• 1
  • 2
2014-12-23, 13:04
Medlem
Queefas avatar
Min tjej är student och får just nu bara bidrag (2800/månad). Hon ska plugga i några år till. Jag är anställd och har c.a. 15 efter skatt.

Vi vill flytta in i en lägenhet som kostar 6400:- att hyra i månaden (finns inget annat just nu). Då det inte går att dela på hyran 50/50 så är frågan hur vi på bästa sätt fördelar främst hyran mellan oss.

Hon kan gå in med 1400:- när det kommer till hyran säger hon. Resterande 1400:- är det tänkt att hon "lever för" i form av mat och dylikt.

Jag vet med mig att jag utöver min del av hyran på 5000:- kommer behöva stå för bredbandet och TV:n, en väldigt stor del av maten, elen... Ja, egentligen allt utöver hyran. Spontant känns det inte bra.

Vi har varit tillsammans i 2 år och trots vad jag känner för henne vet jag inte hur pass rättfärdigat det är att lägga mer eller mindre hälften av lönen på fasta kostnader.

Är det realistiskt av tjejen att tro att hon klarar sig på dessa pengar framöver? Om 1400 går till hyran så kommer resten ryka lika fort.

Någon med tankar?
Citera
2014-12-23, 13:15
Moderator
Det låter som en väldigt optimistisk budget, jag själv köper mat för mer än 1400kr i månaden, ska hon sitta inne och göra ingenting? Behöver hon aldrig en kursbok göra någonting för nöjes skull? Många studenter har problem att gå runt på CSN (beror på hur de prioriterar) så att hon skulle klara sig på den lilla pengen tror jag inte.

Det bästa du kan göra är att säga det till henne, att det är lite för snedvriden i vad ni betalar, kanske ska ni försöka hitta en billigare lägenhet? Låter som ett bättre förslag (om det skulle finnas någon). Kommunikation är A och O

Ekonomiskt kommer det vara väldigt svårt och framför allt tråkigt för henne då hon inte kommer kunna göra någonting nästan.
Citera
2014-12-23, 13:18
Medlem
Brutes avatar
Varför har hon bara bidragsdelen och inte studielån?

EDIT: Jag noterar att homofoben i dig tvingade dig att skriva till (tjej) i rubriken.

//Brute
Citera
2014-12-23, 13:18
Medlem
partyboels avatar
Ska du dela ditt liv med bruden så betala det du kan, i framtiden ger hon tillbaka bara. Sluta gråt så mycket över pengar och njut av tiden med din flickvän. Snålhet leder bara till ensamhet.
Citera
2014-12-23, 13:20
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queefa
...vet jag inte hur pass rättfärdigat det är att lägga mer eller mindre hälften av lönen på fasta kostnader.

Välkommen till verkligheten.
Citera
2014-12-23, 13:24
Bannlyst
Låter onekligen som hon vill snylta på dig. Du borde säga att hon ska ha ett kvälljobb eller ta det stora CSN-lånet på 8000kr för att bidra annars får hon bo kvar med sin mor. För det är inte okej, det är redan dömt att det ska ta slut inom ett par år enligt statistiken. Du kommer aldrig få tillbaka dom pengar du gör av med på henne.
Citera
2014-12-23, 13:33
Medlem
Bubblys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Låter onekligen som hon vill snylta på dig. Du borde säga att hon ska ha ett kvälljobb eller ta det stora CSN-lånet på 8000kr för att bidra annars får hon bo kvar med sin mor. För det är inte okej, det är redan dömt att det ska ta slut inom ett par år enligt statistiken. Du kommer aldrig få tillbaka dom pengar du gör av med på henne.
Förväntar mig inte få tillbaka pengar, haha. Det med kvällsjobb låter bra.
Citera
2014-12-23, 13:38
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det är såklart fint att vara generös och sånt där men ska ni bo tillsammans så kommer din del av hushållets kostnader öka varje gång ni eller en av er vill köpa något eller göra något eller en räkning dyker upp. Det funkar liksom inte att leva på så små marginaler och särskilt inte när det finns en annan person i hushållet med en bättre inkomst.
Citera
2014-12-23, 13:43
Medlem
Queefas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Det är såklart fint att vara generös och sånt där men ska ni bo tillsammans så kommer din del av hushållets kostnader öka varje gång ni eller en av er vill köpa något eller göra något eller en räkning dyker upp. Det funkar liksom inte att leva på så små marginaler och särskilt inte när det finns en annan person i hushållet med en bättre inkomst.
Precis. Känns overkligt att resa ihop t.ex.
Citera
2014-12-23, 13:48
Medlem
Wheeler88s avatar
Hon kan ju ta lån på 25%, 50% 75% och 100%, alltså hon kan låna 25% och inte vara så snål själv och endå inte ha ett berg av skulder när hon är klar samt dessutom se till att ni inte behöver snåla till vardagen. Tryck lite på henne om att låna 25%
Citera
2014-12-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queefa
Någon med tankar?

Välkommen till vuxenvärlden Livet är orättvist och nu har du förstått det förhoppningsvis Vad du kan göra är att be din flickvän att skaffa sig ett extrajobb. Tänk på att feminister aldrig klagar på när mannen drar det stora lasset ekonomiskt i hushållet Blir du för obekväm mot henne kommer hon antagligen dumpa dig och flytta ihop med någon annan välbärgad kille.
Citera
2014-12-23, 15:34
Medlem
Bubblys avatar
Tack för allas input.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto