• 1
  • 2
2014-12-28, 13:27
Medlem
Och samma löneläge för anställd gissar jag...

Låter som mycket hårda puckar.

Varför vill man bli frisör? Man måste verkligen ÄLSKA att klippa tänker jag.

Finns det så många brudar med denna sortens passion för saxen?
Citera
2014-12-29, 17:43
Medlem
Men i fråga om skicklighet, så kan det alltså generellt vara lika på en frisör som tar 200 kr som en som tar 600 kr, eller?
Citera
2014-12-30, 01:09
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Men i fråga om skicklighet, så kan det alltså generellt vara lika på en frisör som tar 200 kr som en som tar 600 kr, eller?

Nej, de som tar mer betalt gör det normalt för att de är bättre. Man märker snabbt skillnaden i kvalitet på en klippning på 200:- och en för 450:-. Som med allt annat så kostar kvalitet, och de som levererar kvalitet kan ta betalt för det.
Citera
2014-12-30, 02:23
Medlem
Ok, men hur fungerar lönesättningen.

Om du är anställd, får man provision då beroende på hur många bokningar man får in?

Eller det spelar ingen roll?
Citera
2015-01-05, 00:54
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Citat:
Ok, men hur fungerar lönesättningen.

Om du är anställd, får man provision då beroende på hur många bokningar man får in?

Eller det spelar ingen roll?

Det vanligaste, på vettiga salonger, är att du har en grundlön och det är den som gäller. Detta pga att du som anställd inte kan påverka företagets inkommande kunder annat än att göra ett bra jobb. Du ska inte lida om ägaren inte marknadsför er/har bra märken/dåligt läge/etc.
Däremot brukar man få provision på de produkter man säljer.

Men... att vara anställd är nog det slitsammaste och tråkigaste man kan göra inom frisörbranschen - för du bestämmer inte ett jota själv. Och pengarna är inte feta för det slitet som man utför. Men visst, det är en säker inkomst och du får erfarenhet. Lär dig do´s and don´ts inför att du startar upp din egna firma.
Citera
2015-01-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringelikrokarna
Det vanligaste, på vettiga salonger, är att du har en grundlön och det är den som gäller. Detta pga att du som anställd inte kan påverka företagets inkommande kunder annat än att göra ett bra jobb. Du ska inte lida om ägaren inte marknadsför er/har bra märken/dåligt läge/etc.
Däremot brukar man få provision på de produkter man säljer.

Men... att vara anställd är nog det slitsammaste och tråkigaste man kan göra inom frisörbranschen - för du bestämmer inte ett jota själv. Och pengarna är inte feta för det slitet som man utför. Men visst, det är en säker inkomst och du får erfarenhet. Lär dig do´s and don´ts inför att du startar upp din egna firma.

Låter faktiskt jävligt hårt i mina öronen att inte få nån slags bonus på de klippningar man får in.

Det måste ju ändå betala sig på nåt sätt tycker man, beroende på hur många bokningar man får.

Annars är det ju så mkt bättre o glassigare för en som kanske "bara" har 5 klippningar per dag jmf med en som har 10 st. Och ändå ska de få samma lön? Låter inte vettigt.

Om jag var en ung snygg frisörska som nyss slutat utbildningen hade jag gått ett halvår max ett år på salong byggt upp en kundkrets av snygga killar.....

och sen startat eget....eller haft min egen heta stol iaf...
Citera
2018-08-11, 14:54
Medlem
Jag är utbildad frisör med gesaällbrev som säger att man är en "behörig frisör" utan detta gesällbrev är man inte frisör !

En anställd frisör tjänar enligt Handels anställdas riksförbund cirka 135 kronor före skatt.

Mom 1.2 Garantilön
Summan av basbelopp och arbetsprovision för heltidsanställd behörig
frisör kan inte understiga nedan angiven garantilön/månad:
Från och med 1/4 2017 23 404 kr/månad (135,28 kr/tim)
Från och med 1/4 2018 23 919 kr/månad (138,26 kr/tim)
Från och med 1/4 2019 24 454 kr/månad (141,35 kr/tim)

https://www.svenskafrisorskolan.se/F..._2017-2020.pdf

Man har även en arbetsprovision ligger på 17.67% . Det innebär att på 500 kr skall man lägga en arbetsprovision som arbetstagaren skall ha av arbetsgivaren. så då blir det cirka 88.35 kronor som skall dras av på dessa 500kr. 500- 88.35= 411.65 kronor får arbetsgivaren men då skall den betala 135 kronor i lön till frisören på dessa 411.65kr och över blir 276.65 kr till arbetsgivaren/ägaren därefter skall det skattas 50% för företaget samt 33% för arbetstagaren så frisörer får i rena pengar 90.95 kr i timmen på en klippning som kostar 500kr inte så mycket på en klippning men man måste se över en hel månad samt göra en snitt beräkning på hur många kunder man har i månaden.

