• 1
  • 2
2014-12-22, 12:49
Medlem
Vet inte vart jag ska börja.

Vilka nivåer finns det.

Finns det något test man kan ta helst online för att kolla sin Engelska.

Jag är sämre på skriva än att snacka.

Finns det nån här som har vart okej men blivit grym fast har vissa saker emot säg?

Jag har svårt för vissa uttal i Engelskan och skriva då jag inte har gjort det på länge.
Sen har jag svårt för att plugga.

Positiva är att jag kan få till bra dialekt har haft både Engelska och Amerikanska personer som sagt det och trott att jag kommer ifrån samma land.

Samtidigt så kan jag snacka skitdålig Engelska så att det är pinsamt men det är oftast när någon som är dålig på Engelska som snackar med mig.

Vad jag vill är att kunna affärs Engelska. Göra upp kontrakt och avtal. Samt ha rätt uppbyggnad i meningar.
Är helt värdelös på grammatik.

Min engelska sträcker sig att klara av att se filmer och serier utan att behöva text.

Så frågan är hur bra är jag och hur bra kan jag bli.
Citera
2014-12-22, 13:18
Medlem
Det finns ju lite appar till smarties som man kan löjla sig lite med, både enkla och avancerade ord.

https://play.google.com/store/apps/d....advocab&hl=sv
Citera
2014-12-22, 13:36
Medlem
bananasplit99s avatar
Du vill lära dig engelska. Inte Engelska. Och du har pratat med engelska och amerikanska personer. Inte Engelska och Amerikanska. Du vill lära dig affärsengelska inte affärs engelska. Engelskan har förstört ditt svenska språk

Men on topic då. Du kan bli precis hur duktigt du vill bli. Är bara att jobba järnet. Satsa! Beställ hem ett par böcker som har ett mer komplicerat svårt. Det som är positivt med engelska och franska är att språket har knappt förändrats. Om du läser en roman och kan franska eller engelska så fattar du det väldigt bra och det mesta skulle kunna sägas idag och ingen skulle anmärka. Men ett läsa Strindberg som är kanske 120 år gammalt är klurigt och folk stirrar som om man vore en fåntratt om man skulle prata så.

Så beställ hem böcker! Eller läsa e-böcker eftersom du verkar villa göra saker via nätet. Ta lite Charles Dickens. Vad som helst. Spelar ingen större roll så¨länge du läser!

Om du vill ha lite mer om hur man gör avtal osv. så får du läsa mer sådant. Tanka ner Apples eller Googles, eller Starbucks senaste kvartalsrapport och gå sakta mak genom alla sidor och se till att du fattar allt. Dessutom kan du göra glosor på de ord du inte förstod.

Sen kan du läsa lite mer ekonomisk litteratur. Läs Benjamin Graham som är kungen när det kommer till investeringar. Eller Michael Lewis. Spelar inte någon roll. Du får söka själv.

Det kommer att vara nötigt och tråkigt. Men det handlar om att jobba hårt! Man får den engelska man förtjänar.

Vad du än gör så prata inte med en påklistrad amerikansk eller brittisk dialekt. Blir bara töntigt

Lycka till.
Citera
2014-12-22, 13:38
Medlem
[quote=bananasplit99|51579612]Du vill lära dig engelska. Inte Engelska. Och du har pratat med engelska och amerikanska personer. Inte Engelska och Amerikanska. Du vill lära dig affärsengelska inte affärs engelska. Engelskan har förstört ditt svenska språk

Men on topic då. Du kan bli precis hur duktigt du vill bli. Är bara att jobba järnet. Satsa! Beställ hem ett par böcker som har ett mer komplicerat svårt. Det som är positivt med engelska och franska är att språket har knappt förändrats. Om du läser en roman och kan franska eller engelska så fattar du det väldigt bra och det mesta skulle kunna sägas idag och ingen skulle anmärka. Men ett läsa Strindberg som är kanske 120 år gammalt är klurigt och folk stirrar som om man vore en fåntratt om man skulle prata så.

