Min syster är frisör. Hon gick frisörlinjen på gymnasiet, och har varit egen företagare sedan något år eller två efter studenten. Hon och en tjej till driver en salong tillsanmmans, men som två enskilda firmor.
Hon tjänar inga fantasisummer. Om hon är sjuk (hon var hemma hela förra veckan i influensa) eller åker på semester så har hon ingen inkomst, men lokalhyra, el, telefon, internet, etc ska fortfarande betalas.
De måste köpa in en hel del preparat (permanentvätskor, färger, etc) och ha ett rejält lager så de inte plötsligt får slut på preparat. Visst får de tillbaka kostnaden för inköpen så småningom, men det finns säkert preparat de "måste" ha i lager utifall någon kund behöver det, även om det kanske bara sker ett par gånger per år.
Du har även kostnader för tvätt av handdukar och liknande (vatten/el/tvättmedel), och saxarna är inte billiga (om man ska ha bra kvalitet). Tror min syster har ett par keramiska saxar som kostar ett par tusen styck (om jag minns rätt).
Hon har flera gånger sagt att hon hade tjänat mer på att vara vanligt anställd, men att driva eget ger henne större frihet när hon vill vara ledig/åka på semester.
Om jag förstått det rätt så har skattemyndigheterna fokuserat mycket på just frisörer och deras skattefusk. De har numera kortläsare som rapporterar alla transaktioner (gissa vem som måste betala för kortläsaren, samt betala en transaktionsavgift till banken):
https://www.skatteverket.se/omoss/pr...800093633.html
Min syster är mycket irriterad när hon går förbi frisörer som tar 150-200 kr för en klippning. Det finns ingen möjlighet att gå runt med en sådan prissättning. Jag tror hon tar 480 kr numera för en klippning (inklusive tvätt).
Jag är givetvis inte objektiv här (det är ju min syster), men jag anser att hon är mycket bättre än någon annan jag klippt mig hos. Hon klipper "för hand", inte en massa med maskin, så det tar lite längre tid med resultatet blir också bättre.