Citat:

Ursprungligen postat av 
Shadowcraft

Tjena! En god vän till familjen har länge bosparat till mig i HSB (Ca 100k). Detta för att jag ska få förtur på nybyggda lägenheter och kunna få en hyresrätt. Är inte intresserad av att köpa en ny lägenhet men en hyresrätt senare i livet skulle inte vara helt fel. Grejen är dock att avkastningen är sämre än om jag investerar pengarna i aktier. 
Är det värt att flytta pengarna och är det lätt att få en hyresrätt med så mycket pengar/poäng jag har i bosparande? Ifall jag bara får en sketen etta i en problemförort så flyttar jag nog hellre pengarna. Någon med erfarenhet av HSB?
Hade förövrigt då tänkt investera pengarna i ett antal investmentbolag, tex. Investor, Lundsberg etc.

Gick ur HSB för ett drygt år sedan. Hade kötid sen 1983 och max bospargrundande sparande ända sen dess.
Fortsatt inget vettigt hyreskontrakt så långt ögat kunde nå. Endast förtur på nybyggda BR, vilket är helt ointressant för mig. Alternativt HR, men de vettiga hade det nog krävts minst 20 års kötid ytterligare för och med den takten som HR försvinner genom ombildning kändes det som att i takt med att fler försvinner ur kön så försvinner också de bra hyresrätterna. 
Idag är det kanske 1000 personer före mig i kön till 10 HR om året som jag vill ha. Om 20 år är det 10 före mig till 1 HR som jag vill ha.
Avslutade medlemskapet och flyttade pengarna till mitt vanliga sparande och lika glad är jag för det. Någon lägenhet som jag faktiskt vill ha hade jag nog aldrig fått. Fortsätter köra på BR/villa.