Så beställ hem böcker! Eller läsa e-böcker eftersom du verkar villa göra saker via nätet. Ta lite Charles Dickens. Vad som helst. Spelar ingen större roll så¨länge du läser!

Om du vill ha lite mer om hur man gör avtal osv. så får du läsa mer sådant. Tanka ner Apples eller Googles, eller Starbucks senaste kvartalsrapport och gå sakta mak genom alla sidor och se till att du fattar allt. Dessutom kan du göra glosor på de ord du inte förstod.

Sen kan du läsa lite mer ekonomisk litteratur. Läs Benjamin Graham som är kungen när det kommer till investeringar. Eller Michael Lewis. Spelar inte någon roll. Du får söka själv.

Det kommer att vara nötigt och tråkigt. Men det handlar om att jobba hårt! Man får den engelska man förtjänar.

Vad du än gör så prata inte med en påklistrad amerikansk eller brittisk dialekt. Blir bara töntigt

Lycka till.
Citera
2014-12-22, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy

Vilka nivåer finns det.

Grundskola: Engelska 1-4
Gymnasiet: Engelska 5-7
Universitetet: Kandidatexamen - Doktorsexamen.

Citat:
Finns det något test man kan ta helst online för att kolla sin Engelska.

Massvis.. Googla det.. Cambridge har, Göteborgs universitet har massa gamla nationella prov.

Citat:
Jag är sämre på skriva än att snacka.

Så skriv mer..

Citat:
Finns det nån här som har vart okej men blivit grym fast har vissa saker emot säg?

Beror på hur du definierar "grym" antar jag, samt "okej". Jag kunde ingen engelska alls från start (då jag är Svensk) , å nu är jag engelsklärare, så..

Citat:
Jag har svårt för vissa uttal i Engelskan och skriva då jag inte har gjort det på länge.
Sen har jag svårt för att plugga.

Dessvärre är ju "plugga" vägen ur låt kunskap...

Citat:
Vad jag vill är att kunna affärs Engelska. Göra upp kontrakt och avtal. Samt ha rätt uppbyggnad i
meningar.

Låter som du måste upp på universitetsnivå då. Mins kandidat.

Citat:
Är helt värdelös på grammatik.

Då har du en lång väg att gå..

Citat:
Så frågan är hur bra är jag och hur bra kan jag bli.

Så bra du lägger tid på att bli.
Citera
2014-12-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Du vill lära dig engelska. Inte Engelska. Och du har pratat med engelska och amerikanska personer. Inte Engelska och Amerikanska. Du vill lära dig affärsengelska inte affärs engelska. Engelskan har förstört ditt svenska språk

Lycka till.

Ja du ser, är lika dålig på svenska som engelska i grammatik.
Därför är jag orolig.
Jag har försökt träna men det går inte.

Jag har ju lite dyleksi så jag har svårt och se dom rätta meningarna.
Svårt att koncentrera mig.

Är rädd att jag inte kan bli bättre än vad jag är.
Vet att jag kan snacka mycket bättre än vad jag gör nu. Men det hjälper ju inte om jag ska bli nån form av ansvarig. Så måste jag kunna skriva på ett bra sätt.
Jag funderar jag på en högre utbildning ev läsa utomlands i ledarskap.

Jag har alltid haft lätt att lära mig praktiskt men inte läsa mig till det.

Finns det inget interaktiv program som är väldigt bra?

Tror inte glosor och böcker kan hjälpa mig med tanke på att jag somnar så fort jag ska öppna en bok.
Citera
2014-12-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna

Beror på hur du definierar "grym" antar jag, samt "okej". Jag kunde ingen engelska alls från start (då jag är Svensk) , å nu är jag engelsklärare, så..

.

Nu menar jag inte ifrån start till grym utan jag menar om du har gått färdig skolan.
Du har en okej engelska och skulle vilja lära dig att bli bättre, men du har vissa saker då tror står i vägen för att bli bättre på engelska.
Sen trots dina nackdelar lyckades mot alla odds att bli bra på engelska.

