2014-12-24, 10:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nästan alla julhälsningar jag ser stavar jul med stor bokstav. Varför?

Jag tycker det känns naturligare att skriva God jul.

Är detta nytt påfund eller är det snarare gammalt och ett sätt att visa vördnad inför det heliga?
Citera
2014-12-24, 10:48
Bannlyst
Det är nytt trams, precis som man skriver nationalitetsord och andra "viktiga" ord med stor bokstav efter engelsk förebild.
Citera
2014-12-24, 11:00
Medlem
RedGreenBlues avatar
Många tror nog felaktigt att jul ska skrivas med stor bokstav, som ovanstående skrev så har vi nog engelskan att "tacka" för detta. Några kanske skriver på det sätter för att de tycker det ser bättre ut. På exempelvis julkort har man använt sig av "God Jul" och "GOD JUL" i alla fall sen hundra år tillbaka i tiden.
Citera
2014-12-24, 11:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenBlue
På exempelvis julkort har man använt sig av "God Jul" och "GOD JUL" i alla fall sen hundra år tillbaka i tiden.

Här ser vi ett exempel på motsatsen och det ser enligt min mening bättre ut.

http://hembygd.adalsliden.se/?attachment_id=660
Citera
2014-12-24, 11:16
Medlem
apelsinhimlens avatar
Ja, det står God Jul på de flesta julkort, vilket naturligtvis är fel. Man vill göra det lite finare med och inleda med versal i jul. Samma sak med Gott Nytt År.
Citera
2014-12-24, 11:22
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nästan alla julhälsningar jag ser stavar jul med stor bokstav. Varför? ...
Man kan kalla konventionen »förstärkt signifikans via typografi«. Några slumpvis valda julkort av Jenny Nyström har God Jul, eller GOD JUL med enbart versaler. Motsvarande Glad Påsk och Rolig Påsk, men faktiskt Godt nytt år.

Svenska skribenter har bibringats versalskräck över åren. SAOB skrevs från början med versala artikelbärare. Där band man upp sig för 120 år framåt, och det var inte så lyckat. Sen svängde pendeln och TV skrevs tv, ett överslag enligt min bedömning. Nu är det bara egennamn och några förkortningar som skrivs med versal i löpande text.

Reklam och produktmärkning utnyttjar versaler flitigt. Det är därför jag talar om signifikans via typografi. Avsändaren av en julhälsning må gärna utnyttja samma teknik för att höja sin självbild (sitt varumärke).

I anfall av civil olydnad skriver jag Solen och Månen, som är egennamn på unika himlakroppar. Danskan hade versal på alla substantiv fram till 1948. På 1700-talet skrev man substantiv med versal i svenskan hipp som happ.

God Jul!
Senast redigerad av egon2b 2014-12-24 kl. 11:30.
Citera
2014-12-24, 11:28
Medlem
kinesarsles avatar
Det är vanligt att "God Jul" står ensamt på ett vykort. Jag har inte jättebra koll på hur standarden är på svenska, men i engelskan brukar man i rubriker ha stor bokstav på det mesta. Jag hittade ett exjobb med titeln "An Application Tool for Visualizing Research Work on Landslides".
Citera
2014-12-24, 11:37
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är vanligt att "God Jul" står ensamt på ett vykort. Jag har inte jättebra koll på hur standarden är på svenska, men i engelskan brukar man i rubriker ha stor bokstav på det mesta. Jag hittade ett exjobb med titeln "An Application Tool for Visualizing Research Work on Landslides".
Det är inget som normalt sett tillämpas i svenskan. I engelskan skrivs även t.ex. filmtitlar med stor bokstav i början av varje ord med undantag för 'and', 'if', 'for', men det är inte heller något som vi gör här.
Citera
2014-12-24, 13:10
Medlem
BigIvars avatar
"God jul" bör väl iallafall vara okej eftersom man inleder en mening med stor bokstav.
Citera
2014-12-24, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
"God jul" bör väl iallafall vara okej eftersom man inleder en mening med stor bokstav.

Fast om du då i stället tänker dig, "Jag önskar dig en...", så inleds ju meningen av något annat.
Citera
2014-12-24, 14:00
Medlem
Mikojans avatar
Jag tycker det ser trevligt med stort G och J. Lite måste man få glida på korrektheten…

God Jul! Och Glad Påsk för den delen också
Citera
2014-12-24, 14:04
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast om du då i stället tänker dig, "Jag önskar dig en...", så inleds ju meningen av något annat.

Du har en poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in