2014-12-27, 13:21
Medlem
Det är naturligtvis helt fel att säga att Sverige nu har blivit en diktatur. Inte ens att demokratin i betydelsen parlamentarism är hotad.

Däremot ser jag stora problem med att den demokratiska diskussionen tar stryk. I en tid av stora utmaningar för Sverige så väljer 87% av de parlamentariskt valda ledamöterna att lägga locket på. Visst, man säger att man ska framföra sina åsikter även framgent. Men aja baja, inte säga något som riskerar att gå emot minoritetsregeringen! Inte riskera att kritisera dina nyfunna decembervänner för mycket!

Jag är uppriktigt orolig för att det här driver på en polarisering och radikalisering av svensk politik. Ytterkantsfalanger växer när betongblocket i mitten inte vågar säga vad man tycker för att man vill klamra sig fast vid makten några år till.

Vinnare? Kanske SD och VPK lite grann.

Men mest orolig är jag för att extremister som SvP, AFA och IS-sympatisörer vinner på det här.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv

Jag tror vi ska vänta några dagar tills nyheten har lagt sig innan man ser hur det tas emot.

Om man lyssnar på det som sagts så är det inte att man ska regera ihop utan att man ska kunna regera som
Minoritetsregering o j ta bort möjligheten för ett enda parti att kunna skapa kaos. De överenskommelser man pratade om är inga nya.

Man var tydlig med att man är fortfarande i opposition men man vill kunna regera Sverige i framtiden utan att ett parti kan -fälla varje regering som inte går med på deras villkor-

Sd och endast sd är att skyllas för det kaos som skapades och som dom fortfarande försöker skapa.

Du skriver, "man var tydlig med att man är fortfarande i opposition"... men man tänker inte opponera.
Citera
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
PS TS frågeställning "Vad har dom kommit fram till tror ni?" är lite svårtolkad som diskussionsunderlag. Vi *vet*, att MS-Alliansen "har kommit fram till" att inställa extravalet och s.a.s. kasta masken och tydligt visa väljarna, att MS-Alliansen + V är ett enfråge-block.

När SD sade att nyvalet kommer att vara ett val om invandring gjorde de nog helt rätt ur deras synvinkel. Nu har oppositionen (man kan väl kalla dem så?) visat att vilka krumbukter som helst är tillåtna så länge vi fortsätter som förut i just denna fråga. Den för SD enda viktiga och nu även för dem. Det är det man visar väljarna.

Räknar med att SD går om M rätt snart.
Citera
2014-12-27, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
När jag lyssnade på partiledarna så slogs jag av hur j-a formella och tråkiga dom lät.
Anna Kindberg-Batra var värst. Det lät nästan som om dom avvärjt en inkommande
fara av bibliska mått och det svenska folket och landet var nu räddat! Det svenska folk
och land som dom ju annars inte säger finns. Iallafall inte nån kultur. Ett folk och ett
land utan innehåll. Men sanningen är att man var rädda för nyval och att SD skulle kliva
upp över 20 %. Kanske upp mot 30 %. 2018 blir det nog verklighet. Ett Paradise Hotel
för oss Sverigevänner.

Du har rätt, så hade det varit, om SD inte trampat rakt i klaveret..

Nu spelar det ingen roll om SD får 30%, för dom har just tvingat fram regler som gör vågmästarroll meningslös. Så länge dom har under 51% får SD nu 0 makt, komiskt dåliga strateger är dom ju tveklöst iaf.
Citera
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Decemberöverenskommelsen är bra för Sverige. Det behövs en regeringsduglig partigruppering i riksdagen.

Enda vinnaren är Sverigedemokraterna nu när folk ser svart på vitt att SD är den enda oppositionen.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
13 procent försökte tvinga fram en restriktiv invandringspolitik. 87 procent har nu smällt dem på fingrarna. Diktatur? Nej, verkligen inte, detta är demokrati. Är demokrati ett idealiskt system? Nej, de 13 procenten lämnas utanför, och det är synd för dem. Men inte synd om dem. Det är skillnad.

Det var 45% senast som ville ha mer restriktiv invandringspolitik om det nu är sakfrågan som ska belysas, och under 20% - om jag inte minns fel - som vill ha det omvända.

Men jag antar att du är nöjd nu när S & M kan göra precis vad man vill när man sitter vid makten. Nästa gång blir det tio nya jobbskatteavdrag som vänsterfolket kan roa sig med - eftersom budgeten inte behöver förankras någonstans.
Citera
Medlem
heiss avatar
Men SD har väl fortfarande vågmästarroll och kan rösta ned olika motioner som läggs upp i riksdagen? Blir förvirrad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
+1. Detta är demokratins spelregler. Folk här inne verkar tro SD har regeringsmakten.
Nej vi tror på folkviljan och riksdagens makt. Och på hederliga politiker och neutral media. Men journalistpartiet vann, det är uppenbart det finns såå många lättmanipulerade människor i detta land. De märker inte en diktatur ens när de får den nerkörd i halsen på sig. Tråkigt för landet, men SD stärker sitt förtroende, det här är ju vad de varnat för.
Citera
2014-12-27, 13:23
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
När SD sade att nyvalet kommer att vara ett val om invandring gjorde de nog helt rätt ur deras synvinkel. Nu har oppositionen (man kan väl kalla dem så?) visat att vilka krumbukter som helst är tillåtna så länge vi fortsätter som förut i just denna fråga. Den för SD enda viktiga och nu även för dem. Det är det man visar väljarna.

Räknar med att SD går om M rätt snart.

Med tanke på att M nu spottar på sina väljare och tvingar M väljarna att svälja Ms spott gör garanterat att många som inte vill förnedras och går över till SD.
Citera
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Det är otrolig tur att vi har invandrare dock, annars hade det inte funnits någon som tog hand om de äldre. Menar, hellre en dålig äldrevård än ingen.

Sen är vi bland världens rikaste länder så, skulle inte oroa mig,.

Hur menar du nu? Är det bara invandrare som tar hand om de äldre?
Citera
Bannlyst
En mycket bra utveckling! SD kan fortsatta att oka andelen valjare medan Sveriges valfard sakta men sakert monteras ned.

Moderaternas nyfunna "vurm" for massinvandring syftar till att skaffa en ny (lagre) arbetsklass med kraftigt dumpade loner = mer vinst for kapitalisterna

Vad vansterns motiv till att forsamra villkoren for de svagaste i samhallet ar - Forstar jag inte...

Cyniskt sa kanske de importerar "valboskap". 90% av "nysvenskar" lar rosta pa de rodgrona.

Men Sverigedemokraterna kommer att vaxa exponentielt hos etablerade invandrare!

De etablerade skotsamma invandrarna vill ha en bra skola for sina barn. Bra sjukvard och pensioner de kan leva pa. Darfor ser de ocksa massinvandringen som ett hot. Kom ihag att deras ungdomar (precis som svenska) har svart att fa arbete och bostad. Manga invandrarungdomar bor hemma hos sina foraldrar allt langre tid. Ibland anda upp i 30-ars aldern.

Tack for beslutet Lofven. Din "kluvna tunga" ar tydlig for alla att se nu.
Citera
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
OJOJ fram till 2022 kommer minoritetsregeringar helt kunna styra. Alliansen spottar sina väljare i ansiktet och kräver nu att Alliansväljarna även ska svälja loskan. Hur mycket kan Alliansen fortsätta spotta på sina väljare??

De moderater jag har i min bekantskapskrets som inte redan flytt till SD har i alla fall väldigt svårt att de det geniala i den här uppgörelsen. Jag ser fram emot kommande månaders opinionsundersökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in