• 1
  • 2
2020-03-08, 00:55
Medlem
Väldigt bra pris per kg om man jämför det med andra hälsosamma fetter som kokosolja, smör, olivolja - i den ordningen.

Hur är doften under tillagning och hur blir smaken om jag steker upp en låt säga fin köttbit? Har ister en hög "smoke point" som anglosarna säger?
Citera
2020-03-08, 01:10
Medlem
-Viktigast här i huset är att få fram maten på bordet,
innan humöret (br)ister =)

Tack för idag//ZzZz
Citera
2020-03-08, 08:50
Bannlyst
Märkligt, men för två dagar tittade jag på ett äldre avsnitt med Sopranos där Tony och hans syster Jancice åt märgben.

Det låter verkligen inte så fräsht.

Att bjuda ut sin kvinnliga dejt för att suga ut märgen från ben, kommer inte att leda till en vidare god relation.

Det kanske är gott, jag har inte prövat, och jag tror inte så många tjejer anser det vore den bästa första måltiden tillsamman.

Vill ni ha mitt tips så är fiskgratäng bra för den första dejten.

Det är både lätt, mättande och väldigt gott. Och med en flaska vitt vin, eller två kommer man snart in i den rätta stämningen.

Jag tänker lite nu på min första riktiga maträtt och hur den såg ut.

Det var hur Marco gjorde med sin sked och formade fiskfjällsmönster på sin gratäng.

För mig var det att ta konsten till en högre nivå.

Det var inte jag som kom på detta utan 3-stjärniga kocken Marco Pierre White. Och jag insåg att tjejer kommer älska detta. Det var hur han använde en sked, för att göra fiskfjällsmärken på potatismoset.

Tidigare hade jag ingen noggrannhet i köket.

Jag var lite yngre då men blev rätt imponerad. Att göra märken och former i sin egen mat var något jag inte hade tänkt på förut. En vanlig snubbe som jag var då, skulle inte tänkt på då.

Det finns en film på youtube där han bjuder en kock på mat. Raymond Blank.

Man ser i den filmen att han även valt tallrikar för att passa maträtten han bjöd på. Och det var det mest imponerande. Han valde ut tallrikar för de rätter han serverade. Det är ganska imponerande!

Och kanske det som skiljer oss vanliga från 3 stjärniga kockar.

Inte jag då, men ni andra!
Senast redigerad av Folketsman 2020-03-08 kl. 09:24.
Citera
2020-03-08, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlyadams
Väldigt bra pris per kg om man jämför det med andra hälsosamma fetter som kokosolja, smör, olivolja - i den ordningen.

Hur är doften under tillagning och hur blir smaken om jag steker upp en låt säga fin köttbit? Har ister en hög "smoke point" som anglosarna säger?

En hög "smoke point" kan du knappast räkna med. utan att jag direkt vill verka elak

Med det önskar jag dig lycka till i ditt grillande. Hade vi bott närmare skulle vi kunna grilla ihop, Och lyssna på Bruce Springsteen. Med den där skinnrocken du jämt måste ha på dig när du grillar.

Jag vill inte låta jobbig, men nu blev det så.
Senast redigerad av Folketsman 2020-03-08 kl. 09:56.
Citera
2020-03-08, 09:58
Bannlyst
[quote=Folketsman|70594446]Märkligt, men för två dagar tittade jag på ett äldre avsnitt med Sopranos där Tony och hans syster Jancice åt märgben.

Det låter verkligen inte så fräsht.

Att bjuda ut sin kvinnliga dejt för att suga ut märgen från ben, kommer inte att leda till en vidare god relation.

Det kanske är gott, jag har inte prövat, och jag tror inte så många tjejer anser det vore den bästa första måltiden tillsamman.

Vill ni ha mitt tips så är fiskgratäng bra för den första dejten.

Det är både lätt, mättande och väldigt gott. Och med en flaska vitt vin, eller två kommer man snart in i den rätta stämningen.

Jag tänker lite nu på min första riktiga maträtt och hur den såg ut.

Det var hur Marco gjorde med sin sked och formade fiskfjällsmönster på sin gratäng.

För mig var det att ta konsten till en högre nivå.

Det var inte jag som kom på detta utan 3-stjärniga kocken Marco Pierre White. Och jag insåg att tjejer kommer älska detta. Det var hur han använde en sked, för att göra fiskfjällsmärken på potatismoset.

Tidigare hade jag ingen noggrannhet i köket.

Jag var lite yngre då men blev rätt imponerad. Att göra märken och former i sin egen mat var något jag inte hade tänkt på förut. En vanlig snubbe som jag var då, skulle inte tänkt på då.

Det finns en film på youtube där han bjuder en kock på mat. Raymond Blank.

Man ser i den filmen att han även valt tallrikar för att passa maträtten han bjöd på. Och det var det mest imponerande. Han valde ut tallrikar för de rätter han serverade. Det är ganska imponerande!

Och kanske det som skiljer oss vanliga från 3 stjärniga kockar.

Inte jag då, men ni andra dumjävlar!
Citera
2020-03-08, 21:34
Medlem
Sinnerstens avatar
Jag kommer börja steka i ister.

Jag har insett att många olika val av fetter är guld värt, mera ister åt folket!
Rejält med flöt i pannan.
Citera
2020-03-09, 23:09
Medlem
maxorrs avatar
Ukrainare har en nationalrätt på ister rökt osv

Salo
Citera
2022-11-23, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlyadams

Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag kommer börja steka i ister.

Jag har insett att många olika val av fetter är guld värt, mera ister åt folket!
Rejält med flöt i pannan.
Går det ens att köpa "färdig" ister att använda i matlagningen?
Citera
2022-11-23, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Går det ens att köpa "färdig" ister att använda i matlagningen?

Ja, det går att köpa.
Finns i många vanliga butiker.
Citera
2022-11-23, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av Asstah
Ja, det går att köpa.
Finns i många vanliga butiker.
Får ta och kolla då, har ju inte letat förut. Tack.
Citera
2022-11-26, 06:17
Medlem
Finns det någon praktisk skillnad på ister och talg, smak, egenskaper etc. ?
Citera
2022-11-28, 17:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Stort i Danmark och Tyskland, i princip okännt här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in