2014-12-23, 22:18
Medlem
Har funderat på det fenomenet att svenskar hatar och förlöjligar allt som rör kristendom och kristna medan man samtidigt tycker att alla som yppar någon kritik mot islam är rasister? Läs ISLAM, och EJ muslimer.

Min högst personliga åsikt är att det handlar om rädsla. Kristendomen i sin generella nuvarande form, från 70-80-talet fram tills nu, med skolavslutningar, bröllop, begravningar i kyrkor är ju något de flesta Svenskar haft i sin omgivning under lång tid och känner sig därför "trygg" med att diskriminera och öppet hata den utan att det får några egentliga konsekvenser. Islam däremot är man så fruktansvärt rädd för så man vågar inte ens rita en teckning utan då helt plötsligt är det helt OK att tro vad man vill.

Jag ser så mycket rädsla. Fruktansvärt mycket rädsla. I alla svenska människor som ena sekunden gör narr av frikyrkliga, fredliga, och väl ändå vanliga människor och dess tro, medan de i nästa ögonblick proklamerar människans frihet och hur fantastiskt det är att de har en tro.

Självklart kommer tråden attackeras av just dessa människor nu, med dem som anser att jag har helt fel. Men skit i dem nu, det leder ingen vart att argumentera med dessa.
Det jag är ute efter här är någon som har någon mer input om varför det är just så här?
Citera
2014-12-23, 22:22
Medlem
jalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfoCom
Har funderat på det fenomenet att svenskar hatar och förlöjligar allt som rör kristendom och kristna medan man samtidigt tycker att alla som yppar någon kritik mot islam är rasister? Läs ISLAM, och EJ muslimer.

Min högst personliga åsikt är att det handlar om rädsla. Kristendomen i sin generella nuvarande form, från 70-80-talet fram tills nu, med skolavslutningar, bröllop, begravningar i kyrkor är ju något de flesta Svenskar haft i sin omgivning under lång tid och känner sig därför "trygg" med att diskriminera och öppet hata den utan att det får några egentliga konsekvenser. Islam däremot är man så fruktansvärt rädd för så man vågar inte ens rita en teckning utan då helt plötsligt är det helt OK att tro vad man vill.

Jag ser så mycket rädsla. Fruktansvärt mycket rädsla. I alla svenska människor som ena sekunden gör narr av frikyrkliga, fredliga, och väl ändå vanliga människor och dess tro, medan de i nästa ögonblick proklamerar människans frihet och hur fantastiskt det är att de har en tro.

Självklart kommer tråden attackeras av just dessa människor nu, med dem som anser att jag har helt fel. Men skit i dem nu, det leder ingen vart att argumentera med dessa.
Det jag är ute efter här är någon som har någon mer input om varför det är just så här?

moralpanik...
Citera
2014-12-23, 22:24
Bannlyst
bara idioter med taskig självinsikt hatar sig själva. vettiga personer hatar andra.
Citera
2014-12-23, 22:33
Medlem
inser att rubriken på tråden inte riktigt hänger ihop med texten, men det jag menar med "sig själv" är alltså vår egna historia och vårt eget folk/samhälle som ju faktiskt kristendomen är en del av.
Citera
2014-12-23, 22:38
Medlem
nabbolbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfoCom

Du läser för mycket på aftonbladet. Jag skulle tro att det är väldigt få svenskar som har värderingarna du beskriver. Då vanliga människor väldigt sällan får sin röst hörd i massmedia så är det dessa vänster människor som på något sätt får sin politiska agenda att spegla svenska folkets vilja.

Det finns ingen som är rädd för att kritisera islam förutom Politiker och Journalister som sitter och skriver sina äckliga jävla artiklar i sina äckliga jävla tidningar.

Åk Hem.....
Citera
2014-12-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Du läser för mycket på aftonbladet. Jag skulle tro att det är väldigt få svenskar som har värderingarna du beskriver. Då vanliga människor väldigt sällan får sin röst hörd i massmedia så är det dessa vänster människor som på något sätt får sin politiska agenda att spegla svenska folkets vilja.

Det finns ingen som är rädd för att kritisera islam förutom Politiker och Journalister som sitter och skriver sina äckliga jävla artiklar i sina äckliga jävla tidningar.

Åk Hem.....
Aftonbladet, vad är det. Skittidning. Nej, du har faktiskt helt fel där. Jag baserar det jag skriver på vad jag hör folk säga och skriva i min omgivning, bland bekanta, på arbetsplatser, på sociala medier, på tv (ja), men egentligen överallt.
Citera
2014-12-23, 23:05
Medlem
blofeld88s avatar
Vi hatar oss själva för att vi inte blev invaderade under vk2 samt att vi inte vågade välja sida under kalla kriget.
Citera
2014-12-24, 00:46
Bannlyst
Jag kan hata enskilda individer i perioder men tycker inte jag hatar mig själv för det. Ganska uttjatad psykologisk teori om att det måste vara självhat bakom all hat.

Sedan eftersom du drar upp kristendomen vilket alltid varit största religionen i Sverige finns ju dumma vänd-andra-kinden-till-skiten. Människor blir inte modiga av sådant råd.
Citera
2014-12-24, 01:41
Medlem
BigLouies avatar
Håller delvis med men anser inte att många svenskar förlöjligar kristendomen. De som är emot religion brukar vara emot Islam och Kristendom osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in