• 1
  • 2
2014-12-23, 16:50
Medlem
Tja!

Hur mycket tjänar frisörer? Om man är anställd av en salon alltså.

Kostade ca 500 kr för en klippning för mig och det tog ca 30 min i runda slängar...

Det blir ganska mkt cash på en dag.

Nån som har ett hum?
Citera
2014-12-23, 17:05
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
En frisör hyr som oftast en stol i en salong, och det kostar en bra slant. Så det du betalar ska ju både täcka det, samt skatter och en massa andra utgifter. Sedan får man tänka på att frisörer ofta sliter ut både rygg och ben, samt utsätts varje dag för alla skadliga ämnen i produkterna som används.
Det är verkligen inget drömyrke.
Citera
2014-12-23, 17:06
Medlem
Som vanligt utgår folk ifrån att företag i servicebranschen inte har några kostnader alls.

En anställd frisör lär väl inte ha speciellt högre lön än någon annan med en praktisk utbildning som jobbar i handeln: http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Frisor-1084

En egenföretagare som driver sitt företag vitt och tar hyfsade priser (alla som tar under 150 kr per klippning tar säkert åtminstone 10% av jobben svart) jobbar garanterat som en tok för att få det att gå runt. Alla "invandrarfrisörer" i närheten av mig har öppet 10-18 på vardagar och 10-14 på lördagar, och det är alltid samma person som jobbar.

En dyrare frisersalong kan säkert gå runt lite bättre, speciellt om den tillhör en kedja, men några fantasisummor lär ägarna inte dra in. Mycket faller säkert i hyra, personal- och produktkostnader.
Citera
2014-12-23, 17:06
Medlem
Du missar kanske skatten, kostnader för lokal och att man kanske inte har ett konstant kundflöde under dagen.
Citera
2014-12-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
En frisör hyr som oftast en stol i en salong, och det kostar en bra slant. Så det du betalar ska ju både täcka det, samt skatter och en massa andra utgifter. Sedan får man tänka på att frisörer ofta sliter ut både rygg och ben, samt utsätts varje dag för alla skadliga ämnen i produkterna som används.
Det är verkligen inget drömyrke.

Just det, många är egenföretagare som bara hyr en stol. Kan inte tänka mig att det är lätt att få det att gå ihop, med tanke på hur många frisörer som arbetar på det här sättet som hamnar i Lyxfällan, där det visar sig att deras intäkter knappt täcker stolshyran...
Citera
2014-12-23, 17:13
Medlem
Ok! Tusen tack för snabb feedback!

Jag vill bara påpeka att jag inte drar slutsatser av det jag ser men det får en ändå att tänka.

Det finns ju frisörer som tar 150-200 kr (svart??) och sen finns det som sagt frisörer som tar 600 kr och uppåt.

Man funderar liksom på marginalerna. Om det i slutändan blir samma nettovinst. När avdrag för skatt, utrustning, hyra etc är betalt.

För annars funderar jag på vad som är skillnaden på en frisör på en salong och en frisör på ett litet krypin? Är det same-same just in a different package?

De kan ju ha gått på samma frisörskola men landat olika?. Eller?
Citera
2014-12-23, 23:28
Medlem
TexasSwedes avatar
Min syster är frisör. Hon gick frisörlinjen på gymnasiet, och har varit egen företagare sedan något år eller två efter studenten. Hon och en tjej till driver en salong tillsanmmans, men som två enskilda firmor.

Hon tjänar inga fantasisummer. Om hon är sjuk (hon var hemma hela förra veckan i influensa) eller åker på semester så har hon ingen inkomst, men lokalhyra, el, telefon, internet, etc ska fortfarande betalas.

De måste köpa in en hel del preparat (permanentvätskor, färger, etc) och ha ett rejält lager så de inte plötsligt får slut på preparat. Visst får de tillbaka kostnaden för inköpen så småningom, men det finns säkert preparat de "måste" ha i lager utifall någon kund behöver det, även om det kanske bara sker ett par gånger per år.

