• 1
  • 2
2014-12-22, 21:41
Medlem
Shadowcrafts avatar
Tjena! En god vän till familjen har länge bosparat till mig i HSB (Ca 100k). Detta för att jag ska få förtur på nybyggda lägenheter och kunna få en hyresrätt. Är inte intresserad av att köpa en ny lägenhet men en hyresrätt senare i livet skulle inte vara helt fel. Grejen är dock att avkastningen är sämre än om jag investerar pengarna i aktier.

Är det värt att flytta pengarna och är det lätt att få en hyresrätt med så mycket pengar/poäng jag har i bosparande? Ifall jag bara får en sketen etta i en problemförort så flyttar jag nog hellre pengarna. Någon med erfarenhet av HSB?

Hade förövrigt då tänkt investera pengarna i ett antal investmentbolag, tex. Investor, Lundsberg etc.
Citera
2014-12-22, 22:03
Medlem
Bbobis avatar
Du kan ju HSB-spara i fonder nu för tiden.

Swedbank Robur Ethica Sverige
Swedbank Robur Ethica Global

Dom två kan man HSB-spara i. Om det nu är intressant.

Men vad fan spelar avkastningen för roll om om någon annan sparat åt dig för att du ska få poäng? Det är ju poängen man sparar för.
Citera
2014-12-22, 22:14
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Tjena! En god vän till familjen har länge bosparat till mig i HSB (Ca 100k). Detta för att jag ska få förtur på nybyggda lägenheter och kunna få en hyresrätt. Är inte intresserad av att köpa en ny lägenhet men en hyresrätt senare i livet skulle inte vara helt fel. Grejen är dock att avkastningen är sämre än om jag investerar pengarna i aktier.

Är det värt att flytta pengarna och är det lätt att få en hyresrätt med så mycket pengar/poäng jag har i bosparande? Ifall jag bara får en sketen etta i en problemförort så flyttar jag nog hellre pengarna. Någon med erfarenhet av HSB?

Hade förövrigt då tänkt investera pengarna i ett antal investmentbolag, tex. Investor, Lundsberg etc.

Gick ur HSB för ett drygt år sedan. Hade kötid sen 1983 och max bospargrundande sparande ända sen dess.

Fortsatt inget vettigt hyreskontrakt så långt ögat kunde nå. Endast förtur på nybyggda BR, vilket är helt ointressant för mig. Alternativt HR, men de vettiga hade det nog krävts minst 20 års kötid ytterligare för och med den takten som HR försvinner genom ombildning kändes det som att i takt med att fler försvinner ur kön så försvinner också de bra hyresrätterna.

Idag är det kanske 1000 personer före mig i kön till 10 HR om året som jag vill ha. Om 20 år är det 10 före mig till 1 HR som jag vill ha.

Avslutade medlemskapet och flyttade pengarna till mitt vanliga sparande och lika glad är jag för det. Någon lägenhet som jag faktiskt vill ha hade jag nog aldrig fått. Fortsätter köra på BR/villa.
Senast redigerad av Eerie 2014-12-22 kl. 22:17.
Citera
2014-12-22, 22:15
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du kan ju HSB-spara i fonder nu för tiden.

Swedbank Robur Ethica Sverige
Swedbank Robur Ethica Global

Dom två kan man HSB-spara i. Om det nu är intressant.

Men vad fan spelar avkastningen för roll om om någon annan sparat åt dig för att du ska få poäng? Det är ju poängen man sparar för.

Därför ifall poängen inte ger mig nån lägenhet så är det onödigt att ha pengarna där med låg avkastning.
Citera
2014-12-22, 22:21
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Gick ur HSB för ett drygt år sedan. Hade kötid sen 1983 och max bospargrundande sparande ända sen dess.

Fortsatt inget vettigt hyreskontrakt så långt ögat kunde nå. Endast förtur på nybyggda BR, vilket är helt ointressant för mig. Alternativt HR, men de vettiga hade det nog krävts minst 20 års kötid ytterligare för och med den takten som HR försvinner genom ombildning kändes det som att i takt med att fler försvinner ur kön så försvinner också de bra hyresrätterna.

Idag är det kanske 1000 personer före mig i kön till 10 HR om året som jag vill ha. Om 20 år är det 10 före mig till 1 HR som jag vill ha.

Avslutade medlemskapet och flyttade pengarna till mitt vanliga sparande och lika glad är jag för det. Någon lägenhet som jag faktiskt vill ha hade jag nog aldrig fått. Fortsätter köra på BR/villa.

Fyfan, tråkigt. Det var detta jag var rädd för och har hört liknande. Lutar mot att göra samma sak som du..
Citera
2014-12-22, 22:26
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Fyfan, tråkigt. Det var detta jag var rädd för och har hört liknande. Lutar mot att göra samma sak som du..

