2005-09-20, 14:54
Medlem
Har försökt söka men som alltid söker man väl på "fel" saker. Finns det tråd så släng denna.

Jag har funderat på en sak. Jag och en polare satt och snackade lite förut angående döden och hamna i himlen eller helvetet. Enligt han så hade jag nån gång sagt att man Måste döda nån för att INTE hamna i helvetet, vilket jag aldrig gjort. Men vi snackade vidare, och enligt han så ska en människa ligga på "Noll" När man dör. Tex. Du föds. Då ligger du på + 1. Du dödar någon. Då är du på Noll igen. Får du ett barn, då ligger du helt plötsligt på + 1 igen. Då måste du döda nån igen för att hamna på Noll. Är det nån som hört om detta? Eller är det bara hans påhitt?
Citera
2005-09-20, 14:56
Medlem
occasuss avatar
Betyder inte det att om man dör efter att ha dödat nån, så ligger man på -1?
Citera
2005-09-20, 14:58
Medlem
poko-pekkas avatar
vad hade ni tagit när ni dillade?
Citera
2005-09-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Betyder inte det att om man dör efter att ha dödat nån, så ligger man på -1?

Jag vet inte riktigt, det var därför ja fråga. :P

poko-pekka: Vadå tagit? Haha Bara för att det inte är en "normal" fråga så har man tagit nåt? :P Skämt och sido, nej, vi hade inte tagit något. Är emot droger i alla former.
Citera
2005-09-20, 16:57
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galning
Har försökt söka men som alltid söker man väl på "fel" saker. Finns det tråd så släng denna.

Jag har funderat på en sak. Jag och en polare satt och snackade lite förut angående döden och hamna i himlen eller helvetet. Enligt han så hade jag nån gång sagt att man Måste döda nån för att INTE hamna i helvetet, vilket jag aldrig gjort. Men vi snackade vidare, och enligt han så ska en människa ligga på "Noll" När man dör. Tex. Du föds. Då ligger du på + 1. Du dödar någon. Då är du på Noll igen. Får du ett barn, då ligger du helt plötsligt på + 1 igen. Då måste du döda nån igen för att hamna på Noll. Är det nån som hört om detta? Eller är det bara hans påhitt?

låter aningen......långsökt....
Citera
2005-09-20, 17:06
Tror att detta passar bättre i filosofi-forumet...
Citera
2005-09-20, 20:56
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag har stött på temat förut, med viss variation. Då gällde resonemanget att man var tvungen att skapa mer mänskligt liv än man utsläcker, för att kunna räknas som en som tillfört något. Vi halkade in på att alla som tjänstgjort i krig har en del att ta igen...
Citera
2005-09-20, 21:01
Medlem
pekmezs avatar
Man kan vrida på det där och tänka att när man födds så är man skyldig gud ett liv, detta medför att man måste födda en så man hamnar på noll. Låter mer rimligare.

Godare också.
Citera
2005-09-20, 22:13
Medlem
Ja, det kanske är en "dum" fråga att ställa. :P Men ändå, känns rätt bra att få en del svar på den.

pekmez: Det är så vi funderade på. "Man blir skyldig Gud ett liv" Alltså måste man TA ett liv. Även om ditt låter mycket bättre. Du "ger" Gud ett liv. Slutar här och ska tänka om ja kommer på nåt bättre att skriva, innan jag svamlar bort mig totalt.
Citera
2005-09-21, 00:47
Medlem
för att citera Douglas Adams: "42"

Jag tror att ni börjar formulera frågan på Djupa tankens mystiska svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in