Har man 10 herr klipp /per dag och tar 500 kr blir det 10 *500= 5000 kr på en dag 25000 på en vecka 5 arbetsdagar på 15 arbestdagar skulle man tjäna 75000kr detta var ett exempel om man tar 500 kr för herrklippningar.

75000kr till företaget av dem pengarna skall man skall arbetsgivaren betala skatt på 50% hälften bort.
37.500 kvar då skall den betala lön till arbetstagaren. 23.919kr som är garantilön. 13.581 kronor till ägaren som den skall betala lokal, vatten, el, telefon, försäkringar, produktleverantörer, slitage/reparationer, kassaregister tidningar, kaffe, samt att ägaren även skall ha en vinst på dessa 13581 kronor för att tjäna några pengar på den anställde annars är det ingen ide att anställa. Detta var ett exempel på hur det kan se ut vad det gäller löner och utgifter för anställda och arbetsgivare.

MVH Frisör/företagare
Citera
2018-08-11, 15:43
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Tja!

Hur mycket tjänar frisörer? Om man är anställd av en salon alltså.

Kostade ca 500 kr för en klippning för mig och det tog ca 30 min i runda slängar...

Det blir ganska mkt cash på en dag.

Nån som har ett hum?

Haha sådär kan du inte räkna. De har ju kostnader och de har inte kunder non stop.

Orkar inte googla men en anställd har runt 20 000kr månaden men de flesta är ju egna företagare som får hyra en stol.

Kanske kul jobb men för de allra flesta ett riktigt bottennapp vad gäller löner.
Citera
2018-08-16, 12:41
Bannlyst
Jag är frisör själv och tar 510kr för en 30-minuters klippning. Totalt 5 års utbildning med AB-frisörlicens och gesällbrev. Slitsam utbildning och skitlön under traineetimmarna (3000h). På mitt jobb arbetar vi enligt kollektivavtal och då innebär det en skitlåg grundlön, men en hög provision (genomsnitt ca 13% på alla intäkter). Vissa månader tar man ut 16k i lön och vissa månader tar man ut 25k i lön. Försök att förklara det för banken när man vill ha ett lån hehe.

Har haft egen salong tidigare med 5 anställda. Jag tjänar mer nu som anställd. Men friheten var ju schysst. Hyrstol är att överväga när man har småbarn eller ett ytterligare jobb. Friheten är maximal då men intäkterna bli minimala.

All utrustning kostar ca 20-30k per frisör och utrustningen kräver oerhört mycket underhåll. Alla redskap som vidrör hud måste rengöras ordentligt mellan varje kund. Utöver det så konsumeras det extrema mängder el och vatten varje dag. Försäkringar, moms, produktlager, löner, hyra etc etc. Det är dyrt att ha en salong. En 30-minuters klippning för 200kr är därav helt omöjligt om det ska göras korrekt. Många nyanlända saknar utbildningen som fackförbundet kräver för att kunna ta del av kollektivavtalet. Därför finns det billiga klippningar. Fusk, fusk och mera fusk.
Citera
2018-08-16, 18:00
Medlem
tomyhockeys avatar
Du behöver inte äns ta ut lön . Du kan öppna egen lokal, vatten och sax billigt skit vad andra säger här. Kör invandrar styl. Vi tar inga kort, endast cash . Börjar med 99kr så få du kunder sedan höjer du till 150kr, skit i å betala skatt gör som invandrarna . 6-8 klippningar om dagen så har du 500 kr minst i fickan/dag.
Sälj droger under bordet eller alkohol så kommer du till 1000kr / dag .
Citera
2018-08-17, 17:05
Medlem
jag hoppas du skämtar 500kr för klippa lite hår, var e detta ? Kostar här jag bor 120kr för män och 160kr för kvinnor. 80kr för barn o pensionärer och det är en del av stan inte mitt inne i smeten men ganska så nära
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in