Alltså det skadar ju inte att stå kvar i kön. men HSB är inte en förening jag vill stödja rent ideologiskt och Swedbank och dess fonder gillar jag heller inte. Etter värre är det när man kastar på benämningen Ethica som någon slags USP. För mig var det naturligt att avsluta skiten då jag har mitt på det torra ändå.

Det finns dock absolut ingen anledning att gå ur om man inte har så många andra alternativ avseende boendet.
Senast redigerad av Eerie 2014-12-22 kl. 22:35.
Citera
2014-12-22, 22:35
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Alltså det skadar ju itne att stå kvar i kön. men HSB är inte en förening jag vill stödja rent ideologiskt och Swedbank och dess fonder gillar jag heller inte. Etter värre är det när man kastar på benåmningen Ethica som någon slags USP. För mig var det naturligt att avsluta skiten då jag har mitt på det torra ändå.

Det finns dock absolut ingen anledning att gå ur om man inte har så många andra alternativ avseende boendet.

Okej, jag får väl titta runt och leta efter olika alternativ. Tack för svar!

Hur viktigt är det att vara i någon slags boende kö för att få en lägenhet nu för tiden?
Citera
2014-12-22, 22:38
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Okej, jag får väl titta runt och leta efter olika alternativ. Tack för svar!

Hur viktigt är det att vara i någon slags boende kö för att få en lägenhet nu för tiden?

Det är A och O att stå i en kö om man inte vill köpa sitt boende. Men även om man kan köpa ett boende är det bra att stå i kö som en sorts plan B. Jag står även i stockholm stads bostadskö. Om sisådär 30 år kan man säkert få nåt bra men min tidshorisont för livet ger utrymme för att vänta.

Stå kvar i HSB och välj deras globala sparalternativ så får du se om du behöver utnyttja det om några decennier. Risken är väl annars att man bränner pengarna på skräp istället och det är alltid en dålig idé.
Citera
2014-12-22, 22:47
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Det är A och O att stå i en kö om man inte vill köpa sitt boende. Men även om man kan köpa ett boende är det bra att stå i kö som en sorts plan B. Jag står även i stockholm stads bostadskö. Om sisådär 30 år kan man säkert få nåt bra men min tidshorisont för livet ger utrymme för att vänta.

Stå kvar i HSB och välj deras globala sparalternativ så får du se om du behöver utnyttja det om några decennier. Risken är väl annars att man bränner pengarna på skräp istället och det är alltid en dålig idé.

Har dock pengar till att köpa en lägenhet men ifall man pluggar i en annan stad så är det ju en hyresrätt som gäller. Står nog kvar ett tag till iaf.
Citera
2014-12-22, 22:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Därför ifall poängen inte ger mig nån lägenhet så är det onödigt att ha pengarna där med låg avkastning.

Om ingen fick lägenhet via HSB skulle ingen spara i HSB.

Man vet inte vad som händer i framtiden. Jag äger BR men står i Stockholm bostadskö och har iaf 340 poäng i HSB.

Det kostar ju inget för dig att stå kvar om man inte räknar utebliven avkastning.

Men som sagt så placerar man ju pengarna där för poäng och inte för avkastning.

Och eftersom du inte har spara ihop dom pengarna själv så fattar jag inte varför du ser på pengarna som om dom vore dina surt förvärvade kronor du nu vill ska generera så mkt som möjligt.
Citera
2014-12-22, 23:05
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:

Man vet inte vad som händer i framtiden. Jag äger BR men står i Stockholm bostadskö och har iaf 340 poäng i HSB.

Det kostar ju inget för dig att stå kvar om man inte räknar utebliven avkastning.

Men som sagt så placerar man ju pengarna där för poäng och inte för avkastning.

Och eftersom du inte har spara ihop dom pengarna själv så fattar jag inte varför du ser på pengarna som om dom vore dina surt förvärvade kronor du nu vill ska generera så mkt som möjligt.

Som sagt. Det vore ju tråkigt om dem pengarna personen gett mig ligger i skitsparande. Då tror jag att han hellre skulle uppskatta att jag gjorde någonting bättre med dem. Sen så ser jag inte det som "mina surt förvärvade pengar", vet inte var du fick det ifrån.
Citera
2014-12-22, 23:06
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Det tror jag folk skulle göra iaf. Det räcker med illusionen av att man kan få en bostad som man vill ha för att folk ska hoppas.

Sanningen är nog snarare att någon enstaka individ får en bostad som de faktiskt drömt om. De flesta löser det nog på annat sätt och andra tar något som de egentligen inte drömt om men man måste ju bo någonstans.

Med det sagt är det ju inte en dålig idé att stå i bostadskö och hoppas. Något kanske man eventuellt kan få ut av det. Men det är viktigt at ttänka på att HSB i princip endast förmedlar nybyggda BR idag och i viss mån nybyggda HR i dåliga lägen. Dock är min ståndpunkt sprungen ur en stark stockholms-bias.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in