Som jag har skrivet så skriver jag att jag har svårt med grammatik pga av dyleksi. Samt svårt för uttal av vissa standard ord i engelska.
Ytterligare ett handikapp jag har är att jag har svårt för att plugga.

Så det finns 7 nivåer.
Vilken nivå är jag på ?
Skrivnivå är jag på 1 ?
Muntligt är jag kanske på 6 kanske
Citera
2014-12-22, 14:56
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna

Massvis.. Googla det.. Cambridge har, Göteborgs universitet har massa gamla nationella prov.

Så skriv mer..

Dessvärre är ju "plugga" vägen ur låt kunskap...

Låter som du måste upp på universitetsnivå då. Mins kandidat.

Då har du en lång väg att gå..

Så bra du lägger tid på att bli.
Universitetet och läsa språk? Snacka om bortkastad tid.. Finns mycket vettgiare saker att lära sig på universitetet. Att lära sig ett språk bra kan man lära sig på fritiden väldigt väl.
Citat:
Ja du ser, är lika dålig på svenska som engelska i grammatik.
Därför är jag orolig.
Jag har försökt träna men det går inte.

Jag har ju lite dyleksi så jag har svårt och se dom rätta meningarna.
Svårt att koncentrera mig.
Finns det ingen kvällskurs som du skulle kunna gå? Kostar nästan ingenting, och sedan har du lektion en per gånger i veckan. Jag gick själv en sån kurs för några år sedan, då var vi kanske 10 stycken. Sen fick vi ett ämne att snacka om. Vi kunde mingla, satte i par osv. Vi hade en jäkligt skön kille från Texas som höll i allt. Sen efter ett tag lärde jag känna han bättre och då blev det att ta några öl på krogen och snacka i flera immar. Kanske något sånt?

Nu vet jag inte riktigt vad du gör. Men ta en månad i USA eller Kanada? Som du säger är kanske inte plugg det bästa för dig. Men om du blir tvingad till engelska dygnet runt och kanske träffar en engelskspråkig brud borde det lösa sig

Någonting som det här? http://www.blueberrysprak.nu/aeventy...onalparker.asp

Citat:
Är rädd att jag inte kan bli bättre än vad jag är.
Vet att jag kan snacka mycket bättre än vad jag gör nu. Men det hjälper ju inte om jag ska bli nån form av ansvarig. Så måste jag kunna skriva på ett bra sätt.
Jag funderar jag på en högre utbildning ev läsa utomlands i ledarskap.

Jag har alltid haft lätt att lära mig praktiskt men inte läsa mig till det.
Testa på att far utomlands. Vart som helst. Du säger inte att läsning inte är din grej, men ta en timme om dagen och två timmer varje lördag och söndag. Stig upp tidigare på morgonen och ta en timme före jobbet/skolan. Eller ta en timme varje kväll. Var disciplinerad och jobba hårt. Skriv, läs, prata framför spegeln vad som helst. Bara du gör något. Se också till att vara disciplinerad och faktiskt arbeta hårt en timme om dagen åtminstone. Då kommer din engelska vara bättre om ett år eller halvår.

En sak vore om du t.ex. bokade en resa till exempelvis USA för att ge extra motivation att plugga.

Citat:
Finns det inget interaktiv program som är väldigt bra?

Tror inte glosor och böcker kan hjälpa mig med tanke på att jag somnar så fort jag ska öppna en bok.
Det gäller bara att kämpa på. Det finns inte några genvägar.
Citera
2014-12-22, 15:44
Medlem
Ska ev jobba utomlands snart.

Jag har fått jobb intervju om ett jobb utomlands men jag är rädd att min engelska inte duger.
Vist kan jag få till en bra dialekt ju mer jag snackar och undvika jobbiga ord som jag har svårt för.
Kanske glida med på en räkmacka. För att sedan bli bättre eftersom.

Jag är rädd att när jag skriva ner rapporter vilket ingår i mina uppgifter. Att folk ångrar att dom anställda mig eller något eller sparkar mig.
Bryr mig egentlig inte så mycket om dom sparkar mig men surt och jobba och inte får nån referens.