Du har även kostnader för tvätt av handdukar och liknande (vatten/el/tvättmedel), och saxarna är inte billiga (om man ska ha bra kvalitet). Tror min syster har ett par keramiska saxar som kostar ett par tusen styck (om jag minns rätt).

Hon har flera gånger sagt att hon hade tjänat mer på att vara vanligt anställd, men att driva eget ger henne större frihet när hon vill vara ledig/åka på semester.

Om jag förstått det rätt så har skattemyndigheterna fokuserat mycket på just frisörer och deras skattefusk. De har numera kortläsare som rapporterar alla transaktioner (gissa vem som måste betala för kortläsaren, samt betala en transaktionsavgift till banken):
https://www.skatteverket.se/omoss/pr...800093633.html

Min syster är mycket irriterad när hon går förbi frisörer som tar 150-200 kr för en klippning. Det finns ingen möjlighet att gå runt med en sådan prissättning. Jag tror hon tar 480 kr numera för en klippning (inklusive tvätt).
Jag är givetvis inte objektiv här (det är ju min syster), men jag anser att hon är mycket bättre än någon annan jag klippt mig hos. Hon klipper "för hand", inte en massa med maskin, så det tar lite längre tid med resultatet blir också bättre.
Citera
2014-12-23, 23:50
Medlem
Kör svart två timmar per dag fyra dar i veckan. Räknat på 250 kr per kund talar vi 16-tusen extra per månad utöver ordinarie lön.
Citera
2014-12-24, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Hon har flera gånger sagt att hon hade tjänat mer på att vara vanligt anställd, men att driva eget ger henne större frihet när hon vill vara ledig/åka på semester.

Låter kortsiktigt. Du sa ju själv att hon inte har råd att vara sjuk en vecka så hur har hon råd att sätta undan semesterersättning till sig själv för tre-fyra veckors ledighet? Det hade hon haft betydligt större frihet till om hon varit anställd med de förmåner det innebär.

Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Om jag förstått det rätt så har skattemyndigheterna fokuserat mycket på just frisörer och deras skattefusk. De har numera kortläsare som rapporterar alla transaktioner (gissa vem som måste betala för kortläsaren, samt betala en transaktionsavgift till banken):
https://www.skatteverket.se/omoss/pr...800093633.html

Vad för typ av kortläsare? Långt ifrån alla frisörer tar betalkort men du kanske menar nån kontrollenhet i kassamaskinen?
Citera
2014-12-26, 00:25
Medlem
Min fru driver egen salong, en av hennes saxar kostar 16 000:- så det är inte billigt.

Hon tjänar absolut inga stora pengar trots fullbokade dagar, helger, brudar och tärnor.
Citera
2014-12-26, 14:12
Medlem
kringelikrokarnas avatar
En vän till mig jobbar som frisör på en salong som räknas som en av Örebros bästa salonger. Priset ligger på 400kr för en klippning och resterande behandlingar ligger i samma prisnivå som respektabla och kvalitativa salonger håller (alltså inte invandrarhak där det kostar 100kr för en halvsketen klippning, och inte heller superlyx-salonger). Hon har eget företag och hyr alltså en stol av salongen.

Hon jobbar i princip varje dag 9-19. Vardagarna går helt och hållet till salongens vanliga göromål, lördagar innehåller både brud-uppsättningar och de vanliga grejjerna. Söndagar är enda dagen hon är ledig (om hon är ledig...). Hon är välbesökt men kan ändå inte ta ut mer än 9.000-10.0000 i lön.

Enda sättet att tjäna bra pengar inom frisörbranschen är; skaffa egen salong på AAA-läge, etablera salongen så att det blir något alla känner till, hyr ut stolar till kvalitativa frisörer, ha bra avtal med frisörerna så att de vill stanna länge hos dig.
Deras hyra kan då täcka upp "din del" av hyran och du blir befriad från en stor kostnad. Blir omsättningen för stor på nya frisörer så kommer det att vara du som förlorar på det.
Citera
2014-12-27, 18:04
Medlem
Tjippmunks avatar
instämmer med senaste skribenten.
en vän hyr stol på en salong och kan plocka ut 10-12 tusen efter skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in