2014-12-26, 20:10
Bannlyst
Tjena

Efter att ha övervägt en del och tänkt mycket så finns det ingen stad i Sverige som riktigt passar mig.
Jag är en kille i 20 års åldern, har kommit på att jag egentligen inte kan tänka mig något annat än att bo i en stad nu i mina unga år.
När jag blir äldre slår jag mig gärna ner på landet igen i hemmatrakterna

Jag hade tänkt flytta till Malmö men nu vettefan hur de blir med det.
Har fått lite doubts när jag tänkt mer på det.
Då kom jag faktiskt att tänka på grannstaden

Jäkligt nära så finns ju faktiskt en riktig storstad att tillgå, för en skåning som mig
Och det är ju i Danmark
Det finns ett par problem jag hade tänkt diskutera här vilket är syftet med tråden.
Men rent generellt, naivt utan att tänka så verkar de ju klockrent.
om man kan få bukt med problemen.
De är definitivt en riktigt stor stad utan begränsningar verkar det som.
Dessutom är de ju en knappt hemifrån ens, för en skåning som mig.
Säger inte att man ska "välja stad" beroende på hur nära man har till gamla vänner och familj men det är ju bara ett + liksom.

Så problemen

Språket
Hur väl förstår en dansk en Svensk? Hur ser de på oss liksom Blir de kanske lite irriterade när vi kommer fram och pratar Svenska. Jag har inget större problem att förstå dem och såklart får man ju lära sig en del danska där, även om man inte tänkt prata det själv.
Men då krävs de ju att de förstår en och att de inte blir något större problem att man talar Svenska i landet.

Bostad
Någon som vet hur det ser ut på denna fronten i köpenhamn?
Dyrt?
Bostadsbrist?

Studera
Ska ju studera är de ju tänkt 100 %
hur ser de ut på den fronten, hade helst läst program på engelska.
Svårt att komma in, finns det stort utbud på skolor och så?

Rent generellt, flytta till Danmark

Ett land som är ganska likt oss
Men på något sätt känns det ändå lite crazy att flytta dit
Svårt att sätta fingret på, är nog mest språket
Men vad tycker ni själva om att flytta till Danmark?

Någon som rentav bott/bor där?

mvh
Citera
2014-12-26, 20:19
Medlem
En dansk förstår Svenska hyfsat bra, det brukar vara Svenskar som har svårt att förstå Danska eftersom de ofta är lite dummare än danskar.

Bostäder är ungefär samma, lite lättare att hitta bostäder än i Stockholm, men det är dyrare, då Danmark är ett rikare land, men samtidigt tjänar man ju mer i Danmark.

Det är svårt att komma in på linjerna i Köpenhamn, du får dock ge exempel på vilken linje du vill läsa.

Skulle inte direkt säga att Danmark är likt Sverige. Sverige och Danmark är väldigt olika på många sätt. Det är ett mer avslappnat och liberalt land.

Du kommer trivas i Danmark
Citera
2014-12-26, 22:45
Bannlyst
Ska plugga något inom programmering och den biten.
Inget sådant som läkare där de e sjuka krav

Finns de någon bra sida man kan kolla både hyres och bostadsrätt och jämföra med Svenska städer?
Citera
2014-12-27, 02:02
Medlem
Verkar snarare billigare i Köpenhamn än i Stockholm. Det genomsnittliga kvadratmeterpriset i Köpenhamns kommun är ca 47 000 svenska kr mot ca 57 000 kr kvadratmetern i Stockholms kommun. Dessutom verkar lägenheterna om man kollar på deras motsvarighet till Hemnet i snitt ligga kvar längre än i Stockholm vilket tyder på ett mindre köptryck. Beror säkert på att Danmark hade något av en bostadsbubbla som sprack för några år sedan.
Citera
2015-01-14, 16:00
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Dessutom verkar lägenheterna om man kollar på deras motsvarighet till Hemnet i snitt ligga kvar längre än i Stockholm vilket tyder på ett mindre köptryck..

vad heter deras motsvarighet till hemnet? =)
Citera
2015-01-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik4558
Språket
Hur väl förstår en dansk en Svensk? Hur ser de på oss liksom Blir de kanske lite irriterade när vi kommer fram och pratar Svenska. Jag har inget större problem att förstå dem och såklart får man ju lära sig en del danska där, även om man inte tänkt prata det själv.
Men då krävs de ju att de förstår en och att de inte blir något större problem att man talar Svenska i landet.

Alla i KBH förstår om du talar lite långsammare och tydligare än normalt. Där finns ett fåtal idioter som inte vill förstå, och en del kids slår över till engelska direkt (mest för att de tycker det är skitfett att snacka engelska) men generellt är det inga som helst problem. Känner folk som har bott/jobbat i KBH i åratal som fortfarande snackar svenska, men några danska ord här och där. Bor du där kommer du dock att upptäcka att det blir lättare att snacka danska, eftersom man ändå tappar en del småsaker (humor, ironi etc) när man inte snackar samma språk. De flesta lär sig danska automatiskt så oroa dig inte. Ska du upp på en nivå där du kan skriva formella brev på danska får du däremot nog plugga lite.

Citat:
Bostad
Någon som vet hur det ser ut på denna fronten i köpenhamn?
Dyrt?
Bostadsbrist?

För att vara en storstad är det varken dyrt eller svårt. KBH har en del faktorer som gör att bostadsmarknaden är betydligt bättre än den svenska - bla pristak på andelslägenheter och en stor allmännytta som är mer eller mindre omöjlig att sälja av. Skulle tippa på att KBH landar någonstans mellan Malmö och Lund när det gäller svårighet/pris. Finns en del rätt sletna områden nära stan (Sydhavnen, delar av Amagerbro etc) som man utan problem kan bo i om man är ung och utan familj.

Citat:
Studera
Ska ju studera är de ju tänkt 100 %
hur ser de ut på den fronten, hade helst läst program på engelska.
Svårt att komma in, finns det stort utbud på skolor och så?

Finns ett hyfsat stort utbud. Större än i Lund. Förmodligen större än Lund och Malmö tillsammans. Bor du i KBH finns ju även RUC i Roskilde strax utanför stan. Vet inte hur det är med engelska, men vet att det åtminstone tidigare har varit så i både KBH och Lund att man har fått göra inlämningar på grannspråken, dvs du får lämna in uppsatser på svenska. Om detta fortfarande gäller får någon annan reda ut.

Citat:
Rent generellt, flytta till Danmark

Ett land som är ganska likt oss
Men på något sätt känns det ändå lite crazy att flytta dit
Svårt att sätta fingret på, är nog mest språket
Men vad tycker ni själva om att flytta till Danmark?

Någon som rentav bott/bor där?

mvh

Har bott där och kommer förmodligen flytta tillbaka. Vet inte vad jag tycker om DK generellt, eftersom jag inte har bott på andra ställen i DK (Århus, som är en stad i Malmös storlek i Jylland, verkar dock mysigt) men älskar KBH. Har svårt att tänka mig en bättre stad. Det känns som KBH har storstadens fördelar utan alltför många av nackdelarna, och det är det som gör det så jävla bra. Storstadsområdet har samma befolkning som Stor-Sthlm på mindre än halva ytan, och en innerstad som är betydligt större och mer omväxlande. Du har hela Nordsjälland och Skåne precis runt hörnet. Och ändå är saker som långa avstånd, pendlingsproblem och brottslighet på ett absolut minimum för att vara en storstad. För några år sedan hade KBH och Malmö LIKA många gaturån - och då är KBH fem gånger större än Malmö...

Kanonstad helt enkelt. Rekommenderas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in