Dom skriver ju att man ska kunna excellent engelska.

Jag kan göra mig förstådd och jag skriver ju nästan aldrig på engelska sedan 16 år tillbaka. Så man har ju tappat en hel del även om jag kan orden.

Kanske är onödig hård på mig själv.
Citera
2014-12-22, 15:51
Medlem
VonFanderblads avatar
Gah, sluta skriv så stolpigt och upphugget. Sådant skrivande resulterar i en svårläst och svårförstådd text.

Så här skriver man (knappast perfekt, men bättre i alla fall):
Citat:
Jag ska eventuellt jobba utomlands snart, då jag snart ska på jobbintervju gällande ett jobb utomlands. Jag är därför rädd för att min engelska inte duger.

Bland annat är jag rädd för rapportskrivande, något som hade ingått i mina arbetsuppgifter. Vill inte att folk skall ångra att dom anställde mig eller till och med sparkar mig. Det finns en överhängade risk för det om min engelska inte duger, då arbetsgivaren vill att man ska kunna mycket god engelska.

Jag kan göra mig förstådd, men jag skriver ju nästan aldrig på engelska sedan 16 år tillbaka. Konsekvenserna av detta är att jag har tappat en hel del grammatisk kunskap, även om jag kan orden. Men jag kanske helt enkelt är onödig hård mot mig själv.

Hur som helst är den enklaste träningen att helt enkelt läsa på engelska och då gärna akademisk och korrekt prosa. Det är oftast onödigt att traggla formell grammatik, eftersom du med större vana och bättre språkkänsla helt enkelt "ser" och "hör" vad som låter rätt. Oftast är det tillräcklligt.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-12-22 kl. 15:58.
Citera
2014-12-22, 18:09
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Gah, sluta skriv så stolpigt och upphugget. Sådant skrivande resulterar i en svårläst och svårförstådd text.

Så här skriver man (knappast perfekt, men bättre i alla fall):

Hur som helst är den enklaste träningen att helt enkelt läsa på engelska och då gärna akademisk och korrekt prosa. Det är oftast onödigt att traggla formell grammatik, eftersom du med större vana och bättre språkkänsla helt enkelt "ser" och "hör" vad som låter rätt. Oftast är det tillräcklligt.
Det är enda sättet. Att traggla grammatik och komma ihåg genitiv och imperativ är omöjligt sen när vardagen kommer. Visst kanske det är bra med lite grundläggande grammatik i början men sedan är det onödigt. Läs! Läs! Läs! Och skriv själv. Tänk hur en typisk "rapport" skulle kunna vara i jobbet. Du får ta dig i kragen och skärpa dig. Man måste jobba om man vill komma någon vart. Du kan inte sitta och lipa. Du måste jobba. Läs svårt korrekt test. Om du inte har något att läsa så lovar jag och säger VonFanderblad också, att vi kan ge dig tusentals sidor läsning. Läs!!!!!

Finns inte några ursäkter.
Citera
2014-12-22, 22:56
Medlem
Citat:
Nu menar jag inte ifrån start till grym utan jag menar om du har gått färdig skolan.
Du har en okej engelska och skulle vilja lära dig att bli bättre, men du har vissa saker då tror står i vägen för att bli bättre på engelska.
Sen trots dina nackdelar lyckades mot alla odds att bli bra på engelska.

Som jag har skrivet så skriver jag att jag har svårt med grammatik pga av dyleksi. Samt svårt för uttal av vissa standard ord i engelska.
Ytterligare ett handikapp jag har är att jag har svårt för att plugga.

Så det finns 7 nivåer.
Vilken nivå är jag på ?
Skrivnivå är jag på 1 ?
Muntligt är jag kanske på 6 kanske

Du har -förmodligen- problem med grammatiken pga att du som nästan alla andra svenskar aldrig har läst den ordentligt på varken svenska eller engelska.
Satsa på grammatiken och framförallt satsläran och böjningar så kommer du kunna skriva bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in