2014-12-27, 10:29
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
SD är fortfarande vågmästare. De kan rösta ner alla regeringsförslag i riksdagen de närmaste fyra åren. Hur kul blir det för Löfven?

Inte om Alliansen lägger ner sina röster, jag har en känsla av att det kommer vara väldigt urvattnade förslag som regeringen lägger fram.

[quote=Thelonegunman|51627824]
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
När de sa att de skulle fälla alla budgetar som de inte gillade. De gick hårt mot hårt och de förlorade, klantigt av dem. De mer eller mindre tvingade Alliansen och regeringen till samarbete och gjorde sig själva till ett maktlös parti i riksdagen.

De har inte förlorat. Hur kan man förlora när man inget har vunnit? De blev nog snarare häpna över att Löfven utlyste nyval. SD har allt att vinna på att vara det enda oppositionspartiet. Att alliansen och S tvingas ihop till detta förnedrande samarbete är en vinst i sig.

SD har gjort det man kunnat. Att sitta tyst som den mobbade längst bak och bara hoppas på att bli insläppt i värmen har inte funkat. Nä, nu smällde de till med en rejäl snyting och visade lite muskler vilket redan har lönat sig.

Som det ser ut som så spelade de bort sin roll som vågmästare, extremt klantigt. De gick all in men förlorade, nu kommer de troligen vara helt maktlösa i fyra år. Bra jobbat.
Senast redigerad av Zog Rules 2014-12-27 kl. 10:33.
Citera
2014-12-27, 10:30
Medlem
MrSkargards avatar
Jag hoppas att Mattias Karlsson avbryter julledigheten under dagen för att hålla en presskonferens där han verkligen tydliggör det vi varit inne på i den här tråden, nämligen att det numera bara finns ett enda oppositionsparti i Sveriges riksdag.
Citera
2014-12-27, 10:30
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
SD är fortfarande vågmästare. De kan rösta ner alla regeringsförslag i riksdagen de närmaste fyra åren. Hur kul blir det för Löfven?
Nej inte efter denna överenskommelse så kommer det blockeras för dem totalt!
Läs på nu lite nu kring det dem förhandlat om!
Citera
2014-12-27, 10:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Stig-Björn Ljunggren säger i Aftonbladet att det bara är Sverigedemokraterna som vill ha nyval.

Det kan väl för fan inte bara vara SD-anhängare som ville ha ett nyval, eller är det verkligen så illa ställt att folk nöjer sig med vad som helst så länge det inte är Sverigedemokraterna?

Stig-Björn är sosse, så när han uttalar sig, så gör han det för att åstadkomma något för S nyttigt. I själva verket vill rätt många medborgare ha nyval, medan flera maktorganisationer inte vill riskera något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Framför allt så måste SD lära sig att utnyttja sin tungan-på-vågen position. Det har man varit märkligt usla på hittills. Visserligen har haft framgångar i opinionen, men det reella inflytandet på politiken har varit så gott som noll!

Jag tror att det är ändring på det nu när Mattias Karlsson et consortes är i positionen som Sveriges enda oppositionsparti. Retoriken och SD:s agerande i budgetomröstningen talar sitt ytliga språk.
Citera
Medlem
lakritcs avatar
SDs invandringspolitik är inte extrem, utan mer generös än deras motsvarigheter i våra grannländer där man öppet diskuterar med dessa. Det är en skam att det gått så långt i Sverige att man övervägt att ändra riksdagsordningen för att undvika att prata om migrationspolitiken.
Senast redigerad av lakritc 2014-12-27 kl. 10:47.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoFreeLunch
Fråga dig hellre hur många skattebetalare/bidragsfinansiärer.

Den stora majoriteten är inte så "oersättliga" som du tror. Försvinner en skattebetalare, kommer en annan som tar dennes plats.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Njaa, tror inte KD hade lagt sitt nya invandringspolitiska förslag utan SD:s inflytande.
Förslag? Valfläsk snarare, inför ett val som med största sannolikhet inte kommer inträffa...
Citera
Medlem
Mikeyjamess avatar
Dom skrattar! Fy fan vad äckligt!
Citera
2014-12-27, 10:32
Medlem
Antivalents avatar
Nu försvann mitt sista förtroende för Svetsarn. Han svänger fram och tillbaka mer än Juholt för fan!

Det som hänt är ju helt enkelt att 7klövern går ihop offentligt för att ytterligare stänga ute 3'e största partiet.

Även om SD får 40% 2018 kommer det vara för sent. Grattis, odemokratiska jävla skitregering, nu lägger jag min röst på SvP nästa gång!
Citera
Avslutad
Citat:

Absolut inte, det finns många sätt att ignorera SD.
Citera
Medlem
Fokuset kommer ligga på att de sju partierna måste ta ansvar, ansvar för att frysa ut det främlingsfientliga och otroligt rasistiska SD.

Om jag hade den minsta uns av förtroende kvar, så är det förtroendet helt borta nu.

Stefan Löfvens första ord nu "vi är beredda att ta ansvar"

Vad fan händer med landet och nationen Sverige? Det brinner i mig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in