Citat:
Ursprungligen postat av
fittklas
De vet jag faktiskt inte, men då riksdagen röstar för motioner och förslag kan ju denna kartell rösta taktiskt och stänga ute SD de verkar ju inte ha några problem med att släppa de dem egentligen ska stå för till förmån att stänga ute SD.
Kan vara så att jag är helt ute o cyklar nu är trött o slutkörd vid den här tiden på dygnet
Ah okej. Ja men om vi spekulerar kring det så låter det ju inte otroligt. Men gud vilket svek emot alliansväljare. Lägga ner sina röster i majoritet för att de inte ska röstas igenom någonting med 13% hjälp av SD.
Samarbetar de så förlorar de då de visar tydligare än nu att de inte är i opposition till varandra.
Samarbetar de inte så måste de ge SD inflytande då röstningar måste ske vid motioner och övriga papper som ska röstas igenom.
Lägger alliansen sina röster, eller lägger S/MP sina röster så representerar de ju inte folket.
De kommer alltså att förlora hur de än gör, men eftersom de har byggt denna lilla odemokratiska skyddsmur kring sitt makthavande så har de garanterat sin framtid för 8 år framöver.
Det de har gjort i praktiken är ju alltså att sett till att hamna på högt avlönade maktpositioner, bestämt sig för att samarbeta så att man blir garanterat störst, och omkullkastat majoritetsprincipen via detta beslutet, för att kunna sitta ohotade ifrån SD.
Det gäller nu att hålla utkik efter om det läggs någon grundlagsändring kring detta.
Jag har svårt att se att detta inte är ett övertagande utav landet.