2014-12-26, 23:45
Medlem
eatsleepraves avatar
Jag har sökt, men inte hittat någon liknande tråd. så jag hoppas denna ska få leva

En rätt ny trend är ju foam rolling. Nån som testat? Jag tänker att det kan vara användbart för min smärtande rygg/axlar och öka smidigheten vid höftområdet.¨

Så, helt enkelt - nån som testat? Rekommenderas foam roller eller tennisboll? Vilken foam roller är bäst? Vad kör ni för övningar(länk/beskrivning?) Hur frekvent? Osv. Jag vill veta allt om foam rolling, era positiva och negativa erfarenheter samt om ni sett resultat.
Citera
2014-12-26, 23:52
Medlem
Flyer6s avatar
Jag gjorde den fantastiska prestationen att "råka lyfta för tungt" vid marklyft en dag, högg till bra i flera veckor efter den gången. Fick tipset att rulla runt på en sån skumgummigrej.

Tränade på i min sport som vanligt, dock ingen styrketräning pga ryggen. Hade märkbara känningar i ryggen emellanåt så efter ispassen rullade jag runt lite på en sån & det kändes fortfarande ont, dock mycket bättre direkt efter rullningen.
Sen om min rygg blivit bra nu pga att den läkt eller pga att jag rullat på en skumgummibit kan jag ej svara på
Citera
2014-12-27, 00:09
Medlem
eatsleepraves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Jag gjorde den fantastiska prestationen att "råka lyfta för tungt" vid marklyft en dag, högg till bra i flera veckor efter den gången. Fick tipset att rulla runt på en sån skumgummigrej.

Tränade på i min sport som vanligt, dock ingen styrketräning pga ryggen. Hade märkbara känningar i ryggen emellanåt så efter ispassen rullade jag runt lite på en sån & det kändes fortfarande ont, dock mycket bättre direkt efter rullningen.
Sen om min rygg blivit bra nu pga att den läkt eller pga att jag rullat på en skumgummibit kan jag ej svara på

Det är ju lite det problemet jag har. Fast jag har "råkat lyfta för tungt" i benböj istället så att mina höftböjare är fucked up. Samt att jag haft en sån otroligt dålig arbetsställning på jobbet vilket gör att det hugger till i ryggen ibland. Känns som det är värt ett försök, men är rädd för att skada istället för att rehaba. Vilket märke körde du? Hur ont gjorde det?
Citera
2014-12-27, 00:33
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsleeprave
Det är ju lite det problemet jag har. Fast jag har "råkat lyfta för tungt" i benböj istället så att mina höftböjare är fucked up. Samt att jag haft en sån otroligt dålig arbetsställning på jobbet vilket gör att det hugger till i ryggen ibland. Känns som det är värt ett försök, men är rädd för att skada istället för att rehaba. Vilket märke körde du? Hur ont gjorde det?

Jag tog bara den som fanns på vårat gym i hockeyhallen. Är en rätt bred men inte så överdrivet fet en. Vet att jag sett de som är typ 40cm breda och riktigt tjocka, den jag hade var ej så.
Knakade för övrigt jävligt skönt i ryggen när man väl började. Kändes även som att man inte fick åt sig luften ordentligt när man låg och rullade som en annan idiot.

Det var fan inte kul när man skulle packa upp/plocka upp grejer från golvet om man säger så... spelade ingen roll om jag satt mig på huk eller bara böjde ryggen så stack det till rejält i ländryggen. Var rätt mycket pensionär över det hela > sätter mig på huk > kommer nästan inte upp för det hugger till så jävligt

Men som sagt så är det bra nu, vill ju tro att rullningen gjorde det hela bättre men vet även det som sagt inte om det "bara läkte av sig själv". Men vill faktiskt tro att rullningen hjälpte iom att det liksom "släppte" lite efter ispassen när jag rullat. Visst, det kändes fortfarande, men långt ifrån samma hugg som under ispassen/plocka grejer från golven osv.
Citera
2014-12-27, 01:13
Medlem
Pankreatits avatar
Foam rolling = massage. Kan massage hjälpa kan foam rolling troligen göra detta också om man utför den rätt.

Personligen tycker jag det är bäst att man hittar ursprunget till besvären och tar det därifrån.
Citera
2014-12-27, 01:54
Medlem
7.s avatar
Jag rollar. Däremot alldeles för sällan, känner jag. Det bli mest av när jag får en brännande muskel i ryggen. Har haft det både i övre och nedre delarna. Jag kan gå en eller flera dagar med denna brännande känsla. Troligen en muskel som inte riktigt vill slappna av, som går och är spänd. Efter några minuter av rollande försvinner det helt och hållet, och kommer inte tillbaka på länge.

Det är vad jag säkert kan säga den hjälpt mig med. Därtill känner jag mig märkvärdigt mer avslappnad efter några minuter rollande över alla större muskelgrupper.
Citera
2014-12-27, 03:55
Medlem
Är det någon som har en rekommendation på en svensk näthandel som säljer sådana här rullar?
Jag har kikat lite halvhjärtat, utan framgång.
Citera
2014-12-27, 06:21
Medlem
ktorums avatar
Jag använde FR i syftet att bli mer rörlig, i framförallt mina axlar. Har börjat sätta mig in i oly-lyft och där krävs det en del rörlighet.
Jag går perfekt resultat genom att smasha/rulla latsen med FR. Även triceps...
Sen har jag ett "löparknä" som gnäller lite emellanåt. 5 minuters rullning på Tibialis tar bort smärtan helt och hållet!
Utmärkt att rulla ut/knäcka upp bröstryggen med också!
Foamrollar är ett verktyg väl värt att ha liggande i hemmet så kan man alltid rulla lite här och var.
Jag använder "Balckroller" som är en ganska liten, hård modell. Jag bytte i min Box mot min "Ompu" som jag inte helt gillade.
Sök på Burpeeshop.se eller nåt så hittar du säkert. Tror även Stadium har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in