2014-12-25, 12:13
Medlem
TheBoots avatar
Hej! Nu stod jag och gjorde linssoppa som jag brukar göra och fick för mig att slänga ner ett gäng okokta men sedan tidigare blötlagda sojabönor. Jag har bara erfarenhet av förvällda sojabönor från butik sedan tidigare så vet inte hur det fungerar när man gör det själv. Det står att man ska koka dem 1,5~h för att frigöra värmekänsliga toxiner, men frigörs de bara ut i vätskan eller förångas/oskadliggörs de helt?
Senast redigerad av TheBoot 2014-12-25 kl. 12:18.
Citera
2014-12-25, 12:49
Medlem
MeanMEs avatar
Det är väl främst lektin som avses antar jag och det måste brytas sönder med kokning.
Det duger inte med upphettning utan kräver våt värme vid 100 grader.
Lägre värme och du kan faktiskt göra bönorna giftigare.

Själv äter jag inte sojabönor då 99% av alla bönor är GMO vilket är en teknik jag väljer att låta livsmedelsföretagen få bevisa att det är helt ofarligt innan jag äter och att behandlingen och odlingen ger att sojabönor har en av de högsta bekämpningsmedelsresthalterna av någon gröda.
Främst då Glyfosat.

Vet inte hur seriös denna sida är men om den endast till ½ hittar rätt är det skäl nog att avstå från GMO-soja och Glyfosatbehandlad gröda, Monsantos får i alla fall hitta en annan kund än mig.
http://www.kostdemokrati.se/margaret...ptackta-i-mat/

Väl värt att titta närmare på i vilket fall.
Citera
2014-12-25, 14:04
Medlem
TheBoots avatar
Tack för länken.

Jag är vegetarian så det blir lite knepigt att hitta en vettig kost utan bönor och linser men det är ju värt att hålla ett öga på utvecklingen. Jag valde att behålla soppan, lite för många ingredienser för att bara hälla ut.
Citera
2014-12-25, 19:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Tack för länken.

Jag är vegetarian så det blir lite knepigt att hitta en vettig kost utan bönor och linser men det är ju värt att hålla ett öga på utvecklingen. Jag valde att behålla soppan, lite för många ingredienser för att bara hälla ut.
Du lär ju inte få ett par extra vingar som växer ut
Men att ta dig lite tid att finna ekologiskt odlade och GMO-fria bönor och linser som vegetarian kan nog vara värt mödan i längden, då de smackar på med rätt mycket bekämpningsmedel på dessa grödor.

Hör med handlaren om de kan ta hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in