Citat:
Ursprungligen postat av
Kent-Herbert
Littertur blir inte utomatiskt bättre för att den innehåller fler detaljerade och längre beskrivningar. Ofta är det tvärtom.
Astrid är absolut inte överskattad. Möjligen överexploaterd. Men det är en annan femma.
Dm som anser att Astrid skulle fått nobelpriset ger dock utryck för brist på bildning och tillhör oftst de lägre skikten i samhällskroppen.
Inte automatiskt, men det finns ett samband. Jag håller faktiskt med om att Astrid är överskattad. Inte heller hos mig har hennes utgivning lämnat några bestående spår. Jag läste lika gärna Kalle Anka som Bröderna Lejonhjärta som barn, och det säger en del. Lindgren är lättläst och grund, det är soppskålar och tandvärk och pysslingar. Sånt tilltalar människor som vanligen inte läser särskilt mycket. Inte sällan medelålders kvinnor från arbetarklassen brukar uttrycka sitt nöje över Pippi och Madicken.
Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att det är samma typ av människor som finner djup i Lindgrens sagor som vanligen brukar uttrycka önskemål om att hon ska få Nobelpriset, alltså som du uttryckte det, tillhöriga de lägre skikten i samhällskroppen.