2014-12-22, 19:11
Medlem
CCCowboy1s avatar
Tjena, jag har 3 st hela bitar rostbiff på cirka 700-800 gram styck. Jag tänkte bara kolla om någon har något bra recept eller tillagningsmetod för just rostbiff? Jag funderar på att låta den vara hel, och helsteka i ugnen på låg värme, cirka 125-150 grader.

Men är det någon som har något bättre sätt eller något förslag så välkomnas det gärna!
Citera
2014-12-22, 19:15
Medlem
Kör in den hel i ugnen, på låg temperatur och länge. Salta, peppra innan, skär upp och ät. Sjukt gott.
Citera
2014-12-22, 19:15
Medlem
Louandas avatar
Det blir väldigt gott att ugnsteka.
Annars så här vid jul kan du göra tjälknöl.
Citera
2014-12-22, 19:20
Medlem
CCCowboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollett
Kör in den hel i ugnen, på låg temperatur och länge. Salta, peppra innan, skär upp och ät. Sjukt gott.

Ja, det var precis så jag tänkte. Det är ingen höjdare att göra dom som "biffar" antar jag? Kan tänka mig att det blir lite segt om man gör tjocka skivor och steker?
Citera
2014-12-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCCowboy1
Ja, det var precis så jag tänkte. Det är ingen höjdare att göra dom som "biffar" antar jag? Kan tänka mig att det blir lite segt om man gör tjocka skivor och steker?
Det klassiska är att steka i ugn. Den färdiga steken kan du antingen skiva och äta direkt eller spara och servera ljummen. Hade jag befunnit mig i samma situation hade jag gjort det med åtminstone ett av köttstyckena och förvarat i kylen för att skiva och få en snabb middag eller som smörgåsmat.

Den går dock att skiva och steka utan att bli seg. Du kan även strimla den och använda i de flesta maträtter där strimlat nötkött ingår.
Citera
2014-12-22, 20:04
Medlem
Bara att köra hel i ugnen, blir hur gott som helst. Tillagning kan du göra antingen enligt Engelsk rostbiff (175 grader i ugnen) eller Fransk rostbiff (125 grader i ugnen). Med den engelska så blir den lite grå längst ut och gradvis rosa in mot mitten. Men franska så får man en mer rosa överallt.

Innertemperatur du ska köra efter är 55 för blodig, 60 för mid-rare, 65 för medium samt 70 för välstekt. En termometer är ett måste, det är för svårt att uppskatta tid på endast vikt på köttet, formen spelar stor roll. Föredrar också att binda upp köttet för jämnare tillagning, men inte ett måste. Termometer köper du billigt på Clasohlsson t.ex.

Min favorit är att köra enligt franska receptet tills den når 60 grader (mid-rare). De flesta recept säger att man bör låta köttet vila 30-60 minuter innan man börjar skära i den, brukar själv låta den kyla ner under natten och sedan skära tunna skivor. Hur gott som helst som mat, till julbordet, på mackan etc.
Citera
2014-12-22, 20:23
Medlem
Starobrnos avatar
Om det är en seg bit kanske ugnen är bäst. Men vill du prova att steka några skivor, gör så här:
Fixa vitlökssmör eller bearnaisesås.
Hetta upp en stekpanna - utan fett - ordentligt, typ maxvärme i 5 minuter.
Släng i skivorna, de största först.
Efter prick 1 minut, vänd.
Efter ytterligare 1 minut, sänk värmen till 2 av 6, 3 av 10 ca, och i med en klick smör, vänd, se till att smöret hamnar under biffen. Salta, lite svartpeppar.
Efter ca 2 min, vänd en sista gång, ca 2 min till, snitta en fet bit och kolla att det är rosa i mitten.
Citera
2014-12-22, 20:45
Medlem
klybans avatar
Jag gör alltid samma sak, med en rostbiff.
Jag tar ut den 3-5h innan jag ska tillaga den.
Sen kryddar upp den.
Då oftast svart och vitpeppar, salt, lök/vitlökspulver, bryner upp den i rapsolja.
Skickar i vatten(som får vara med, och används till ösa skivorna vid servering) och in i ugnen, i ca125grader och 1h per kg kött.
Är rostbiffen mindre än 1kg, så får den mindre tid.
Tar ut den, och kör på pommes och låter rostbiffen vila.
Kör rostbiffen till ca53-55 grader först.
Citera
2014-12-22, 21:00
Medlem
CCCowboy1s avatar
Ja, jag glömde kanske nämna att rostbiffen ska vara själva "huvudrätten" så jag ser helst att den är varm. Men får se hur man gör, tror det enklaste blir att helsteka...
Citera
2014-12-22, 21:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ja, jag glömde kanske nämna att rostbiffen ska vara själva "huvudrätten" så jag ser helst att den är varm. Men får se hur man gör, tror det enklaste blir att helsteka...

Går ju att servera kall med potatissallad/fransk potatisallad som rostbiff eller knul

Alternativt varm kokt potatis och en varm gräddsås/svampsås till och även då kan köttet vara välvilat och lite ljummet.
Citera
2014-12-22, 21:10
Medlem
madtops avatar
Rostbiff är en relativt bra styckdetalj som du förutom en ugnsstekt lågtempad rostbiff kan gör mycket annat gott av. Några förslag:

biff stroganoff
biff schezuan (eller annan wok)
biff rydberg (jaja, ska egentligen vara oxfile men tärnad rostbiff funkar)
rullader (tunnskuren och ihoprullad)
olika grytor (kort koktid)
Citera
2014-12-22, 21:21
Medlem
Nä, inte som "biffar". Då blir det torrt och trist, men in i ugnen, låt den vila, och sen skär upp den. Tillsammans med lite potatisklyftor och rotgrönsaker. En kalasmåltid.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in