna motta fler tips om ni har!
Citera
2016-06-06, 23:02
Medlem
psflaxs avatar
Vill du ha kvantitet eller kvalitet?
Citera
2016-06-07, 00:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Vill du ha kvantitet eller kvalitet?

Tror att TS redan tillagat och käkat bogen.

Personligen tycker jag bogen blir som godast när man saltinbakar den med vitlök och örter. Vildsvinskött är ingen höjdare som sådant. Passar bäst i korvar.
Citera
2016-06-09, 22:13
Medlem
Afrolovers avatar
Vildsvin är helt Ok om det kommer från unga djur - annars är det ibland lite grovt.

Tillagas bäst som vanligt fläsk men tänk på att det är mycket magrare än tam gris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in